اکتبر، یعنی از 9 مهر تا 9 آبان، ماه اطلاع‌رسانی درباره سرطان سینه است. این سرطان، شایع ترین سرطان در میان زنان بوده و آگاهی زنان در خصوص علامت های بیماری بسیار با اهمیت است. البته برخی عوامل خطر آفرین، دست خود فرد نیست، مانند افزایش سن، جنسیت، سابقه ژنتیکی، مسائل هورمونی، سن شروع قاعدگی، سن یائسگی و ...؛ اما برخی عوامل محیطی دیگر نیز در این بیماری دخیل است که تاحدودی می شود آنها را کنترل کرد، برای مثال پیشگیری از چاقی، مصرف نکردن بی‌رویه هورمون‌ها، تغذیه مناسب، مصرف نکردن فست‌فود، پرهیز از سیگار و دخانیات و الکل و ورزش و فعالیت بدنی منظم به افراد توصیه می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۷۸۱۱
راست و دروغ‌ها درباره سرطان سینه / لباس های تنگ باعث سرطان می شود؟

دکتر آسیه الفت بخش جراح عمومی و سینه و مدیر گروه پژوهشی بیماری های پستان جهاد دانشگاهی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: در کشور و حتی خارج از ایران سرطان سینه شایع ترین سرطان در میان بانوان محسوب می شود بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار بوده اما لازم به ذکر است گفته شود، سرطان سینه شایع است اما دیگر کشنده نیست. این سرطان اگر به موقع و سریع تشخیص داده شود برخلاف سرطان های دیگر به کلی قابل درمان است.

وی در ادامه افزود: بالاترین آمار مبتلایان به سرطان سینه در امریکاست همچنین برخی از کشورهای اروپایی نیز شیوع بالایی از مبتلایان را به خود اختصاص داده است. این کشورها با شیوع بالا ممکن است از هر 7 نفر زن 1 نفر به این بیماری دچار می شود. همان طور که در ابتدا گفته شد آمار مبتلایان روز به روز در حال افزایش است اما ایران در مقایسه با کشور های دیگر از شیوع متوسطی برخوردار است. در ایران از هر 100 هزار زن 30 نفر سالیانه (8700 نفرسالیانه) به سرطان سینه مبتلا می شوند.

این جراح در رابطه با خانم هایی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند گفت: سرطان سینه جز سرطان هایی است که با هورمون استروژن در ارتباط است در نتیجه یک خانم در طول زندگی هرچه بیشتر با این هورمون تماس داشته باشد، درصد بالایی از ابتلا را به خود اختصاص می دهد. برای مثال زنانی که در سن پایین قاعدگی را تجربه کردند و یا خانم هایی که سن یائسگی‌شان از 50 سال بالاتر باشد، به دلیل وجود استروژن زیاد در بدنشان نسبت به دیگر بانوان بیشتر در معرض خطر هستند. علاوه بر آن زنانی که تحت درمان های هورمونی قرار می گیرند، خانم هایی که برای مدت ها از قرص های ضدبارداری استفاده کرده، بانوانی که بعد از یائسگی از قرص های هورمونی مصرف می کنند و همچنین خانم هایی که در طول زندگی شان بارداری نداشتند و اولین بارداریشان بعد از سن 35 سال است بیشترین در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

الفت بخش تاثیرات ژنتیکی در ابتلا به سرطان سینه را بی تاثیر ندانست و گفت: برخی از دلایل ابتلا افراد به سرطان سینه ارثی و ژنتیکی است که اغلب از والدین به ارث برده می‌شود. شایع‌ترین ژن‌های معیوب دو نوع ژن هستند که اگر یکی از این ژن به ارث برده شود احتمال وقوع سرطان سینه را افزایش می‌دهد. اگر در خانواده ای یک یا دو نفر دچار سرطان سینه باشند، این موضوع یکی از فاکتورهای خطر محسوب شده بنابراین احتمال وقوع سرطان سینه در اعضای این خانواده‌ها نسبت به دیگران بیشتر است. در برخی از موارد افراد در این خانواده ها نیازمند غربالگری با ماموگرافی در سنین پایین‌تر هستند.

به گفته وی، اضافه وزن، کمبود فعالیت های فیزیکی و کمبود ویتامین دی در ابتلا بانوان به این بیماری بی تاثیر نیست. همچنین زنانی که در شیفت های شب مشغول به کار هستند نیز نسبت به دیگر خانم ها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

مدیر گروه پژوهشی بیماری های پستان جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: امروزه در فضای مجازی شایعاتی زیادی در رابطه با سلامتی افراد مشاهده می شود برای مثال برخی بر این باور هستند که موضوعاتی از قبیل استفاده از اسپری ها و دئودورانت ها، پوشیدن لباس زیرهای تنگ و انجام اپیلاسیون ارتباط بالایی با بروز سرطان دارد، لازم به ذکر است گفته شود هیچ سند علمی پشت این دسته از گفته ها وجود ندارد.

این متخصص در رابطه با تشخیص به موقع بیماری گفت: در حال حاضر، ما معتقدیم مهم ترین موضوع آگاهی خانم در خصوص نشانه ها، فاکتورهای خطر و زمان مراجعه به پزشک است. زنان اگر هنگام لمس سینه شان توده ای را احساس کردند که در گذشته نبوده و اخیرا ایجاد شده حتما باید به متخصص مراجعه کنند چرا که شایع ترین نشانه در آشکارسازی سرطان سینه وجود توده است. همچنین مشاهده فرورفتگی پوست سینه، فرورفتگی نوک سینه، ترشح خونی و یا زرد رنگ از نوک سینه از نشانه های خطر نیز محسوب می شود.

به گفته وی، سرطان سینه معمولا در زنان بالای ۵۰ سال ایجاد می‌شود اما زنان جوان‌تر نیز مصون نیستند. توصیه می‌شود زنان معاینات شخصی سینه را بیاموزند و از ۲۵ سالگی به طور مرتب این کار را انجام بدهند.

الفت بخش بیان کرد: این نوع سرطان از طریق جراحی، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و درمان‌های هورمونی قابل درمان است. سبک زندگی در ابتلا به سرطان سینه بی تاثیر نیست. چاقی و اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان سینه پس از یائسگی را افزایش می‌دهند. بی تحرکی، مصرف مشروبات الکلی، سیگار کشیدن و داشتن رژیم‌های غذایی ناسالم مانند مصرف بیش از اندازه چربی‌های اشباع نیز شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

مدیر گروه پژوهشی بیماری های پستان جهاد دانشگاهی در پایان افزود: در برخی مواد برای اینکه سرطان به جاهای دیگر نفوذ نکند مجبور هستیم بطور کلی سینه را برداریم و این برای بسیاری خانم ها مخصوصا خانم های جوان سبب افسردگی می شوند. در این مواقع می توان در صورت تمایل بیمار اقدام به بازسازی سینه کرد. بازسازی، گاهی بلافاصله پس از عمل جراحی و یا همزمان با عمل جراحی برداشتن سینه قابل انجام است.

بیتا نوروزی-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها