ساخت نیروگاه خورشیدی در استان یزد

فاز اول نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی میبد به عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های آلمانی در ایران 20 مهرماه کلنگ زنی خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۸۱۵۸۶
ساخت نیروگاه خورشیدی در استان یزد

به گزارش جام جم آنلاین، فاز اول نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی میبد به عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های آلمانی در ایران 20 مهرماه کلنگ زنی خواهد شد.

براساس اظهار نظر مسئولان این پروژه فاز اول نیروگاه خورشیدی میبد با ظرفیت 10 مگاوات حداکثر تا پایان سال جاری با سرمایه‌گذاری 12 میلیون یورویی راه اندازی خواهد شد و در فاز بعدی 90 مگاوات تا پایان سال آینده به کل ظرفیت پروه افزوده خواهد شد.

ماکان یارندی مدیرعامل شرکت سولار پروجکتس پاسارگاد به خبرنگاران گفت: این نیروگاه با برترین تکنولوژی‌های موجود دنیا شامل ماژول‌های فتوولتائیک متمرکز به همراه سامانه‌های متحرک خواهد بود که این سامانه‌ها توانایی مسیربابی خورشیدی را دارا هستند.

یارندی در ادامه افزود: این پنل‌ها با داشتن لنزهای اپتیکال برخلاف نمونه‌های رایج مورد استفاده توانایی جذب بالای اشعه‌های خورشیدی را داشته و می‌توانند بهره‌وری بالاتری نسبت به نمونه‌های قدیمی داشته باشند.

وی تاکید کرد: به دلیل نبود تولید کننده مطرح در زمینه پنل‌های خورشیدی با فناوری‌های بالا پیش بینی شده است برای احداث و راه‌اندازی این پروژه 40 درصد تجهیزات داخلی و 60 درصد لوازم وارداتی به کار گرفته شود که این شیوه امتیازی برای مبنای محاسبه قیمتی برق خریداری شده توانیر می‌شود به این ترتیب که هرچه استفاده از توانمندی داخلی در این پروژه‌ها افزایش داشته باشد حداکثر می‌تواند تا 15 درصد قیمت برخ خریداری شده را گرانتر محاسبه کرد.

امیر اسلام نژاد یکی دیگر از مدیران ارشد حاضر در پروژه یاد شده بطور کلی سرمایه‌گذاری خارجی به دنبال سرمایه‌گذاری برای تولید 500 مگاوات انرژی خورشیدی در ایران است که پروژه میبد به عنوان اولین همکاری خواهد بود اما نکته مهم در این باره مربوط به امتیازهای ایجاد شده در دوران پسا برجام بوده که زمینه توسعه قابل توجه تولید انرژی برق خورشیدی را برای کشورمان فراهم کرده است.

اسلام‌نژاد درباره اشتغالزایی پروژه میبد تصریح کرد: این پروژه در اراضی ملی ایران در منطقه میبد یزد با وسعت 200 هکتار اجرایی خواهد شد که در مرحله نهایی 500 نفر اشتغالزایی مستقیم و حدود 3 هزار نفر اشتغالزایی غیر مستقیم خواهد داشت.

وی قیمت خرید برق تولید شده در نیروگاه خورشیدی میبد را برای فاز اول 490 تومان به ازای هر کیلو وات ساعت اعلام کرد و گفت: براساس استانداردهای موجود در قراردادهای مشابه هرچه توان تولیدی نیروگاه افزایش داشته باشد قیمت خرید برق نیز کاهشی می‌شود اما در فاز اول قیمت تعیین شده برای خرید برق از نیروگاه میبد 490 تومان تعیین شده اما در پایان پروژه یعنی تولید 100 مگاوات قیمت خرید برق از نیروگاه به 370 تومان کاهش خواهد یافت.

اسلام‌نژاد درباره پروژه‌های آینده نیز افزود: به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق از نیروی خورشید یکی از بهترین فرصت‌هاست اما در آینده به دنبال تولید برق از زباله خواهیم بود به این دلیل که ایران حجم تولید زباله بالایی داشته و می‌توان در این زمینه در جهت کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی گام برداشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها