مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه مرجع تعیین کننده میزان باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی، سازمان غذا و دارو است،گفت: ماجرای هندوانه‌های مرجوعی از عمان ربطی به وزارت جهاد ندارد.
کد خبر: ۱۰۴۲۸۱۹
واکنش وزارت جهاد به مرجوع شدن هندوانه‌ها از عمان

به گزارش جام جم آنلاین، سید محمدرضا میر در گفتگو با مهر درباره ماجرای مرجوع شدن هندوانه‌ها و خربزه‌های صادراتی از عمان اظهارداشت: این مساله مربوط به سازمان غذا و داروست و ربطی به وزارت جهاد کشاورزی ندارد.

وی اضافه کرد: در واقع مرجع تعیین کننده میزان باقی مانده سموم و یا فلزات سنگین در محصولات کشاورزی، سازمان غذا و دارو است.

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه نداشتن گواهی باقیمانده سموم و فلزات سنگین دلیل بر بالا بودن سموم از حد مجاز در محصول نیست، افزود: این احتمال وجود دارد که محصول کاملا سالم باشد و مجوز مربوطه را نداشته باشد؛ ممکن است شرکت صادرکننده با سیر مراحل صادرات به درستی آشنا نبوده و زمانی که اقدام به صادرات کرده به او اعلام شده که باید این مجوز را از سازمان غذا و دارو دریافت کند، در بسیاری از موارد چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

میر تصریح کرد: ضمن اینکه ما این موضوع را از بنادر جنوبی کشور استعلام کردیم تا این لحظه محموله برگشتی نداشته‌ایم، با این حال نمی‌توان خبر را تکذیب کرد چراکه احتمال دارد محموله مرجوعی هنوز به کشور نرسیده باشد.

طی روزهای گذشته برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند: چند محموله هندوانه و خربزه ایرانی به وزن ۳۰۰ تن از بندر سلطان قابوس عمان مرجوع شده؛ دلیل عدم مجوز واردات آن، بالا بودن باقیمانده سموم دفع آفات نباتی نسبت به حد مجاز است. ‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها