تردید هیوندای‌ برای انتخاب نماینده در آشفته‌بازار خودروی‌ ایران +عکس

گروه خودروسازی هیوندای موتورز کره جنوبی که خودروهایی مورد پسند عامه را تولید می‌کند هم اکنون با دو نماینده در بازار خودروی ایران فعال است؛ اقدامی که تاکنون کمتر سابقه داشته است.
کد خبر: ۱۰۳۷۰۰۸
تردید هیوندای‌ برای انتخاب نماینده در آشفته‌بازار خودروی‌ ایران +عکس

به گزارش جام جم آنلاین، گروه خودروسازی هیوندای موتورز کره جنوبی که خودروهایی مورد پسند عامه را تولید می‌کند هم اکنون با دو نماینده در بازار خودروی ایران فعال است؛ اقدامی که تاکنون کمتر سابقه داشته است. پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک و آغاز دوران پسابرجام و انتشار اخباری که نوید همکاری خودروسازان ایرانی با شرکت‌های بین‌المللی را می‌داد و همچنین اعلام خروج صنعت خودروی ایران از تحریم، بسیاری از مردم ایران انتظار داشتند تا از خودروهای باکیفیت، ایمن و دارای قیمت معقول و مناسب استفاده کنند، اما در پس آن همه اخبار و حاشیه و مذاکره با شرکت‌های آمریکایی، ایتالیایی، انگلیسی، ژاپنی و فرانسوی، این فرانسوی‌ها بودند که توانستند دوباره افسار صنعت خودروی ایران را بدست بگیرند و با عقد قرارداد‌هایی که جزئیات آن‌ها تاکنون اعلام نشده سایت‌های خودروسازی مجهز ایران را با پرداخت شراکتی در کنترل خود قرار دهند.

در این شرایط چند خودروی فرانسوی با پلتفرم و پیشرانه مشترک از گروه پژو - سیتروئن برای مونتاژ در ایران در نظر گرفته شد و شرکت رنو نیز توانست قراردادی را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به امضا برساند و جای پای خود را در بازار ایران محکم کند و این موضوع برای همگان مسجل شد که خودروسازی ایران سهم فرانسه از رفع تحریم‌های ایران است.

پس از این بود که اعلام شد گروه خودروسازی هیوندای تصمیم گرفته تا به بازار ایران بازگردد و به همین منظور نه با شریک سابقش خودروسازان راین، بلکه با کرمان موتور بتوافق رسیده است. (البته این شرکت‌های خودروسازی هم‌سود هستند.) در ابتدا دو خودروی هیوندای i10 و i20 برای آغاز این همکاری انتخاب شدند و تصمیم بر این شد که بمرور خودروهای دیگری نیز به لیست همکاری افزوده شود.

اکنون چند روزی است که می‌توانید با مراجعه سایت ثبتارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، نام شرکت کرمان موتور را در لیست نمایندگان مجاز برای واردات!! خودروهای هیوندای سانتافه، النترا و ix35 در کنار آسان موتور مشاهده نمایید!

اولین نکته‌‌ای که به ذهن هر بیننده این لیست می‌رسد این است که خودروساز کشور چرا وارد کننده خودرو شده است. اگر بحث بازار سنجی است که پیش از این زحمت آن را آسان موتور کشیده است و اساساً خودروهایی مانند هیوندای سانتافه، النترا و ix35 آنقدر در بازار ایران شناخته شده هستند که نیاز به بازار یابی کرمان موتور نیست. در ثانی این نکته ملموس است که هیوندای در سردرگمی بسر می‌برد زیرا 3 شرکت آسان‌موتور، کرمان‌موتور و پاکرو سبز قشم را همزمان به عنوان نماینده خود در ایران معرفی کرده است.

البته خودروهایی جدیدی که در ایران تولید می‌شوند از جمله هیوندای i10، i20 و اگر تولید 2008 صحت داشته باشد، می‌توان گفت که درصد داخلی‌سازی بسیار پایینی شامل می‌شوند و یا اساساً بصورت قطعات منفصله وارد می‌شوند.

با توجه به مسائل عنوان شده و صرفنظر از شرکت سازنده، وارداتی و یا تولید داخل بودن خودرو و قرار گرفتن هر شرکتی در جایگاه نمایندگی خودروساز جهانی در ایران می‌توان گفت که در شرایط فعلی خودروسازی ایران فاقد استراتژی مشخص بوده و شرکت‌های مختلف در کنار تولید، نگاهی هم به واردات دارند؛ همچنین با قاطعیت می‌توان گفت خودروهای در نظر گرفته شده پسابرجامی برای بازار ایران برای قشر متمول جامعه در نظر گرفته شده و طبقه متوسط اجتماع کماکان باید با خودروهای بی‌کیفیت، نا ایمن و قدیمی از جمله پراید، 405 و خودروهای چینی دست و پنجه نرم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها