دنبال عیب‌جویی نباشیم

انتخابات فرصتی برای ایجاد وحدت و عظمت‌آفرینی نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت سرافراز ایران است، از این‌رو مردم در ایفای این رسالت و تکلیف نقش مهمی را به‌عهده دارند.
کد خبر: ۱۰۰۹۳۹۷
دنبال عیب‌جویی نباشیم

در جمهوری اسلامی شرکت در انتخابات وظیفه دینی، ملی و انسانی هر شهروند محسوب می‌شود و به یقین مردم ایران اسلامی به مانند ادوار گذشته و بلکه مصمم‌تر و باشکوه‌تر، براساس رهنمودهای رهبری به این حق و تکلیف الهی خود عمل خواهند کرد تا مشارکت باشکوه و عظمت‌آفرین ملت ایران موجب حیرت جهانیان شود.

سیدرضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به برگزاری انتخابات‌های متعدد در کشور تاکید دارد که انتخاب اصلح یکی از مهم‌ترین وظایفی است که در هر مقطع زمانی بر دوش مردم گذاشته شده است.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگو با جام‌ سیاست درخصوص باید‌ها و نباید‌های انتخابات پیش‌رو، به سوالاتمان پاسخ داده که می‌خوانید.

چه بایدها و نبایدهایی در دو انتخابات پیش‌روی شورای شهر و ریاست‌جمهوری باید رعایت شود؟

یکی از کارهای سالانه کشور، مساله شرکت در انتخابات؛ چه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و چه شوراهای اسلامی شهر و روستاست. در قانون اساسی کشور یکی از مهم‌ترین ارکان جمهوری اسلامی، بحث انتخابات است که بعد از پیروزی انقلاب تاکنون بیش از 30 انتخابات در کشور برگزار شده و در هیچ کشوری چنین حضور مردمی در انتخابات‌ها دیده نشده است. نکته دیگر این‌که انتخابات، جزو یکی از ضروریات حتمی، دینی و قانونی کشور است که باید نسبت به آن بیندیشیم و در هر زمان مطابق قانون و شرایط روز دست به انتخاب اصلح بزنیم، بحث دیگر این‌که باید انتخاب کنیم و باید نسبت به آن بیندیشیم و گزینش درست داشته و از بین افرادی که داوطلب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، خبرگان رهبری هستند انتخاب افراد و اشخاص مناسب را در داشته باشیم. وظیفه هر فرد ایرانی است که از تمام ظرفیت خود برای انتخاب افراد اصلح استفاده کند، لذا وقتی فردی در تهران می‌تواند برای 30 نماینده و برخی شهرها تا پنج نماینده را انتخاب کند و به آنان رای بدهد، باید نسبت به این موضوع اهتمام داشته و آن را جدی بگیرد تا در سرنوشت آینده خود نقش فعال‌تری داشته باشد. نکته بعدی این است که افراد باید حتما به معیارها، در هر انتخاباتی توجه کنند و بهترین افراد که معیار مناسب و قانونی را در شعار‌های خود دارند و به آن عمل می‌کنند انتخاب نمایند. مجلس نماینده مناسب، ریاست جمهوری رئیس‌جمهور مناسب، خبرگان رهبری عضو خبرگان مناسب و شوراهای شهر و روستا اعضای فعال می‌خواهند، بنابراین باید فردی که مسئولیت‌پذیر است شناسایی و به میدان کار و فعالیت برای مردم فرستاده شود. متاسفانه هنوز بعد از 38 سال احزاب و تشکل‌های جدی که در طول سال کار کنند و افراد مناسب را به مردم معرفی کنند نداریم و احزاب به صورت فصلی یا موجی در هر انتخاباتی حضور پیدا می‌کنند و برای شرایط حضورشان فکر جامع و کاملی نشده است. حال با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری باید اهتمام کرده و رئیس‌جمهوری را انتخاب ‌کنیم که با داشتن برنامه‌های جمعی کشور را در مسیر رشد و تعالی سوق دهد. از آنجایی که رئیس‌جمهور بعد از رهبر معظم انقلاب شخص دوم در کشور محسوب می‌شود و چهار سال مدیریت اجرایی کشور را به‌عهده دارد باید فکر کنیم و رئیس‌جمهوری با برنامه، ‌جامع شرایط و آینده‌نگری را انتخاب کنیم. رئیس‌جمهور آینده فرمانده قوه مجریه و هیات وزیران است و چون اقدامات هیات دولت ‌جمعی است. بنابراین باید ضمن اهتمام به امورات کشور، ‌با حفظ احترام به تفکیک قوا با قوه‌مقننه و قوه قضاییه مستقل کار کند و در مقام عمل، با مشارکت با قوا شرایطی را مهیا شود تا فرد منتخب بتواند در جامعه انجام وظیفه کند.

رعایت اخلاق و اصول رقابت تا چه اندازه می‌تواند بر اصل حفظ وحدت در تراز انقلاب اسلامی تاثیرگذار باشد؟

انتخابات 29 اردیبهشت سال آینده، اولین انتخاباتی نیست که در کشور برگزار می‌شود و بار اول هم نیست که فرد یا افرادی را انتخاب می‌کنیم، ما بیش از 30 دوره در کل کشور انتخاب برگزار کردیم و این بار هم باید در انتخابات پیش رو حتما به معیارها و مشاوره برای انتخاب مناسب توجه کنیم و تبلیغ افراد مناسب را انجام دهیم. شورای نگهبان صلاحیت افراد را تعیین و تائید می‌کند، اما انتخاب اصلح با مردم است تا از بین واجدین داوطلبی تائید شده، بهترین و جامع‌ترین فرد یا افراد را با مشورت و بررسی یا خواندن برنامه‌های آنان انتخاب کنیم.

رهبر معظم انقلاب توصیه‌هایی در مورد این‌که نباید اجازه داد که فضا انتخابات دوقطبی شود داشتند برای رسیدن به این کلام چه کار کنیم؟

برای دوقطبی نشدن، باید دنبال معرفی معیارها در مورد برنامه‌های عرضه‌ شده باشیم. بیکاری یکی از مشکلات جامعه محسوب می‌شود و گرانی و اعتیاد از دیگر مشکلات اساسی جامعه است. بداخلاقی هم از دیگر معضلاتی که هم اکنون وجود دارد به طور مثال این بدعهدی‌ها از چک افراد که برای خرید جنس می‌دهند و به موقع پرداخت نمی‌کنند تا وامی که گرفته می‌شود و به موقع پرداخت نمی‌شود دیده می‌شود. لذا اول باید بداخلاقی‌ها و بدعهدی‌ها را واقعی ببینیم و به فکر علاج باشیم. براین اساس کسی را باید انتخاب کنیم که توان ایجاد اشتغال را داشته، گرانی را کنترل کند و اهل عمل باشد و کمتر حرف بزند، لذا با در نظر گرفتن این معیارها می‌توانیم خودمان به میدان بیاییم و عرصه را برای کسانی که قصد مچ گرفتن، اتهام زدن یا امثال اینها را دارند تنگ کنیم. بحث دیگر این‌که باید متوجه باشیم کسی که خود را داوطلب حضور در انتخابات می‌کند، حتما از میان رجل مذهبی، سیاسی، مدیر و مدبر باشد و در محیط کاری، توان عملیاتی خود را نشان داده باشد تا در آینده بتواند پذیرش مسئولیت‌های بزرگ‌تری را داشته باشد. لذا در انتخابات آینده توجه به کارنامه افراد، از اهمیت بسیاری برخوردار است و این اقدام باعث می‌شود که خود به خود دنبال عیب‌جویی، عیب‌گیری و تحریک نباشیم.

میزان مشارکت مردم در هر انتخابات بسیار مهم است. برای این‌که مشارکت بالا رود و اقتدار ایران در جامعه بین‌الملل نمایان شود چه کنیم؟

بارها امام راحل(ره)، رهبر معظم انقلاب یا نخبگان و خبرگان بر اصل انتخابات و تاثیر حضور مردم تاکید داشتند؛ به قول اقبال لاهوری، خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش به دست خویش بنوشت/ با آن ملت سر و کاری ندارد که دهقانش برای دیگری کشت. ما باید انتخابات را به لحاظ اخلاقی، منطقی و شرعی برای مردم توضیح دهیم و تاکید کنیم که نتیجه برای مردم و دیگران تاثیر بسزایی دارد و بی‌تفاوتی افراد نه‌تنها سودی ندارد بلکه زیان هم دارد. ما در جزیره زندگی نمی‌کنیم بلکه در جامعه زندگی می‌کنیم و همه به هم مرتبط هستیم. همان‌طور که انتخابات آمریکا روی ما تاثیر دارد و ترامپی پیدا می‌شود که هر روز یک حرف می‌زند، انتخابات ما هم بر دنیا و آمریکا اثر دارد. لذا باید توجه کنیم فرد مناسب و بایسته‌ای را انتخاب کنیم که باعث آبروی مملکت و اعتبار کشور و کارآمدی در داخل و بیرون از مرزها باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها