قزاقستان؛ سرزمین مساجد مدرن و زیبا

قزاقستان، کشوری در آسیای میانه است و پایتخت آن در سال 1998، از آلماتی در جنوب که بزرگ‌ترین شهر کشور است، به آستانه در شمال منتقل شد. قزاقستان، بزرگ‌ترین کشور محصور در خشکی دنیاست که جمعیتی حدود 16 میلیون و 600 هزار نفر دارد و حدود 70 درصد مردم این کشور مسلمان هستند.
کد خبر: ۱۰۰۲۴۷۶
قزاقستان؛ سرزمین مساجد مدرن و زیبا

از آندلس تا ترکستان: پیشینه ورود اسلام به قزاقستان به سده هشتم میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان، اسلام از آندلس رو به آسیای میانه و ترکستان نهاد و قدم به این سرزمین گذاشت. بعدها در سده 19 میلادی، اسلام در قزاقستان رشد سریعی داشت. در واقع، اقوام مختلف قزاقستان با روی باز از اسلام استقبال کردند و تمدن واحدی تشکیل دادند. سپس این قبایل مسلمان به صورت اقوام ظلم‌ستیز درآمدند و از نظر سیاسی، چنان قدرت گرفتند که در مقابل ستمگری تزارهای روس دست به شورش زدند.

سنت همیشگی قزاق‌ها: در گذشته‌های دور قبایل قزاق، زندگی چادرنشینی داشتند و به دلیل شرایط سخت زندگی به کمک یکدیگر بسیار وابسته بودند. همین موضوع باعث شد، آنها به هم اعتماد کنند و با همکاری از عهده مشکلات زندگی برآیند. این وابستگی به آنها ارزش مهمان نوازی، بخشندگی و حق‌شناسی آموخت. قزاق‌ها برای مهمانان خود، احترام زیادی قائل هستند و همیشه از آنها به بهترین شکل ممکن پذیرایی می‌کنند و این سنت را تا امروز حفظ کرده‌اند. همچنین مسلمانان قزاق، صلح‌جوترین مردمان روی زمین هستند و به مردمان مذاهب دیگر احترام می‌گذارند.

جاذبه‌های معنوی: قزاقستان در دوره‌ای که زیر سطله اتحاد جماهیر شوروی بود، فقط 63 مسجد داشت، اما در حال حاضر بیش از 5000 هزار مسجد و مرکز مذهبی دارد. این کشور پس از استقلال توانست مساجد بسیاری بنا کند که بیشتر آنها براساس معماری مدرن و بسیار زیبا ساخته شده‌اند تا جایی که یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور محسوب می‌شوند. بزرگ‌ترین مسجد این کشور، مسجد جامع آلماتی است که 7000 نفر ظرفیت دارد. مساجد قزاقستان علاوه بر برگزاری نماز و مراسم عبادی، به تدریس مسائل دینی نیز می‌پردازند.

زمانی برای مقاوم شدن: مردم قزاقستان از گذشتگان خود بازی‌های جالبی به ارث برده‌اند که هنوز آنها را در مراسم مختلف برگزار می‌کنند. این بازی‌های سنتی در قدیم برای آموختن چالاکی و همچنین بالا بردن روحیه افراد در برابر سختی‌ها و نیرومند کردن آنها به کار برده می‌شده است. بیشتر بازی‌ها ویژگی مردانه و رقابتی داشته و جوانان را برای آینده آماده می‌کرده است. این بازی‌ها در حال حاضر بیشتر جنبه تفریحی پیدا کرده‌اند. با این حال جوانان برای پیروز شدن در این رقابت‌ها، پیش از شروع بازی‌ها، بسیار تمرین می‌کنند.

نیروی کار باارزش: زنان در قزاقستان، همانند مردان نیروی کار با ارزشی محسوب می‌شوند و در این زمینه هیچ نوع تبعیض جنسی در این کشور دیده نمی‌شود. بسیاری از زنان مدیر مدارس، مدیر بانک‌ها، معلم، حسابدار، پلیس و کارمند دولتی هستند. گاهی اوقات زن‌ها از نظر تحصیلی و شغلی از مردان سبقت می‌گیرند. البته زن‌ها در کنار فعالیت اجتماعی، در خانه هم نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند و موجب تحکیم خانواده می‌شوند.

منبع: aboutkazakhstan.com

مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها