ترکیه و آمریکا قصد دارند به سوی شهر «الباب» رفته و این شهر را اشغال کنند تا به زعم خود بتوانند پیروزیهای جبهه مقاومت در شهر حلب را متزلزل کنند، اما نیروهای کُرد این بار با همکاری دمشق دست به اقدامی زده‌اند که خواهند توانست نقشه‌های آنکارا و واشنگتن را نقش بر آب کنند.
کد خبر: ۹۶۱۵۶۶
طرح دمشق برای مقابله با اشغالگری ترکیه در شمال سوریه

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، ظاهرا تصمیم به پایان رساندن نبرد حیاتی حلب برای ارتش سوریه و همپیمانانش آن هم در اندک زمان باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصمیمی است که باید اجرایی شود. واشنگتن نیز برای دور زدن نتایج این جنگ دو خطر را برای دمشق و همپیمانانش ایجاد کرده است: نخست؛ به آنکارا دستور داده که نیروهای وابسته به خود را برای حرکت به سوی منطقه راهبردی «الباب» واقع در شرق حلب منتقل کند. مسئله دوم، اجرای طرح نبرد موصل با هدف انتقال عناصر داعش به شرق سوریه و استقرار آنها در دیرالزور و الرقه است.

وبگاه خبری «النشره» به نقل از یک منبع امنیتی برجسته روس گزارش داد، مسکو در این مرحله امکان اینکه واشنگتن حملات هوایی به سوی مواضع نظامی در سوریه را دفع کنند مسئله دور از انتظار نمی‌داند. اما در عین حال دمشق طرح «ب» را در اختیار دارد که متناسب با حجم خطرات احتمالی اجرا خواهد شد. در واقع مسکو موشکهای راهبردی و رادارهای جدیدی را در اطراف دمشق و ریف آن مستقر کرده است.

درست زمانی که دمشق، مداخله نظامی ترکیه در سوریه و تلاش آنکارا و نیروهای کُرد برای رسیدن به الباب را زیر نظر دارد، فرماندهی کل ارتش سوریه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که هر جنگنده ای را که حریم هوایی سوریه را نقض کند، سرنگون خواهد کرد و با نیروهای ترکیه که در خاک سوریه حضور دارند به عنوان نیروهای اشغالگر برخورد خواهد شد.

پس از انتشار بیانیه، رسانه ها اعلام کردند که اعلام این خبر آن هم در این برهه زمانی تصادفی نیست. در واقع این مسئله اعلام قریب الوقوع تشکیل یک مقاومت مردمی متشکل از عربها و کُردها علیه نیروهای ترکیه خواهد بود.

یک منبع نظامی خطر اشغال شهر الباب توسط ترکیه را تکذیب نکرد و بر این باور است که این مسئله تهدید بزرگی برای ارتش سوریه و همپامانانش است. در واقع دمشق این مسئله را به خوبی می‌داند ولی در مرزهای الباب و مرزهای سوریه و عراق غافلگیری بزرگی در انتظار واشنگتن و ترکیه است.

روزنامه «ازویستا» روسیه به نقل از یک فرمانده میدانی نیورهای دموکراتیک سوریه که بیشتر عناصر آن کُرد هستند، گزارش داد که گروههای نظامی متشکل از نیروهای عرب و کُرد تجهیز شده اند تا با نفوذ نیروها و عناصر وابسته به ترکیه به سوی الباب مقابله کنند. به گفته این فرمانده، فرماندهان نیروهای دموکراتیک برای هماهنگی علیه یک دشمن مشترک (ترکیه) با ارتش سوریه تماس گرفته اند.

به گزارش این روزنامه، واشنگتن همپیمانان کُرد خود در این نبردها به ترکیه فروخت. در واقع سفر اخیر «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا به ترکیه برای هماهنگی لجستیکی و اطلاعاتی میان دو طرف برای اشغال الباب بود تا به زعم خودشان پیروزی نیروهای مقاومت در حلب را متزلزل کنند.

یک فرمانده میدانی در گروه نیروهای دموکراتیک سوریه در واکنش به این سفر گفت: «پس از قطع کمک واشنگتن به ما، نیروهای ما گزینه دیگری به جز کمک به ارتش سوریه ندارند. اکنون [آمریکا] همه کمک خود را به نیروهای اشغالگر ترکیه می‌کند و همه هدفش این است که آنان به شهر الباب برسند و نبرد سرنوشت ساز دمشق در حلب را تهدید کند... ولی به صورت مخفیانه، همه توانمندی و امکانات خود را در اختیار ارتش سوریه قرار دادیم؛ چرا که جنگ و هدف یکی است».

یک وبگاه خبری آمریکایی نیز اعلام کرد که بر اساس مدارک موثق، یک گروه نظامی در شمال سوریه به صورت نیروهای مقاومت مردمی شامل عربها و کردها تشکیل شده است. فرماندهان میدانی «الحشد الشعبی» عراق آنان را آموزش می‌دهند و احتمال دارد که این نیروها با ترکیه و عناصر وابسته به آن در راه رسیدن به الباب مقابله کنند.

همزمان با آغاز نبرد موصل، نیروهای هوایی روسیه، ماهواره ها و هواپیماهای شناسایی مسکو بیست و چهار ساعته مرزهای سوریه و عراق را زیر نظر دارند. ستاد مشترک روسیه نیز اعلام کرد که این نبرد به خاطر پیامدهایی که برای مناطق شرقی سوریه دارد، اهمیت زیادی دارد؛ پیامدهایی که تهدید جدی برای حضور نظامی روسیه در سوریه است. در واقع خطر عبور عناصر داعش منحصر به مناطق شرقی سوریه نیست، بلکه آمریکا به آنان دستور داده است که گروهی از عناصر داعش به سوی دامنه های سلسله جبال شرقی لبنان بروند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها