هشدار به زنان گردشگر: تنها سفر نکنید

آزار و اذیت زنان ایرانی در دوبی

طبق آمارهای رسمی، تمایل گردشگران ایرانی برای سفر به دوبی درحالی طی سال‌های اخیر کاهش یافته است که علاوه‌ بر افزایش قیمت ارز، بحث تامین امنیت گردشگران ایرانی در این شیخ‌نشین نیز در این امر تاثیرگذار بوده است. این ناامنی با واقعه‌ آزار و اذیت بانوان ایرانی شکل حادی به خود گرفته است.
کد خبر: ۷۱۲۸۰۵
آزار و اذیت زنان ایرانی در دوبی

جام جم سرا: اواخر هفته گذشته بود که رسانه‌های اماراتی از ربوده شدن دو گردشگر زن ایرانی به مدت پنج ساعت در یکی از سواحل معروف و پرتبلیغ دوبی و تجاوز، آزار و اذیت، ربایش، سرقت و تهدید آن‌ها خبر دادند.

انتشار اخباری این‌چنین محرکی شد تا به آمار سال‌های اخیر در زمینه‌ سفر ایرانی‌ها به این شیخ‌نشین پر زرق و برق نگاهی بیندازیم؛ آماری که گویای این واقعیت است که دوبی همچون گذشته دیگر حیاط خلوت گردشگران ایرانی نیست.

در سال 2013 تعداد گردشگران ایرانی که به دوبی سفر کردند 14.1 درصد کاهش داشت و این به معنای این بود که ایرانی‌ها بزرگترین کاهش سالانه‌ گردشگر در دوبی را به نام خود زدند. در سال گذشته تنها 278 هزار ایرانی دوبی را به عنوان مقصد سفر انتخاب کردند.

این در حالی است که در سال 2011 ایران رتبه چهارم را در زمینه صدور گردشگر به دوبی داشت و این رقم به 477 هزار مسافر رسیده بود.

سال 2012 که اقتصاد ایران با بحران افزایش قیمت دلار و طبعا نزول ارزش واحد ریال مواجه شد، تعداد مسافران ایرانی دوبی تا 32 درصد هم کاهش داشت. در آن سال از میان 20 ملیتی که دوبی را برای سفر خود برگزیدند، ایران تنها کشوری بود که آمارش دچار تنزل شد.

اما جدا از مسائل اقتصادی‌، نقش امنیت مسافران هم در بروز چنین آماری بسیار پررنگ است. داستان حادثه ساحل جمیرا از آنجا آغاز شد که این دو زن 22 ساله ایرانی در ساعت 3 نیمه‌شب در ساحل قدم می‌زدند که خودرویی حامل سه مرد جلوی‌ آنها را می‌گیرد. یکی از مردها کارت شناسایی پلیس را به دو زن ایرانی نشان می‌دهد و آنها را به نوشیدن مشروبات الکلی متهم می‌کند. سه مرد که احتمالا به دلیل مصرف مواد مخدر حالت عادی نداشتند‌، دو گردشگر ایرانی را به‌زور سوار ماشین می‌کنند و به یکی از آن‌ها تجاوز می‌کنند. خودرو تا ساعت 8 صبح در همان حوالی در حرکت بود تا این که در زمان توقف، یکی از دو زن توانست فرار کند و به یک رستوران پناه ببرد. درواقع این دو به‌مدت پنج ساعت در یک خودرو توسط سه مرد در حال آزار و اذیت بودند.

در این ماجرا، وقتی خودرو جلوی پای گردشگران ایرانی ایستاد‌، یکی از مردان پیاده شد و با مشت به بینی یکی از دخترها کوبید. سپس آن‌ها را به زور در صندلی عقب نشاندند . وقتی نقشه شوم تجاوز به یکی از دخترها به خاطر نوع پوشش وی ممکن نشد، به دوست گردشگر او تجاوز کردند. درحالی که درخواست کمک آن‌ها با جیغ و فریاد، هیچ فایده‌ای نداشت.

این دختر ایرانی میگوید: یکی از مردها حتما چیزی مصرف کرده بود، چون اصلا عادی رفتار نمی‌کرد. اما آنها بوی الکل را استشمام نکردند. با این حال قرص‌هایی در یک کیسه‌ پلاستیکی پشت خودرو دیده می‌شد. آن‌ها پول‌های دختران را دزدیدند و با ضرب و شتم آنها، تهدیدشان کردند که به پلیس اطلاع ندهند.

این سه مرد متجاوز اماراتی که یک دانشجوی 20 ساله‌، یک فرد بی‌کار 23 ساله و یک پلیس 23 ساله بودند، متهم به آدم‌ربایی، مصرف مواد مخدر، جعل هویت افسر پلیس، هتک حرمت به دو زن و سرقت اموال آن‌ها هستند.(ایسنا)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۳
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۰
۰
آخه سه نصف شب تنها اونجا چیكار می كردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جای قدم زدنه؟
رزیتا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۰
۰
آخه مگه دوبی چی داره كه همه دوست دارن برن اونجا . بخدا ایران خودمون خیلی جاهای زیباتر و ناشناخته داره
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۰
۰
هر كه گریزد ز خرابات شام، خار كش غول بیابان شود !!
بیژن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۰
۰
ساعت 3 صبح دنبال چه می گشتند؟؟؟؟؟؟؟؟ حتماً تب داشتند دنبال مُسكن بودند.
2
Australia
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۰
۰
مقصر خودشونن
زاهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۰
۰
ساعت سه نصف شب اگه كشورخودمون هم دوزن بااون وضع فجیح قدم بزنند مطمعن باش این اتفاق دركشورخودمان هم می افتد
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۰
۰
برای ایرانیهاهیچ كجا امن نیست
مژگان
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۰
۰
متاسفم برا خودمون كه جنبه نداریم و به خاطر بی جنبگی برا خودمون هر جا باشیم مشكل درست می كنیم .
حسن
Turkey
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
۰
۰
آقا ایرانی جماعت جنبه خارج رفتن اونم دوبی رو نداره والسلام
مسلم
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
۰
۰
نمیشه گفت حقشون بوده
ولی باید احتیاط میكردن
دیگه زیادی اعتماد كردن هم خوب نیست
a
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
۰
۰
مطلبی با نویسنده این مطالب را دارم شما كه این مطلب رانوشتید می خوام بگم آیا ما اصلا پیرو دستورات اسلام هستیم یا نیستیم اسلام در خصوص رفت وآمد زن چه گفته ؟ آیا گفته كه با اجازه همسررفت وآمد كند دختر چكار باید بكند با اجازه پدر رفت وآمد كند ؟ سوال اینجاست كه خانمهایی كه مجرد خارج از كشور سفر می كنند خود می دانند در این روزگار وانفسا كه هیچ امنیتی نیست چرا سفرمی كنند
پس بدانید كه به این مسئله واقف هستند كه می روند پس نگران نباشید
نفس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
۰
۰
سه نصف شب چی می خواستن با تور تو روز میگشتن همراه جمعیت خودشون رو بی ابرو كرد واسه دوبی
sadegh pahlevani
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
۰
۰
بخدا تقصیر خودمونه كه به یه مشت عرب ... ارزش قایل میشیم میریم پولای مملكتو براشو خرج میكنیم ادمایی كه لیاقت ندارن اون وقت این همه جای خوب تو مملكت هست كه با یكم سرمایه گذاری میشه بهشتش كرد مردم هم برن خوش باشن مردمی كه حداقل یه كم غیرت دارن جلوی این عوضی هارو بگیرن هر چقدرم كه دخترا مشكل داشته باشند متاسفانه ما خودمونو باور نداریم خیلی هم خیالاتی هستیم فكر میكنیم اون ور چه خبره

نیازمندی ها