جاسوسی از پنگوئن​ها

پنگوئن‌ها از جمله موجودات دوست داشتنی هستند که هر بار مستند یا فیلمی از زندگی آنها ساخته می‌شود توجه علاقه‌مندان بسیاری را به خود جلب می‌کند.
کد خبر: ۶۸۷۱۰۵
جاسوسی از پنگوئن​ها

این‌بار مستندسازان با شیوه‌ای جدید سراغ این پرندگان رفته‌اند تا بیشتر از کار و زندگی آنها سر در آورند. مستند جاسوسی از زندگی پنگوئن‌ها که تاکنون از شبکه‌های یک، دو و مستند به نمایش در آمده، با شیوه‌ای مدرن و متفاوت سعی دارد تا در زندگی این‌گونه از جانداران سرک بکشد.

سازندگان این مستند از 50 دوربین مخفی استفاده کرده‌اند تا با کمک آنها تصاویری زیبا و بدیع را از زندگی پنگوئن‌ها ثبت کنند. این دوربین‌های کنترل از راه دور که در درون ربات‌هایی به شکل پنگوئن جاسازی شدند اجتماع عظیم پنگوئن‌ها را همراهی کرده و تصاویر متفاوتی را از زندگی آنها ضبط کردند. ربات‌های پنگوئن طوری طراحی شدند که تا حد امکان بتوانند همانند پنگوئن‌ها زندگی کنند. این ربات‌ها رفتاری همانند پنگوئن‌ها دارند و حتی به‌صورت مصنوعی تخمگذاری هم می‌کنند! درون این تخم‌ها دوربین‌های پیشرفته HD وجود داشت که تا 12 ساعت قادر به فیلمبرداری بود. ربات‌ها به قدری طبیعی هستند که پنگوئن‌ها به آنها کاملا اطمینان پیدا کرده و با آنها ارتباط برقرار می‌کنند. به این ترتیب برای اولین بار زندگی این موجودات بدون آن‌که خلل یا توقفی در کار آنها به وجود آید به تصویر کشیده شده است.

گروه مستندساز بیش از هزار ساعت از زندگی این پرندگان را طی 300 روز ثبت کردند. ثبت این لحظات برای مستندسازان چندان هم ساده نبود. آنها حدود هشت ماه زمستان طولانی را در دمای 60 درجه زیر صفر در قطب برای فیلمبرداری از پنگوئن‌های امپراتور سپری کردند ودر این مدت فقط از طریق ماهواره با جهان خارج در ارتباط بودند. ضمن این‌که در طول مدت فیلمبرداری برخی از این ربات‌ها دچار حادثه شدند و در یکی دو مورد هم براثر حوادث به‌وجود آمده از بین رفتند. البته لحظات دیدنی دیگری نیز از همزیستی ربات‌های پنگوئن با پنگوئن‌های واقعی به‌وجود آمد. پنگوئن‌های جاسوس در مواردی حسادت پنگوئن‌های واقعی را برانگیختند و در چند مورد نیز پنگوئن‌هایی که جوجه‌های خود را از دست داده بودند تخم این ربات‌های دوربین‌دار که خود دوربین بودند را به فرزندی قبول کردند! در یک مورد هم یکی از پنگوئن‌ها با این ربات‌ها درگیر شده و سر ربات را از تنش جدا می‌کند که این صحنه در مستند به نمایش در آمد.

در اصل عامل موفقیت مستند جاسوسی از زندگی پنگوئن‌ها همین ربات‌ها هستند که در اندازه‌های واقعی طراحی شده و به درون جمعیت پنگوئن‌ها می‌روند تا تصویر متفاوتی را از زندگی آنها ضبط کنند. این ربات‌ها لحظه به لحظه پنگوئن‌ها را دنبال می‌کنند تا جزئیات زندگیشان را به تصویر بکشند.

سه نوع از انواع پنگوئن‌ها با ویژگی‌های فیزیکی متفاوت در این مستند به تصویر کشیده شدند که متناسب با هر کدام ربات‌هایی با ویژگی‌های خاص طراحی شدند؛ پنگوئن‌های امپراتور ساکن آنتراکتیکا، پنگوئن‌های راکهاپر ساکن جزیره فالکلند و پنگوئن‌های هامبولت ساکن دشت آتاکاما در پرو. برای برخی از این پنگوئن‌ها بیش از 75 برنامه حرکتی طراحی شد. ربات‌های پنگوئن‌های امپراتور نیز حدود یک متر قد داشتند. یکی از سختی‌های کار طراحی دوربین‌ها این بود که به گونه‌ای طراحی شوند که در دمای پایین و یخبندان‌های قطب و شرایط بد آب و هوایی بتوانند دوام بیاورند و کار کنند. برای این کار از تمام حقه‌های ممکن و همچنین پیشرفته‌ترین باتری‌ها استفاده شد.

مستند جاسوسی در زندگی پنگوئن‌ها محصول شبکه بی.بی.سی است که در ادامه مجموعه‌های جاسوسی از زندگی حیوانات ساخته شد و در فوریه 2013 از این شبکه به نمایش در آمد. شبکه‌های دیسکاوری و سی‌ورد در تولید این مستند همکاری داشتند. جان داونر کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا پنگوئن‌‌ها را برای این مستند انتخاب کردید؟ می‌گوید:

سری برنامه‌های مستند جاسوسی از حیات وحش ما تازه شروع شده و قرار است تا 12 سال ادامه پیدا کند. ما با شیر‌ها شروع کردیم و بعد سراغ فیل‌ها و خرس‌های قطبی رفتیم. حالا نوبت پنگوئن‌هاست. ما در این سری مستند‌ها به‌دنبال حیواناتی هستیم که مردم فکر می‌کنند آنها را می‌شناسند. روش ما نزدیک شدن به زندگی حیوانات و تصویربرداری از تمام زوایای زندگی آنهاست. ما تا حد ممکن به آنها نزدیک شده و چیز‌های جدیدی از شخصیت و رفتار آنها را نشان می‌دهیم.

وی در ادامه درباره شباهت این برنامه به دیگر برنامه‌های مستند، می‌گوید: وقتی مستند جاسوسی از زندگی خرس‌های قطبی را می‌ساختیم زندگی دو گونه متفاوت از این جانوران را روایت کردیم. در مستند پنگوئن‌ها نیز همین اتفاق افتاد. گونه‌هایی از آنها در دشت پرو زندگی می‌کردند وگونه‌ای دیگر در قطب جنوب و جالب این‌که این دو گروه در دو محیط زیست متفاوت با چالش‌های یکسانی روبه‌رو بودند.

داونر می‌افزاید: همه ما می‌دانستیم می‌خواهیم تا حد امکان به حیوانات نزدیک شویم. گونه‌ای از پنگوئن‌ها بودند که می‌دانستیم از صد متری هر موجودی فرار می‌کنند اما برخی از آنها، پنگوئن‌های ربات را براحتی پذیرفتند. پیش‌بینی این نوع همزیستی مسالمت آمیز را نداشتیم. حتی فکرش را نیز نمی‌کردیم که برخی از پنگوئن‌ها به این ربات‌ها حسادت کنند یا حتی بخواهند نظرشان را به خود جلب کرده و با آنها جفت‌گیری کنند.

این کارگردان درباره چگونگی ساخت دوربین‌های کوچک و جاسوسی توضیح داد:طراحی و ساخت این دوربین‌ها کار یک نفر نبود. مهندسان باتجربه ربات از آمریکا و سازندگان ماهر مدل‌های مختلف ربات از انگلستان با همکاری هم این دوربین‌ها را طراحی کردند و ساختند که هریک قابلیت‌های خاص خود را دارند. واقعیت این است که کار آنقدر جذاب بود که همگی دوست داشتند در انجام آن مشارکت داشته باشند. و همین جذابیت موجب شد تا این گروه دور هم جمع شوند و این محصول خارق‌العاده ساخته شود.

داونر معتقد است، آنچه ساخته شد فراتر از نقشه‌ها و تصورات ما از ابتدای کار بود. فکرش را هم نمی‌کردیم که کار این‌گونه پیش رود. ربات پنگوئن که برای فیلمبرداری در زیر دریا استفاده شد، فوق‌العاده بود. تاکنون چنین تصاویری از زندگی پنگوئن‌ها ضبط نشده بود. تصاویر به‌گونه‌ای بود که انگار شما همراه پنگوئن شنا می‌کنید. این تصاویر شامل حالاتی از پنگوئن‌هاست که تاکنون هرگز از آنها تصویربرداری نشده‌ بود،‌ برای مثال رفتار‌های صمیمانه میان پنگوئن‌ها، نگهداری از جوجه‌پنگوئن‌ها توسط پنگوئن‌های ماده بدون فرزند و نبرد میان رقبای عشقی از جمله رفتار‌هایی بود که برای اولین‌بار درمیان پنگوئن‌ها به ثبت رسیده است.

این مستندساز درباره کارهای آینده این گروه می‌گوید: طرح بعدی ما دلفین‌ها هستند اما مطمئن نیستم برای این پروژه هم از دوربین‌های جاسوس استفاده کنیم. (لادن بهبودی‌ /‌ جام‌جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها