سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص تصویب نهایی قطعنامه پارلمان اروپایی گفت: تصویب قطعنامه پارلمان اروپا در خصوص راهبرد روابط با ایران و تمرکز بر وضعیت حقوق بشر، که پس از تغییرات متعدد ارائه شده ، بی پایه، مردود و غیرقابل پذیرش است.
کد خبر: ۶۵۹۰۲۰
قطعنامه پارلمان اروپا غیرقابل پذیرش است

به گزارش واحد مرکزی خبر مرضیه افخم افزود: اینکه طیفی از نمایندگان تندروی پارلمان اروپا، خواه تحت تاثیر لابی صهیونیسم و معارضین نظام و خواه با هدف سوء استفاده تبلیغاتی برای انتخابات آتی این نهاد، به بهانه راهبرد روابط، تلاش برای اتخاذ موضع آمرانه و ادامه روند برتری جویی بی پایه و بی حاصل ناشی از تفکرات قرون گذشته را نهادینه کرده و درصدد تخریب روند آغاز شده روابط برآیند؛ نه تنها با هیچ معیار و منطق سیاسی و بین المللی سازگار نیست بلکه یاد آورتاریخ نه چندان روشن از رفتارهای تبعیض آمیز و نژادپرستی است و نمی توانند برای کشوری که برغم تمام فشارهای غیرقانونی و تحریم های آنها با مقاومت و صرفا با اتکا به قدرت مردم خود نشان داده که غرب چاره ای جز احترام به خواست این مردم بزرگ ندارد، تعیین تکلیف کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ‌دنباله روی از گروه ها و جریانات افراطی و تندرو بخصوص در شرایطی که طیف واقع گراتر نمایندگان پارلمان اروپا و سیاستمداران مستقل اروپایی تغییر کنونی رویکرد در روابط را در راستای منافع دو طرف می دانند، قطعا بیش از همه به زیان اروپا و نقش آن در آینده خواهد بود.

وی افزود: به این نهاد توصیه می کنیم به جای تلاش برای مسدود کردن مجاری همکاری، بدنبال یافتن راههایی برای ایجاد درک مشترک و شرایط مساعدتر بر مبنای احترام متقابل و منافع مشترک برآیند.

افخم اظهار کرد: در تماس های ماههای اخیر مواضع صریح و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در خصوص ابعاد و زمینه های همکاری هم به هیات های پارلمان اروپا و هم به مقامات و مسئولین اروپایی گوشزد شده و مورد تاکید قرار گرفته و پافشاری غیرمنطقی بر روش های برتری جویانه وتکرار راههای آزموده شده حرکت در مسیر اشتباه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که پارلمان اروپا یکی از نهادهای زیرمجموعه اتحادیه اروپا و نهادی غیرتصمیم گیر و اقداماتش فاقد پشتوانه اجرایی است، افزود: ظاهرا چنین تعریف و تقسیم کاری انجام شده است لیکن این نهاد با چنین مصوباتی استفاده ابزاری و سیاسی از موضوع حقوق بشر را بطور علنی تایید کرده و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را پیش فرضی ثابت برای مجموعه نهادهای اروپایی قرار داده است که این هر دو ؛ جایگاه و موقعیت این نهاد اروپایی را بیش از پیش مخدوش می کند و اعتبار مصوبات آن را زیر سوال می برد.

وی اضافه کرد: این افراد وگروهها و حتی دولت های متبوعشان در موضعی قرار ندارند که با معیارهای دوگانه و منفعت جویانه، برخوردهای گزینشی و نژادپرستانه با واقعیات نوین صحنه جهانی، برای بقیه دنیا تعیین تکلیف کنند.

محمد جواد ظریف نیز شامگاه پنجشنبه در دیدار با آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد اظهار کرد: بی تردید قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا سبب افزایش تحریم ها علیه کشورمان نمی شود و این در حالی است که همواره تلاش شده تا در جریان مذاکرات عزت و استقلال جمهوری اسلامی حفظ شود.

وی با تاکید بر اینکه در مذاکرات هسته‌ای از مواضع و اصول خود عقب نشینی نمی‌کنیم، افزود: تیم مذاکره کننده هسته ای بر حفظ عزت نظام تاکید دارد و هرگز حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صادق
Germany
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
۰
۰
هرچقدر ما كوتاه می آیم غرب پر رو تر می شود . كلا غرب با همه چیز ایران مشكل دارد و انرژی هسته ای بهانه ای بیش نیست.

نیازمندی ها