فرصت سوزی در بسکتبال 3 نفره

کد خبر: ۵۶۴۷۱۳
فرصت سوزی در بسکتبال 3 نفره

تیم بسکتبال سه نفره ایران در بازی‌های 3 به 3 آسیا در قطر سوم شد، در حالی که با توجه به بازیکنانی که از ایران روانه این بازی‌ها شده بودند بیشتر اهل فن بسکتبال از تیم سه نفره انتظار قهرمانی داشتند. بسکتبال سه نفره برای نخستین بار در سطح قهرمانی بزرگسالان آسیا برگزار شد آن هم به دلیل اصرار فدراسیون جهانی (فیبا) که قصد دارد این بازی‌ها را در جهان بسکتبال گسترش دهد. هم‌اکنون تنها قاره آسیا بازی‌های سه نفره را با تیم‌های این قاره برگزار کرده است. قطری‌ها برای برپایی این رقابت‌ها تالار مجهزی احداث کردند و بازی‌ها در شرایط مناسبی برگزار شد اما به لحاظ کیفی همان مشکل همیشگی بسکتبال آسیا به نسبت سایر نقاط دنیا بار دیگر آشکار شد.

با آن‌که بسکتبال سه نفره ماهیتی تکنیکی و خلاقانه باید داشته باشد اما بازیکنان آسیایی از این حیث کاملا با کمبودهای اساسی روبه‌رو هستند. در اولین دوره این بازی‌ها ایران با چهار بازیکن ملی‌پوش به میدان رفت و اگر قطر را هم که با بازیکنان ملی خود گام در عرصه رقابت‌ها گذاشت کنار بگذاریم، سایر تیم‌ها چهره‌های سرشناسی نداشتند. یعنی بیشتر ترجیح دادند از بازیکنان ناآشنا استفاده کنند. بسکتبال سه نفره این فرصت را برای بازیکنانی که در تیم‌های سازمان یافته بازی نمی‌کنند به وجود می‌آورد تا به نوعی بتوانند تکنیک و بازی خلاقانه خود را ارائه کنند.

فدراسیون بسکتبال ایران ده روز قبل از بازی‌ها، تیم سه نفره را با دعوت از ملی‌پوشان تشکیل داد و طبیعی است بازیکنانی که در بسکتبال پنج نفره سابقه بازی ملی و باشگاهی دارند در مدت کوتاه تا شروع رقابت‌ها نتوانند با مقررات و نحوه بازی‌ها آشنا شوند. این ضعف در دو روز برگزاری بازی‌های سه نفره آسیا کاملا مشهود بود. تیم ایران در عین ناباوری، در مرحله گروهی رقابت‌ها به اندونزی باخت هرچند این نتیجه تاثیری در سرگروهی ایران نداشت اما باخت به بسکتبال اندونزی با توجه به فاصله بسکتبال دو کشور و توانمندی‌های جسمانی و تکنیکی بازیکنان ایران با حریف، قابل توجیه نیست.

در بازی ایران و قطر نیز قطری‌ها چهره‌های سرشناس تیم ملی خود را آورده بودند که اگر اشتباه بازیکنان ما در رعایت مقررات مختص بسکتبال سه نفره و یک سوت اشتباه داور مسابقه نبود، اکنون جام قهرمانی در دست بازیکنان ایران بود. متاسفانه در بسکتبال به دلیل عادت کردن به کم و قانع بودن به برخی عناوین، فرصت‌های قهرمانی یکی بعد از دیگری از دست می‌رود. بسکتبال ایران از سال 2007 تاکنون یک بار در بسکتبال سه نفره جوانان و یک بار در بزرگسالان قهرمان شده، اما ناآگاهی در برنامه‌ریزی برای آماده‌سازی و انتخاب بازیکنان در این بازی‌ها باعث شده بسیاری از قهرمانی‌ها با عناوین دوم و سومی عوض شود.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها