معاون وزیر ارشاد خبر داد:

برگزاری ۳۰ جشنواره با محوریت هنرهای قرآن کریم

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری سومین دوره جشنواره های بین المللی قرآن کریم با بیش از ۳۰ عنوان، با محوریت هنرهای قرآن کریم خبر داد.
کد خبر: ۵۶۳۳۷۸
برگزاری ۳۰ جشنواره با محوریت هنرهای قرآن کریم

حجت‌ الاسلام حمید محمدی در مراسم اختتامیه جشنواره ملی شیو‌ه‌های نوین آموزش قرآن که در جمکران برگزار شد، گفت: سومین دوره جشنواره های بین المللی قرآنی آیات با بیش از ۳۰ موضوع کلیدی به زودی آغاز به کار می کند و محور اصلی بیشتر این جشنواره ها، هنرهای قرآنی است.

وی افزود: اگر ابعاد زیباشناسی قرآن بیان شود؛ ابعاد معرفتی آن نیز می تواند تحلیل و بررسی شود و مسیر جشنواره های قرآنی آیات نیز برقراری ارتباط میان جامعه قرآنی و هنری است و باید کاری کنیم که گفتمان جامعه هنری به گفتمان قرآنی تبدیل شود.

دبیر کل جشنواره های بین المللی قرآنی آیات، توجه به شان و اقتضائات دهه آینده را از مهمترین کلیدهای موفقیت در آموزش قرآن دانست و گفت: باید ضمن ثبات در اصول بر نوین‌سازی فنون و تکنیک‌ها تاکید کرده و کاری کنیم تا تمام دنیا در مقابل منطق و زیبایی و عظمت قرآن زانوی تلمذ بزنند و سخن گفتن را از قرآن بیاموزند.

بر اساس این گزارش، هیات داوران نخستین جشنواره شیوه های نوین آموزش قرآن کریم با انتشار بیانیه ای، نفرات برگزیده را معرفی کرد.

بر اساس این بیانیه، شیوه های آموزشی در سه حوزه قرائت، حفظ، مفاهیم قرآن و مقالات علمی، در دو سطح برگزیده و شایسته تقدیر معرفی شدند.

معیارهای ارزیابی در این جشنواره شامل میزان اثر بخشی و بازدهی آموزشی، ابتکار، خلاقیت و نوآوری، پشتوانه علمی شیوه از نظر انطباق با اصول علمی یادگیری، اجرای اسان و قابلیت تعمیم شیوه، تناسب استعداد، توانایی ها و شرایط سنی مخاطبان، منبع یا منابع آموزشی مدون، استفاده از ابزار و وسایل کمک آموزشی متناسب بود که مورد نظر هیات داوران قرار گرفت.

در رشته قرائت قرآن کریم، آموزش صوت و لحن و مقامات قرآنی «علی اصغر شعاعی» به عنوان شیوه برگزیده، آموزش تجوید به صورت پاورپوینت «سید بهاءالدین حسینی» به عنوان شیوه برگزیده و آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم «علی فربین» شایسته تقدیر شناخته شد.

در رشته حفظ، درسنامه حفظ موسسه نورالثقلین نوشته حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم به عنوان شیوه برگزیده، کتاب رمزهای آیات متشابه از حسین ابراهیم نژاد به عنوان شیوه برگزیده و کتاب رکوع مجتمع قرآنی مشکات نوشته حمید ضرابی زاده اثری شایسته تقدیر شناخته شد.

همچنین «واژه های آسمانی» از لیلا علیرضایی و «واژه نامه قرآنی باق» نوشته محمدحسن رزاق در حوزه مفاهیم قرآن کریم شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش ویژه کودک، کارت و تابلو تصویری حفظ و روخوانی «مهدی فاضلی مهرآبادی»، شیوه برگزیده آموزش مفاهیم قرآن (به روش قصه، سرود، نقاشی) از «احمدرضا محسنی» شایسته تقدیر معرفی شد.

در بخش مقالات، نظام آموزش خانگی قرآن در سیره نبوی (ص) از «حسن سجادی پور»، تعریف و تفسیر آموزش قرآن کریم در کتاب و سنت از «حسین مرادی زنجانی» و روش شناسی تعلیم و تحفیظ قرآن کریم در مکتب رضوی (ع) از «علی آسترکی» به ترتیب رتبه های اول تا سوم این بخش را به خود اختصاص دادند.

همچنین مقالات الگوی راهبردی تعلیم و تعلم قرآن در سیره اهل بیت(ع) از «عبدالمحمود جهانگیری» و چالش ها و چشم اندازهای مطلوب آموزش قرآن در نظام رسمی کشور از «سمانه خطیب شهیدی» به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی شدند.

بر اساس این گزارش، در مراسم اختتامیه جشنواره ملی شیو‌ه‌های نوین آموزش قرآن کریم که روز چهارشنبه در مجتمع یاوران مهدی(عج) در مسجد مقدس جمکران برگزار شد؛ از مرحوم مهدی شکوهنده با موضوع آموزش گسترده و مستقیم قرآن به مردم، تجلیل شد.

شکوهنده که در شهریور سال ۸۱ وفات کرد؛ بیش از ۲۰ سال داوری مسابقات قرآنی را در پرونده خود به ثبت رسانید و در مراکز تربیت معلم و حوزه‌های علمیه به تدریس تجوید و معارف قرآنی اشتغال داشت.

همچنین در این مراسم حجج اسلام محمدرضا شهیدی پور با موضوع تربیت اساتید و معلمان قرآن کریم و حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی با موضوع برنامه ریزی و مدیریت مراکز قرآنی و همچنین ابوالفضل خوش منش در رشته مطالعات آموزش قرآن کریم و احمدرضا محسنی در حوزه گسترش آموزش قرآن به کودکان به عنوان چهره‌های شاخص در آموزش قرآن کشور مورد تجلیل قرار گرفتند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها