در نشست مجموعه «روزگار خوش حبیب آقا» که در خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد، مهدی مظلومی (کارگردان) و سعید آقاخانی (نویسنده ، بازیگر و کارگردان دیگر این سریال) با خبرنگاران سرویس تلویزیون ایسنا سخن گفتند.
کد خبر: ۱۳۰۶۸۴

مظلومی (کارگردان) در پاسخ به این پرسش که کدام سریال نوروزی را پسندیده است؛ گفت: هیچ کدام از آنها را نپسندیدم. چراکه جزو مخاطبانی هستم که هنگام تماشای یک مجموعه دنبال چیزی در آن می گردم ، ولی متاسفانه چیزی را که انتظار آن را داشتم ، در مجموعه های نوروزی نیافتم.
سعید آقاخانی نیز درباره سریال های نوروزی سیما در سال 86خاطرنشان کرد: سریال های نوروزی را چندان ندیدم ؛ با این حال دوست دارم آثاری را ببینم که در آن نکته بشری وجود داشته باشد که دست کم از آن لذت بصری ببرم ، اما این عامل در سریال های نوروزی امسال نبود. او در ادامه گفت: انتظار من به عنوان یک مخاطب رسانه تلویزیون ، این است که سریالی از سیما پخش شود که به راحتی در کنار خانواده خود بتوانم آن را تماشا کنم و در پایان آن سریال ، عبارت «کی یا چی؛» را بیان نکنم.
آقاخانی نیز با تاکید بر ضرورت خودداری از کم کاری در ساخت برنامه های تلویزیونی گفت: وظیفه ما به عنوان سازندگان آثار، روز به روز بیشتر می شود و در قبال مردم باید احساس مسوولیت بیشتری کنیم.
وی با اشاره به سریال «روزگار خوش حبیب آقا» اظهار کرد: زمانی که قصد آغاز این سریال را داشتیم ، تصمیم گرفتیم که به سرعت از کارهای قبلی خود فاصله بگیریم و طنز سنگین تری را به تصویر در آوریم.
مظلومی با بیان این که اکنون با مشکل کمبود سوژه برای ساخت سریال مواجه هستیم ، اظهار کرد: به برخی سوژه ها می توان پرداخت ، ولی نمی توان برخی دیگر را دستمایه ساخت قرار داد. به همین علت با فقر سوژه مواجه هستیم و خیلی از سریال ها به ورطه تکرار افتاده اند. با این شرایط ما احساس کردیم که بحث مالیات می تواند سوژه جدیدتری در کنار فضای اداری باشد، هر چند که فضای اداری ممکن است که تکراری باشد، ولی مسیری که حبیب آقا در آن حرکت می کند می تواند جدید باشد بنابراین به همراه آقای آقاخانی با این موضوع کلنجار رفتیم و طرحی را آماده کردیم.
مظلومی درباره ترکیب بازیگران «روزگار خوش حبیب آقا» و چگونگی انتخاب آنان تاکید کرد: در کارهای قبلی ام هم تلاش کرده بودم که از نیروهای جدید استفاده کنم ، چرا که معتقدم که اکنون با فقر بازیگر مواجه هستیم . از طرف دیگر استعدادهای بسیاری هستند که فرصت ارائه توانایی های خود را پیدا نمی کنند. آقای آقاخانی هم به این مساله معتقد بود چرا که اصرار نداشتیم به بیننده بگوییم که این افراد در حال بازی هستند. وی در ادامه گفت: در «روزگار خوش حبیب آقا» تلاش کردیم که مسائلی چون تنهایی آدم ساده ای چون حبیب آقا، قضاوتهای عجولانه برخی شخصیت ها که اکنون در جامعه ما تبدیل به یک معضل شده است را بدون برجسته کردن و موضع گیری به تصویر بکشیم.
این کارگردان افزود: به علت فقر بازیگر، در سایر نقش ها بازیگرانی را پیدا نکردیم که بتوانند از نقش های پیشین خود در جهت ایفای شخصیت های این سریال فاصله بگیرند؛ بنابراین کار کردن با بازیگرانی که مستعد هستند و بیننده از آنها پیش زمینه ذهنی ندارد نتیجه بهتری می داد.
آقاخانی و مظلومی در ادامه افزودند: در چند سالی که کار می کنم ، دو نوع سریال کمدی ساخته شده است ، در برخی آثار قصه پررنگ تر بوده است و در دسته ای دیگر، کارگردان با مشاهده افت اثر، کمدی رفتاری را به آن افزوده است . با شروع کمدی رفتار، قاعدتا خط قصه و حس لحظه از بین می رود. بنابراین از ابتدا تلاش کردیم که در «روزگار خوش حبیب آقا»، به سمت چنین کمدی نرویم و سعی کردیم که قصه ای را شیرین تعریف کنیم ؛ در این جهت بازیگران خیلی معروف نیز کمکی به سریال نمی کردند.
مظلومی درباره علت ساده به تصویر کشیدن شخصیت حبیب آقا، علی رغم آن که او یک ممیز مالیاتی است ، اظهار کرد:حبیب آقا ساده بود، ولی ساده لوح نبود؛ چون از حدود قسمت هشتم که این شخصیت متوجه می شود که قتل در حقیقت صحنه سازی برای در فشار قرار دادن او بوده است و احساس می کند که با او بازی شده است ، به «مهندس» قول همکاری می دهد و از این زمان حبیب شروع به بازی دادن دیگران می کند و در آخر سریال متوجه می شویم که حبیب آقا خلاف کارها را بازی داده است.
آقاخانی درباره چگونگی طراحی شخصیت های «روزگار خوش حبیب آقا» اظهار کرد: برای طراحی شخصیت ها، فکر خاصی نکرده بودم. ما قصه ای را در حد طرح پخته کردیم و در ادامه به عنوان نویسنده سعی کردم که حبیب را در موقعیت های مختلف قرار دهیم و شخصیت ها را بر اساس موقعیت ها پیش بردم.
وی افزود: چون دسته ای از هنرپیشگان «روزگار خوش حبیب آقا» ناشناس بودند و نتوانستند خلاقیت بیشتر را از خود نشان دهند، شاید بازی آنان به نظر بد آمده است با این حال فکر می کنم که این سریال کار یکدستی از آب درآمد و اگر بد بود، همه چیز آن بد بود.
مظلومی در ادامه گفت: ما به هیچ عنوان اجازه نمی دادیم که بازیگران در بازی خود،اصرار بر خنداندن مخاطب داشته باشند چون قصد نداشتیم که بیننده را به زور به خندیدن وادار کنیم ، بلکه تلاش کردیم که به صورتی شیرین ، یک قصه تلخ را روایت کنیم که در اسم این سریال هم این تضاد مشاهده می شود.
مظلومی در ادامه گفت: قصه این سریال خیلی تلخ بود، بنابراین ما باید آن را با زبانی شیرین روایت می کردیم و این کار جزو اهداف ما بود تا بیننده چندان در فشار قرار نگیرد و بتواند با قصه ارتباط برقرار کند.
او درباره علت جذاب تر بودن سه قسمت اول «روزگار خوش حبیب آقا» خاطرنشان کرد: شاید به علت بیشتر بودن موقعیت های طنز چند قسمت اول ، این قسمت ها جذاب بود. البته چنین موقعیت هایی در قسمت های دیگر هم بود ولی شاید کمتر بوده است . وی با بیان این که در ساخت برنامه ها باید ببینیم که برای بیننده چه تعریفی داریم ، تاکید کرد: برنامه ما عنوان «روزگار خوش حبیب آقا» را داشت ، نه سریال طنز «روزگار خوش حبیب آقا». در ادامه این نشست ، مظلومی درباره افت و خیز ضرباهنگ «روزگار خوش حبیب آقا» اظهار کرد: به این نکته در طول تصویربرداری سریال پی برده بودیم ولی در شرایط تولید بودیم و فیلمنامه هم نوشته شده بود. با این حال تلاش کردیم که در نحوه بازی گرفتن از هنرپیشه ها مقداری این افت و خیز را کاهش دهیم. برخی از کاستی های مربوط به ریتم را نیز هنگام تدوین متوجه شدیم.
وی در زمینه علت گنجاندن شخصیت دایی در «روزگار خوش حبیب آقا» گفت : موقع نگارش برنامه دیگری برای این شخصیت داشتیم اما زمانی که پیش رفتیم احساس کردیم که قصه فرعی که برای دایی طراحی کرده بودیم در داستان برجسته شود وقصه اصلی را تحت الشعاع قرار دهد. از سوی دیگر بر فشار مشکلات حبیب آقا بیش از حد می افزود؛ چرا که به علت گنجاندن تنگناهای زیاد برای حبیب در فیلمنامه ، مورد انتقاد قرار گرفته بودیم. بنابراین سعی کردیم به این شخصیت کمتر بپردازیم و از آن استفاده ابزاری کنیم ؛ مثل اجرا گذاشتن چک و انداختن او به زندان که این اتفاق ، رویدادهای دیگری را در پی داشت.
آقاخانی در این زمینه اظهار کرد: هر جا که در قصه توقفی ایجاد می شود سعی می کنم شخصیتی را وارد کنم و با ورود او گره ای ایجاد کنم. بدین ترتیب از این شخصیت استفاده کردم.
آقاخانی در زمینه نحوه پرداخت شخصیت علی به عنوان کودک این سریال اظهار کرد: اگر بخواهیم که کار شیرین باشد نمی توانیم همه را افراد سالم و صالحی به تصویر بکشیم. بنابراین نیاز است که شخصیت ها نقاط ضعفی داشته باشند.
مظلومی در این زمینه گفت: با نگاهی به اطراف خود می بینیم که خیلی از بچه ها بزرگ تر از سن شناسنامه ای خود هستند که دسته ای از آنان به خاطر احترام به بزرگ ترها، خوددارتر هستند. ولی برخی دیگر بی پرواتر هستند.
در «روزگار خوش حبیب آقا» برای ایجاد لحظات شیرین تلاش کردیم از کودکی استفاده کنیم که از سن خود بزرگ تر و مقداری بی پرواتر است.
وی درباره علت تاکید بیشتر بر فضاهای ایرانی و سنتی اظهار کرد: به علت تعلق شخصیت ها به این فضاها سعی کردیم که از فضاهای سنتی تر استفاده کنیم. علاوه بر آن به علت علاقه بیشتر آقای آقاخانی نسبت به این فضاها، از فضاهای سنتی بهره بردیم.
مظلومی در پایان با اشاره به سوژه این سریال گفت: سعی کردیم که روی سوژه جدیدی کار کنیم. اگر بخواهیم که سوژه ای تکراری را دستمایه کار قرار دهیم تلاش می کنیم به گونه ای جدید به آن بپردازیم. اکنون هم در حال کار روی طرحی هستیم که یک موضوع کاملا تکراری دارد ولی از زاویه نگاه جدیدی به آن می پردازیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها