تناقض در تکریم تاریخ
در عصر حاضر، دیپلماسی عمومی و قدرت نرم کشورها پیوندی ناگسستنی با روایتهای تاریخی دارند. در حالی که بسیاری از دولتهای منطقه با صرف هزینههای کلان در پی خلق هویتهای تاریخی و مصادره مفاخر برای تثبیت جایگاه خود هستند،
در عصر حاضر، دیپلماسی عمومی و قدرت نرم کشورها پیوندی ناگسستنی با روایتهای تاریخی دارند. در حالی که بسیاری از دولتهای منطقه با صرف هزینههای کلان در پی خلق هویتهای تاریخی و مصادره مفاخر برای تثبیت جایگاه خود هستند،
قبل از پایان فیلمبرداری سریال «کوچک جنگلی» قصد داشتم از آهنگ میرزا کوچکخان استفاده کنم. چون این ترانه را با صدای مادرم شنیده بودم. او موقع شستن رخت یا کارهای مشابه آن را میخواند. مادرم از کودکی درباره میرزا کوچکخان برایمان حرف میزد و گاهی چند بیتی را که بلد بود میخواند.
سریال «نوجوانی» (Adolescence) بهکارگردانی فیلیپ بارانتینی یک مطالعه عمیق درباره تحول اخلاقی و هویت یک نوجوان سیزدهساله به نام میلر است که درگیر قتل همکلاسی خود میشود. اثر با ورود ناگهانی پلیس به خانه آغاز میشود؛ صحنهای که تنش خانواده و فشار ساختاری دستگاه قانونی را بهنمایش میگذارد و پرسشی بنیادین مطرح میکند: چگونه اقتدار رسمی میتواند بر انتخابهای اخلاقی یک نوجوان تاثیر بگذارد؟ این بخش همچنین با یک شوک اولیه همراه است که خانواده و مخاطب را در همان ابتدا درگیر تنش شدید میکند و زمینه پراکندن اضطراب و دلهره مداوم در کل روایت را ایجاد میکند. پاسخ سریال این است که کنترل بیرونی، اضطراب و محدودیت عاطفی در محیط خانه، زمینه شکلگیری مکانیسمهای دفاعی میلر و رفتارهای طردآمیز او را تقویت میکند، درحالیکه پدر بهعنوان تنها پایگاه حمایت عاطفی، تلاش میکند ارتباط انسانی و اخلاقی با فرزند را حفظ کند. این رابطه پدروپسری نشان میدهد که وجود یک دیگری حامی میتواند مسیر پذیرش مسئولیت را هموار سازد.
این روزها یادداشتی خواندم از یک روزنامه بهاصطلاح جریان روشنفکری که اگر تعداد مخاطبانش را بشماری، احتمالا از تعداد کارمندانش کمتر است؛ روزنامهای که بهجای آنکه به حال خودش گریه کند، برای رسانه ملی نسخه میپیچد! صداوسیمایی که هنوز بخش قابل توجهی از مردم ایران چشم به آن دارند و در سبد رسانهایشان جایی برای آن باز کردهاند.
مهرماه، سالگرد درگذشت هنرمندی دوست داشتنی است که هم در ارائه نقشهای جدی و گاه منفی و هم در طنز و کمدی خلاق بود و در نویسندگی و کارگردانی آثار داستانی و مستند هم دستی داشت: زنده یاد فتحعلی اویسی.
فیلم سینمایی «ناتور دشت» به کارگردانی محمدرضا خردمندان، با الهام از یک رویداد واقعی، داستان گم شدن دختربچهای به نام «یسنی» و بسیج مردمی گسترده برای یافتن او را به تصویر میکشد. این اثر سینمایی، فراتر از روایت یک حادثه، به کنکاش در انگیزههای انسانی میپردازد و نشان میدهد که چگونه یک بحران مشترک میتواند به بستری برای اتحاد و دگرگونی درونی افراد تبدیل شود.
اگر تماشاگر حرفهای فیلم و سریال باشید، بدون شک با سریالهایی که در شبکه نمایش خانگی تولید میشوند نیز آشنایی دارید. سریالهایی که همچون قطار فشنگ، بدون معطلی و پشت سر هم از قاب موبایل، کامپیوتر و تلویزیونهای هوشمند به سمت چشمان مخاطب شلیک میشوند و خواه خودآگاه یا ناخودآگاه تاثیر خود را بر ذهن مخاطب میگذارند.
بیشتر خبرنگاران حوزه فرهنگ و رسانه، این را خوب میدانند که هدایت هاشمی اهل مصاحبه نیست.
در سالروز ولادت باسعادت امیر مومنان حضرت علی (ع) مصادف با روز پدر، «با ترانه»، سه شنبه ۲۵ دی ماه ساعت ۲۲ با حضور چنگیز حبیبیان خواننده آلبومهای ترانه بارون، نغمههای عاشورایی، مشق عشق و... به روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت.
دکتر شهاب اسفندیاری،رئیس دانشگاه صداوسیماازنخستین روزهای حضوردراین دانشگاه تلاش کردفضارااز حالوهوای کارمندی خارج کندوبااحیای تشکلهای صنفی وانجمنهای دانشجویی،موجب پویایی ونشاط بیشتر درفضای دانشگاه شود.