نقش رسانه‌ها در ترویج کرامت انسانی

۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۰

کرامت، یکی از ارزش‌های والای انسانی است که در تمام ادیان به این موضوع اشاره شده و در ایران هم به عنوان دهه کرامت و یک مناسبت مبارک نامگذاری شده است. بنابراین رسانه‌ها باید بتوانند با پرداختن به ابعاد این عنصر ارزشی و تشریح ابعاد آن، مردم را مطلع کنند که چگونه می‌توانند با پرداختن به این موضوع، کرامت انسانی را نزد خود و جامعه تقویت کنند.

کارکردهای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران

۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۵

از جمله موضوعاتی که در حوزه مشکلات رسانه‌ها می‌توان مورد بررسی قرار داد و اتفاقا این روزها زیاد در موردش صحبت می‌شود، بحث شکل‌گیری انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاری است. البته حقوق روزنامه‌نگاری به صورت آکادمیک در دانشگاه‌ها و در قالب مباحث درسی به دانشجویان این رشته‌ها تدریس می‌شود و این افراد به طور کلی از حقوق‌شان آگاه می‌شوند؛ اما این آشنایی از بعد نظری است.

فناوری اطلاعات در خدمت تولید خبر

۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۵

فناوری اطلاعات و ارتباطات، موتور محرکه بسیاری از فناوری‌هاست؛ فناوری نانو، بیو، فناوری هوشمندسازی مواد اما این فناوری در حوزه ارتباطات و نیز در زمینه تولید خبر نیز کمک‌های قابل توجهی به واحدهای خبری و نقش‌آفرینان حوزه خبر می‌کند.

روی دیگر آثار مستند

۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۴

در همه جای دنیا آثار مستند مخاطبان خاص خود را دارد. اساسا آثار مستند به خاطر جذابیت موضوع و پرداخت بی‌واسطه سوژه طرفدار دارد.

مناظره‌؛ شفاف‌سازی مرزبندی‌های نامزدهای انتخاباتی

۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵

برگزاری مناظره‌های تلویزیونی به خوبی توانست به لحاظ شفاف‌سازی توجه مخاطب را جلب کند. اگر به ادبیات روزنامه‌نگاری برگردیم که تضادها در موضوع چالش‌برانگیز سیاست و در بحبوبه کمپین‌های انتخاباتی جزو ارزش‌های خبری محسوب می‌شود، بنابراین مناظره‌ها در تهییج افکار عمومی و افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری نقشی موثر ایفا می‌کند.

بازنمایی زندگی در فضای مجازی

زندگی نمایشی و نمایش زندگی!

۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰

با توسعه وسایل ارتباط جمعی بویژه شبکه‌های اجتماعی که امکان ابراز و اظهار نظر شخصی گسترش یافت و هویت تازه‌ای به نام «شهروند ـ رسانه» پدید آمد، افراد فرصت یافتند در کنار اندیشه و افکار یا محصولات و کالاها در صورت شاغل بودن، خود را نیز مطرح کنند.

نقد و نظر

نوروز، بدون روزنامه نباشد

۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱

منتشر نشدن روزنامه‌ها و مطبوعات در کشور ما در تعطیلات نوروز پدیده ویژه و مخصوص ایران است. در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان در ایام تعطیلات رسمی مثل ژانویه و کریسمس هم روزنامه منتشر می‌شود و فقط یک روز تعطیل هستند اما در کشور ما مطبوعات 15 روز منتشر نمی‌شوند که این مساله، آسیب زیادی به آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی که جزو وظایف رسانه‌ها تعریف شده به مردم می‌زند.

نگاه متفاوت به ناهنجاری‌های اجتماعی

۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۱

سریال «آرام می‌گیریم» اگرچه در اجرا و کارگردانی مشکلاتی دارد، در مواردی بازیگران درست انتخاب نشده‌اند و در مجموع یک سریال بی‌نقص و تمام عیار نیست، اما از یک بابت سریال بسیار مهمی در تاریخ تلویزیون محسوب می‌شود. تقریبا برای اولین بار است که یک سریال تلویزیونی در بررسی مسائل و ناهنجاری‌هایی که نسل جوان با آن درگیر هستند، به قصور والدین اشاره می‌کند و سختگیری‌ها، شیوه‌های نادرست تربیتی و اشتباهات ناخواسته آنها را به نمایش می‌گذارد.

آموزش روزنامه‌نگاری پالایش می‌خواهد

۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۵

تفاوتی فاحش به لحاظ کمیت و کیفیت میان مطبوعات ایران و مطبوعات فرانسه وجود دارد. اولین تفاوت، میزان تیراژ است که اکثر مطبوعات فرانسه بالای صد هزار است، اما این رقم در بیشتر مطبوعات ایران کمتر از ده هزار است.

از جشنواره تا جشنواره

۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۵

این روزها جشنواره موسیقی فجر در حال برگزاری است. با نگاهی به جدول برنامه‌های این جشنواره دریافتم سهم قابل توجهی از اجراهای موسیقی مربوط به هنرمندان تهرانی است؛ بویژه چهره‌هایی که در کنسرت‌ها و آلبوم‌های بازار موسیقی حضور دارند .

قبلی۷بعدی