نگاهی به یک مستند توریستی

«ایرانگرد»؛ دور ایران پا به پای تلویزیون

همیشه یکی از ظرفیت‌های بالقوه در حوزه ساخت مستندهای تلویزیونی، کشور عزیز خودمان و منابع طبیعی و انسانی آن بوده است و جالب این‌که همیشه پخش حتی یک گزارش خبری کوتاه درباره مناطق مختلف ایران برای مردم ما جذاب و دیدنی بوده است، اما کمتر شاهد یک برنامه مستقل و ویژه‌ بودیم که بتواند به این نیاز اساسی مخاطب پاسخ دهد. البته نیاز به شناخت ایران و زیبایی‌هایش یک نیاز اجتماعی و عمومی است و باید از آن به عنوان یک ضرورت فرهنگی ـ رسانه‌ای نام ببریم.

زاویه

«پرونده‌های مجهول»؛ هم تلویزیونی، هم سینمایی

«پرونده‌های مجهول» اولین بار سال 1993 روی آنتن رفت و خیلی سریع به یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های دوران خود تبدیل شد. تا سال 2002 که آخرین اپیزود آن به نمایش درآمد، 9 فصل آن تولید شد. در کل 202 اپیزود مجموعه روی آنتن رفت. گیلیان اندرسون در تمام اپیزودهای آن ظاهر شد، ولی دیوید دکاونی بازیگر هفت فصل (178 قسمت)‌ آن بود.

نگاه کن!

تاریخچه دوبله در تلویزیون ایران

آیا زمانی که برادران لومیر برای اولین بار (1895 م) موفق شدند تصاویری از دنیای واقعی را ضبط کنند، از تحولات بعدی و همین طور نقش شگفت‌انگیز سینما و تلویزیون در شکل‌گیری صورت خاصی از زندگی اطلاع داشتند؟

مکث

زیبایی‌های ایران در قاب سریال‌های نمایشی

ایران‌زمین آن‌قدر اماکن تاریخی دیدنی دارد که نه‌تنها گردشگران داخلی که حتی سیاحان خارجی را نیز مبهوت کند و انگشت به دهان بگذارد. این‌که یک ایرانی در طول زندگانی‌اش حداقل برای یک مرتبه هم که شده شیراز و اصفهان و همدان و یزد را نبیند ظلمی و جفایی است دوپهلو؛ یکی در حق خودش و دیگری در قبال موطن و مملکتش.

مستند برتر در ارتباط با بقا و طبیعت در اقیانوس‌های کره زمین

سوار بر بی‌کرانه‌ها با مستند «اقیانوس‌ها»

جمعه، هشتم اسفند ماه شبکه چهار مستند زیبا و جذاب «اقیانوس‌ها» را روی آنتن برد. مستند اقیانوس‌ها محصول سال 2009 کشورهای فرانسه و ایالات متحده است و توسط ژاک پرین و ژاک کلوزو، دو مستندساز سرشناس ساخته شده است. همان طور که از نام این مستند برمی‌آید در گونه مستند طبیعت و از نظر بسیاری از کارشناسان یکی از ده مستند برتری است که در ارتباط با بقا و طبیعت زندگی ساخته شده است. «اقیانوس‌ها» بیان دقیق جزئیات و حقایق طبیعت زندگی و بقا در قالب سفری از اقیانوس‌های کره زمین است.

نگاه هفته

رسانه در سالی که گذشت

رسانه در سال گذشته ـ با وجود مشکلات بسیاری که با آن دست به گریبان بود ـ کوشید آثار متنوعی در حوزه‌های مختلف برای مخاطبان خود تولید کند. کم و بیش هم موفق بود. این که در رسانه‌ای مثل تلویزیون که یکسره محل «قضاوت» است و همیشه در زاویه دید مخاطب قرار دارد بخواهی عرض اندام کنی، حقیقتا دل شیر می‌خواهد، چرا که همه چیز در منظر و توجه مخاطب قرار دارد.

معجونی از خلاقیت و ایجاز

آگهی‌ تلویزیونی؛ بیا که حراجش کردم

شبکه‌های تلویزیونی برای تامین هزینه‌های جاری و بودجه برنامه‌های تولیدی به سرمایه نیاز دارند که مهم‌ترین راه برای تامین آن جذب تبلیغات است. در ایران نیز از همان بدو به راه افتادن دو شبکه تلویزیونی، توجه خاصی به تبلیغات تجاری شده و به مرور پای برخی فیلمسازان شناخته شده آن سال‌ها نیز به این وادی کشیده شد.

دیدگاه

جایگاه ویژه آگهی در رسانه

آگهی در زندگی مردم نقش مهمی دارد و مردم باید در جریان این آگهی‌ها و بازار تولید باشند. آگهی کمک می‌کند که مردم از نوع کالایی که در بازار اقتصادی وجود دارد، مطلع شوند و همچنین به رونق تولید تولیدکنندگان کمک می‌کند. زمانی که آگهی پخش می‌شود، تقاضایی به وجود می‌آید و اگر مردم توانایی کافی برای تهیه کالا داشته باشند، مشکلی نیست اما اگر میزان آگهی‌ها از حد معمول بیشتر باشد مردم مصرف‌گرا تربیت می‌شوند.

چه ابزارهای بازدارنده‌ای برای کنترل عوارض برخی‌ آگهی‌های بازرگانی وجود دارد؟

چالش پفک‌ نمکی!

من از تاثیرات عجیب و غریب تلویزیون بر کودکی خودم و همسالانم خاطرات جالبی دارم. یادم هست که پای سریال‌ها و فیلم‌های خارجی می‌نشستیم و درباره مزه و نوع غذاهایی که بازیگران می‌خوردند، حرف می‌زدیم. گمان کنم یکی از تاثیرات سریال «اوشین» بر سبد غذایی خانواده‌های متوسط، بالا رفتن مصرف ماکارونی بود! با این تفاوت که ما بچه‌ها امکان استفاده از قاشق ژاپنی (چوب‌های دوگانه) نداشتیم.

در ضرورت شفاف سازی انتشار دستمزدها

بازیگری بهتر است یا ثروت

اگر می‌خواهید بدانید بازیگر مورد علاقه‌تان چقدر برای آخرین فیلمش دستمزد گرفته، کافی است عین خواسته‌تان را در یکی از مرورگرها کلیک کنید. البته اگر بازیگر مورد علاقه شما غیرایرانی باشد، حتما به خواسته‌تان می‌رسید، اما درباره بازیگران ایرانی فراتر از حدس و گمانه‌ها و شایعات سایت‌های زرد یا غیرمعتبر چیزی دستگیرتان نخواهد شد.

حاشیه خبر

آقای مجیدی! اشک‌هایت را می‌خریم

«چقدر ما درباره خودمان فکر می‌کنیم که کسی هستیم و چیزی هستیم! اصلا این‌گونه نیست و ما چیزی نیستیم.» این جمله را مجید مجیدی کارگردان خوشنام سینمای ایران گفته، آن هم در جمع معلولان مشهد در بازدیدی که هفته گذشته صورت گرفت و جمعی از هنرمندان و سینماگران مطرح کشور مهمان مؤسسه خیریه توان‌بخشی فتح‌المبین مشهد بودند تا با کودکان معلول دیدار کنند.

اشک‌انگیز مثل فیلم هندی

نگاهی به نمایش فیلم‌های تجاری بالیوود از تلویزیون دهه 60

مسیری که فیلم‌های بالیوودی برای حضور و نمایش در تلویزیون اوایل انقلاب گذراندند، در نوع خود می‌تواند موضوع پژوهشی تاریخی و جامعه‌شناسانه و البته جالب باشد. این‌که فیلم‌های بالیوودی را از سینمای برتر هند جدا می‌کنیم، دلیلش این است که پس از دو سه سال تردید و ابهام (در آن سال‌ها)، سرانجام نمایش چنین فیلم‌هایی که بسیار هم با ضوابط و شرایط جدید همخوانی داشتند شروع شد.

زاویه

حضور دوباره ابرقهرمانان

کمتر کسی می‌داند داستان مصور «مردان ایکس» قبل از این که در سال 2000 تبدیل به یک فیلم سینمایی موفق شود، در قالب یک مجموعه تلویزیونی تولید شد. این اکشن ماجراجویانه انیمیشنی اولین‌بار در سال 1992 به دیدار تماشاگران تلویزیون آمد و با موفقیت زیادی روبه‌رو شد. تا سال 1997، تعداد 73 اپیزود آن در قالب چهار فصل تولید و روی آنتن رفت.

نگاه هفته

در اهمیت مستندسازی

یک: فیلم مستند در همه جای دنیا از پر‌مخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون محسوب می‌شود. مستند در شاخه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی، علمی و حیات‌وحش جذابیت‌هایی دارد که در بسیاری از مواقع گونه‌های دیگر تصویری، چنین جذابیتی ندارند. همین جذابیت‌های ماهوی است که مستند را از دیگر گونه‌های تصویری متفاوت می‌کند.

نقش پررنگ شورای طرح و برنامه شبکه‌ها

در سال‌های گذشته شورای طرح و برنامه شبکه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در ساخت فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی داشته ‌است.

هر فارسی زبان، یک مخاطب است

زمانی مرحوم ادیب پیشاوری (1309 ـ 1222 ه ش) غزلی گفته بود که آکنده بود از لغات و تعبیرات دشوار و غیرشایع که پیش‌بینی می‌شد کمتر کسی به فهم رموز و معانی آن کامیاب شود. یکی از شاگردان ایشان به استاد گفت که شاید در همه‌ تهران، فقط 20 نفر بتوانند از تعابیر این شعر سر دربیاورند و استاد ادیب پیشاوری پاسخ داد: «من هم برای آن بیست نفر این شعر را سروده‌ام.» این اعتماد به نفس و صداقت کم نظیر را در عالم ادبیات می‌توان درک کرد و پذیرفت.

درباره دوبله‌های برون‌مرزی و فراز و نشیب‌هایش

صدای ما، صدای دیگران

دوبله درآثار نمایشی شبکه‌های برون‌مرزی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. در واقع یکی از ارکان جذب مخاطب آن سوی آب همین استفاده درست از ظرفیت دوبله برای جامعه مقصد است. شبکه سحر یکی از شبکه‌های مهم برون‌مرزی است. فعالیت دوبله در این شبکه عمری 20 ساله دارد که به طور عمده در سه سیمای این شبکه یعنی آذری، کردی و اردو انجام می‌شود.

نگاهی به پرمخاطب‌های شبکه‌های برون‌مرزی

سال‌ها پیش مارشال مک لوهان از نظریه پردازان مشهور علوم ارتباطات وقتی از کوچک شدن جهان به دست رسانه و تبدیل آن به دهکده‌ای جهانی گفت، کسی فکرش را نمی‌کرد که به این زودی تحولات رسانه‌های ارتباط جمعی، مهر تائیدی به آن بزند.

نگاهی به ضرورت‌های برنامه‌سازی در عرصه بین‌الملل

منفعل بازنده است

1ـ عصری که در آن زندگی می‌کنیم، عصر اطلاعات و ارتباطات نامیده می‌شود. نگاه و رویکردی که در آن اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان حیاتی‌ترین رکن در عرصه‌ ملی و بین‌المللی تعریف شده و پیوند‌دهنده همه شئون زندگی انسانی است. فهم و شناخت ما در عصری که در آن زندگی می‌کنیم بر تمامی وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌ها استوار است. درواقع رسانه‌های جمعی از قدرت تاثیرگذاری و اقناع‌بخشی مخاطبان برخوردار هستند و معرفت و آگاهی ما را شکل می‌دهند.

رسانه ملی، آیینه‌ای فراگیر...

در تاریخ، مقاطعی است که موج تغییرات اجتماعی به شکلی توفنده و ناگهانی رخ داده است. مثلا قلمرو اسلام را در نظر بگیرید؛ از قرن دوم به بعد، موسساتی برای ترجمه برپا می‌شوند، دانشگاه‌ها و مجالس کسب علم و دانش رونق می‌گیرد و تصویری جدید از جامعه پدید می‌آید که در شکل‌دهی ادوار بعدی مؤثر است. در قرن هفتم، حمله مغول موج متفاوتی از تغییرات اجتماعی را ایجاد می‌کند؛ شهرهایی که کانون جمعیت بوده‌اند یکباره تهی می‌شوند.

قبلی۵بعدی