فرهنگ - سینما و تئاتر

سینما و تئاتر
جراحی بزرگ در بنیاد سینمایی فارابی 

‌سیدمحمدصادق لواسانی: دستور بررسی قرارداد‌های سرمایه‌گذاری و مالکیت آثار سینمایی فارابی با هدف رفع همیشگی ابهامات انجام گرفته است 

جراحی بزرگ در بنیاد سینمایی فارابی 

۰۳ دی ۱۴۰۴ - ۰۶:۲۴

سینما به‌عنوان یکی ارکان اصلی سرگرمی در جامعه ایرانی از گذشته تاکنون شناخته می‌شود. این صنعت/هنر از ابتدای راه خود تاکنون راه پرفراز و نشیبی را طی کرده است.

موضوعی تکراری در ساختاری نو

موضوعی تکراری در ساختاری نو

۰۳ دی ۱۴۰۴ - ۰۶:۲۴

«بچه مردم» فیلمی در ژانر کمدی فانتزی مدرن با قصه‌ای ساده است؛ موضوعی تکراری که کارگردان در قالب ایده‌ای نو و ساختاری متفاوت در شیوه روایت، اثر قابل قبولی از آن خلق کرده است.

مردمی‌ترین جشنواره

مردمی‌ترین جشنواره

۰۲ دی ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۱

جشنواره عمار یکی از مردمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی کشور است که از آغاز برگزاری تاکنون نقش مهمی در جریان‌سازی فرهنگی ایفا کرده است. یاد نادر طالب‌زاده گرامی باد؛ او از بنیان‌گذاران اصلی این جشنواره بود و تا پایان عمر شریفش با عشق و دغدغه در کنار آن ماند و نقش مؤثری در هدایت و حمایت فیلم‌سازان جوان داشت.

عمار نبرد تمدنی در قاب سینما

عمار نبرد تمدنی در قاب سینما

۰۲ دی ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۴

شانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با محوریت اصلی «نبرد تمدنی ایران اسلامی با غرب وحشی» و ۱۱اولویت محتوایی کلیدی، در دی‌‌ماه ۱۴۰۴ برگزار می‌شود. این دوره از جشنواره که از مهرماه ۱۴۰۴ با انتشار فراخوان آغاز شده، مهلت ارسال آثار را ابتدا تا ۱۵آبان تعیین کرده بود اما به‌دلیل استقبال خوب، تا ۲۵آبان‌ماه ۱۴۰۴ تمدید شد.

کابین شماره ۱۰ غرق شده در دریای کلیشه‌ها

کابین شماره ۱۰ غرق شده در دریای کلیشه‌ها

۰۲ دی ۱۴۰۴ - ۰۶:۳۵

فیلم «زنی در کابین شماره ۱۰» به کارگردانی سایمون استون اقتباسی از رمان پرفروش روث ویر است که در ژانر تریلر معمایی روان‌شناختی که با تکیه بر فضا‌های بسته و روایت مبتنی بر شک تماشاگر را در موقعیت روانی قهرمان خود قرار می‌دهد.

اهمیت حفظ سنت در دوران پسامدرن

محسن اورنگ از تجربه کارگردانی فیلم-سریال «تهران الف-شهر بی مثال» می گوید

اهمیت حفظ سنت در دوران پسامدرن

۰۱ دی ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۳

محسن اورنگ کارگردان و تهیه‌کننده سینما که با فیلم-سریال «تهران الف-شهر بی مثال» در جشنواره فیلم‌های شهری ونکوور حضور داشته، از اهمیت تصویرسازی درست دو قطب دو قطب سنت و مدرن در آثار ایرانی میگوید.

بازتولید نگاه صلیبی - صهیونی در سینما

بازتولید نگاه صلیبی - صهیونی در سینما

۰۱ دی ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۸

تئوری «توهم توطئه» از موضوعات دیرین مورد علاقه غرب صلیبی/صهیونی و بالطبع سینمای آن بوده و هست و همواره مخالفان خود و آنها را که به کارنامه استعمارگرانه‌شان در به بردگی کشاندن ملل و اقوام دیگر پرداخته‌اند با اتهام توهم توطئه منکوب کرده‌اند.تئوری توهم توطئه‌ برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ توسط کارل رایموند پوپر یهودی در مجمع عمومی دهمین گردهمایی بین‌المللی فلسفه در آمستردام مطرح شد.

جشنواره جریان‌ساز سینما حقیقت 

جشنواره جریان‌ساز سینما حقیقت 

۰۱ دی ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۸

جشنواره‌ها، یکی بعد دیگری می‌آیند و می‌روند ولی اغلب‌شان جز در چند رسانه سفارشی و سخنرانی چند مسئول در یک سالن، بازتاب دیگری ندارند، چه این‌که به چرخه جریان‌سازی نائل آیند اما جشنواره «سینماحقیقت» نه‌تنها به لحاظ کمی و کیفی، پس از فجر، مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور به شمار می‌رودکه حتی در زمره جشنواره‌های جریان‌ساز تلقی می‌شود.

روایتی نرم از ایستادگی

نگاهی به مستند «شاخه‌ای روی آب»

روایتی نرم از ایستادگی

۳۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۴

مستند «شاخه‌ای روی آب» به کارگردانی محمدمهدی حبیبی و محسن اسلام‌زاده که در جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درآمد، تلاشی موفق برای پرهیز از کلیشه‌های رایج در مستندهای پرتره‌ای درباره شخصیت‌های تاثیرگذار است. این مستند، زندگی شهید محمدمهدی طهرانچی را نه در قالب یک روایت خطی و گزارش‌محور بلکه در قالب مواجهه‌ای آرام و تدریجی با زیست فکری و شخصی او بازخوانی می‌کند.

نیازمندی ها