فرهنگ - سینما و تئاتر

سینما و تئاتر
از جشنواره فیلم ونیز هم صدای غزه برخاست

سومین جشنواره سینمایی معتبر سال، کانون حمایت از فلسطین و محکومیت صهیونیسم شد

از جشنواره فیلم ونیز هم صدای غزه برخاست

۲۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۸

در‌حالی‌که همچنان جنایات سهمگین رژیم‌صهیونیستی و اربابان آمریکایی اش در غزه و فلسطین، دنیا را تکان می‌دهد و از گوشه‌گوشه این کره خاکی فریاد محکومیت نسل‌کشی در غزه و آزادی فلسطین بلند بوده و بزرگ‌ترین حرکت دریایی تاریخ برای شکستن محاصره غزه در جریان است، ۳ ماه پس از برگزاری جشنواره کن، جشنواره ونیز به‌عنوان سومین جشنواره سینمایی معتبر سال نیز کانون حمایت از فلسطین و محکومیت صهیونیسم شد. 

جشنواره فیلم‌های کمدی سکوی پرتاب نوآوری در سینماست

کارگردان پرفروش‌ترین کمدی‌های چند سال اخیر عنوان کرد

جشنواره فیلم‌های کمدی سکوی پرتاب نوآوری در سینماست

۲۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۴

کارگردان و تهیه‌کننده سینما، با تأکید بر اینکه جشنواره‌های ژانرمحور زمینه رشد و ارتقای تخصصی را فراهم می‌کنند، گفت: سینمای کمدی در یک دهه اخیر به محبوب‌ترین ژانر میان مردم تبدیل شده و جشنواره فیلم‌های کمدی می‌تواند هم ضعف‌ها و قوت‌ها را آشکار کند و هم بستری برای کشف استعداد‌های تازه باشد.

ضعف سینما در بازتاب توانمندی‌های داخلی

۲۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۹

در نویسندگی تکنیک پایه‌ای وجود دارد تحت عنوان کاشت و برداشت. یعنی شما در فواصل معینی از داستان سرنخ‌هایی قرار می‌دهی که در زمان وقوع رخداد اصلی داستان، مخاطب با توجه به آن خرده اطلاعات بفهمد رویداد اصلی چگونه رخ داده است. ماجرای سینما و رسانه هم برای جهت‌دهی به افکار عمومی از همین قاعده ساده پیروی می‌کند.

سفر جهانی انیمیشن ایرانی

سفر جهانی انیمیشن ایرانی

۲۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۴

انیمیشن‌سازی در ایران طی چند‌دهه اخیر از یک فعالیت محدود، به صنعتی رقابتی و قابل‌توجه در سطح جهانی تبدیل شده است. با پیشرفت‌های فنی، خلاقیت‌های هنری و حضور موفق در جشنواره‌های بین‌المللی، انیمیشن‌های ایرانی توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در بازار جهانی به دست‌آورند اما با وجود چشم‌انداز روشن این صنعت در ایران همچنان چالش‌‌هایی پیش‌رو این هنر وجود دارد.

حاتمی‌ کیا: من یک سربازم 

حاتمی‌ کیا: من یک سربازم 

۲۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۱:۰۳

رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت روز ملی سینما در گفت‌وگوی تفصیلی با ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان برجسته سینمای ایران به بررسی چگونگی شکل‌گیری و ادامه پروژه فیلم سینمایی «موسی کلیم‌الله»، روایت‌هایی درباره سابقه تعاملات این کارگردان سینما با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از جمله دیدار اخیرش با رهبر معظم انقلاب پس از نمایش فیلم برای ایشان و نکاتی درباره جنگ ۱۲روزه اخیر پرداخته است. 

«۹۱»؛ نمایشی برای دعوت تماشاگر به تفکر 

تلاش نمایش ۹۱ مبارزه ذهن با محفوظات قبلی، اندیشیدن و به‌دست‌آوردن ادراکی جدید از یک موضوع است. 

«۹۱»؛ نمایشی برای دعوت تماشاگر به تفکر 

۲۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۹

بعضی نمایش‌ها هستند که با دیدن‌شان تا چند‌روز ذهن شما درگیر فضا و داستان می‌شود؛ این‌روز‌ها نمایش «۹۱» به‌کارگردانی و بازیگری آرش دادگر در تالار قشقایی چنین کارکردی دارد.

ببینید | داستان یک طلوع

روایت ابراهیم حاتمی‌ کیا از ماجرای آغاز تولید فیلم حضرت موسی (ع) و دیدار اخیرش با رهبر انقلاب

ببینید | داستان یک طلوع

۲۱ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۳

رهبر انقلاب: فیلم موسی علیه‌السلام را دیدم، عالی بود. ان‌شاالله دنباله‌ آن را هم همین‌طور بتوانید بیاورید. خیلی برجسته بود الحمدلله. من هم لذت بردم از دیدن فیلم و هم خوشحال شدم از اینکه یک چنین اثری تولید شد.

بیش از ۱۷۰ اثر متقاضی حضور در نخستین جشنواره ملی فیلم‌ های کمدی سینمای ایران شدند

هم زمان با پایان مهلت فراخوان و بنا به اعلام دبیرخانه

بیش از ۱۷۰ اثر متقاضی حضور در نخستین جشنواره ملی فیلم‌ های کمدی سینمای ایران شدند

۱۷ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۲

۱۷۲ اثر سینمایی در بخش‌های مختلف با پایان مهلت ثبت نام به دبیرخانه نخستین جشنواره ملی فیلم‌های کمدی سینمای ایران ارسال شد.

فریاد مظلومیت غزه در ونیز

فریاد مظلومیت غزه در ونیز

۱۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۳

فیلم مستند ــ داستانی«صدای هند رجب»به کارگردانی کوثر بن هانیه،کارگردان تونسی درهشتادودومین جشنواره فیلم ونیز با دریافت طولانی‌ترین تشویق ایستاده تاریخ این جشنواره به مدت حدود ۲۳دقیقه،موجی از احساسات را برانگیخت و تماشاگران باپرچم‌های فلسطین و شعارهای«فلسطین آزاد» به آن ادای احترام کردند.

خنده تقدیر

خنده تقدیر

۱۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۳

آیامیان آن ‌همه اتفاق من ازسراتفاق زنده‌ام هنوز؟این بند ازشعری ازسیدعلی صالحی رامی‌توان گفت درونمایه اصلی «تله‌های تقدیر» است. گو این‌که نام نمایشنامه خود گویای همه ‌چیز است. آنتونیو بوئرو بایخو، نویسنده‌‌ اسپانیایی در این اثر سراغ پرسش ازلی_ابدی انسان رفته است؛ پرسشی که اولین ‌بار به شکل نمایشی در نمایشنامه ‌اودیپ شهریار سوفوکل مطرح شد: آیا تقدیر چیزی (تله‌ای) از قبل طراحی شده است؟ آیا می‌توانیم به جنگ تقدیر برویم؟ آیا به جنگ تقدیر رفتن خود عین تقدیر نیست؟ آیا ما انسان‌ها هر لحظه از زندگی‌مان در حال انتخاب هستیم یا نه دست تقدیر است که مهره‌‌ ما را بر صفحه‌ بازی به حرکت در‌می‌آورد؟

نیازمندی ها