تفکر غرب؛ شناختن و نشناختن

تفکر غرب؛ شناختن و نشناختن

۰۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۳

«وقتی غرب مدرن فرهنگ و تاریخ خودش را که فرهنگ و تاریخ منطقه اروپاست، «تاریخ جهانی» معرفی می‌کند؛ این به معنای به حاشیه رفتن و نفی سایر فرهنگ‌ها و تواریخ است . این یکسان‌سازی جهانی و نابودی سایر فرهنگ‌ها به‌منزله نابودی اصل آزادی و انتخاب بشر و اعلان جنگ با هر چیزی است که بخواهد در قد و اندازه مدرنیته و تمدن غربی عرض‌اندام کند. این همان صفت قهر و غلبه‌ای است که همزاد آزادی از طرف غرب، چندین قرن استعمار سایر جوامع غیرغربی را رقم زده است...».

شیعیان‌؛ پیشتازان دین‌ودانش‌پژوهی

شیعیان‌؛ پیشتازان دین‌ودانش‌پژوهی

۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۲

امام ما علی‌بن موسی‌الرضا(ع) شیعه‌خانه اهل‌بیت را در ایران تاسیس فرمود و آن را در ریلی قرار داد که در آخرالزمان و هنگام ظهور کبری به تمامی با جان و دل در خدمت امام عصر(عج) درآید. این سخن به آن معناست که راز تشرف ایرانیان به اسلام و پیرو آن راز، ماندگاری و پایایی‌اش به همان مأموریت ویژه‌ای برمی‌گردد که خدای حکیم برای ایرانیان رقم زده است. راز ماندگاری ایران به مأموریت آخرالزمانی ایرانیان در همراهی با امام مبین و حجت حق(عج) و دفاع از کیان فکری و فرهنگی شیعیان در برابر تندباد تحریف و هجمه‌های دجالان آخرالزمان بازمی‌گردد.

اتهام و امتناع از ۱۴ خرداد تا ۱۵ خرداد 

اتهام و امتناع از ۱۴ خرداد تا ۱۵ خرداد 

۰۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۳

۱۴ خرداد ۱۳۶۸  اولین روزی است که دیگر  امام (ره) در میان ما نبود . به طور خودبخود بعد از ۱۴ خرداد ، روز۱۵ خرداد می آید . و روز ۱۵ خرداد خود بخود یاد آور قیام است  نه مرگ و پژمردگی و فقدان‌. 

چراغ هدایت در عصر فتن

امام جواد انحرافات را به چالش می‌کشید و با استدلال‌های قوی، حقیقت را نمایان می‌کرد

چراغ هدایت در عصر فتن

۰۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۶

امام جواد (ع) پیشوای نهم شیعیان در سال ۲۰۳ (ه‌ق) پس از شهادت پدر بزرگوارش امام رضا (ع) در هشت سالگی، با تعیین امام رضا (ع) عهده‌دار منصب امامت و خلافت خدا در زمین شد.

پاسخ به شبهات از منبر تا فضای مجازی

با جانشین سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور درباره نقش روحانیون در جهاد تبیین و عرصه‌های اجتماعی به گفت‌وگو نشستیم

پاسخ به شبهات از منبر تا فضای مجازی

۰۴ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۰

روحانیت قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره نقشی کلیدی در هدایت جامعه و دفاع از ارزش‌های انقلاب ایفا کرده است.

نظام‌سازی دینی‌؛ رسالت حوزه در دنیای معاصر

نظام‌سازی دینی‌؛ رسالت حوزه در دنیای معاصر

۰۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۲

مقام معظم رهبری با نگاهی بی‌مانند و جامع در منشور حوزه به موضوعاتی مهم پرداخته‌اند. یکی از ویژگی‌های برجسته‌ این منشور آن است که هیچ‌گاه، حتی از سوی نوابغ و علمای بزرگ، چنین نگاه جامعی به حوزه‌های علمیه وجود نداشته و این نکته‌ای بس ارزشمند است.

اتحادگرایی علما در برابر غربگرایی

اتحادگرایی علما در برابر غربگرایی

۰۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۸

در این قسمت، ذکر مطلبی مهم و تاریخی، قابل توجه است‌؛ روشنفکران برخی از جناح‌های غربگرای مشروطه‌خواه برای آن‌که بتوانند از نفوذ علمای بزرگ در مشروطه بکاهند، به دوسیاست همزمان روی آوردند: اول، معرفی اشخاص و جریان‌ها و افکار مختلف را پیش کشیده و یکپارچگی و وحدت فرهنگی و مذهبی و ملی را در اوایل نهضت عدالتخانه شکستند.

دانشگاهی بدون مرز

دانشگاهی بدون مرز

۰۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۳

امام صادق‌(ع) با توجه به فرصت مناسب سیاسی که به‌وجود آمده بود وباملاحظه نیاز شدیدجامعه و آمادگی زمینه اجتماعی، دنباله نهضت علمی و فرهنگی پدرش امام‌‌‌باقر‌(ع) را گرفت و حوزه وسیع علمی و دانشگاه فراگیر و بزرگی به‌وجود آورد. شاگردان بزرگ و برجسته‌ای از تمام فرق اسلامی و مذاهب اسلامی و حتی غیر‌اسلامی در آن شرکت نموده و تربیت یافتند‌؛ از جمله رهبران فرقه‌ای فقهی اهل سنت به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم در دانشگاه امام صادق‌(ع) علم آموختند.

در ستایش حکمت متعالیه و عظمت ملاصدرا

در ستایش حکمت متعالیه و عظمت ملاصدرا

۰۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۸

به بهانه اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرای شیرازی قرآن راظهری است و بطنی، و آن بطن نیز تا هفت‌پرده در عمق فرو می‌رود.این کلام پیامبر‌(ص)به ابن‌عباس، دریچه‌ای است به‌سوی حقیقتی که تنهادرسیر آفاقی وانفسی می‌توان بدان‌راه‌یافت.

مرز باریک عرفان و اباحه‌گری

مرز باریک عرفان و اباحه‌گری

۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۲

اباحه‌گری، پدیده‌ای است که اتفاقا نوظهور نیست و ظاهربینان به برخی ناهنجاری‌های برآمده از موج‌های گذرا که تحت تأثیر فضای مجازی و رسانه‌ای غرب برآمده و خاموش می‌شوند‌، با رویکردی سلبی می‌نگرند و می‌کوشند آن را انکار کنند یا نبینند. اگر به ریشه‌ها و گذشته‌مان نگاهی خاموش و بی‌فروغ داشته باشیم، به قول بزرگان ناگزیر خواهیم شد آن‌گذشته را بازتکرار کنیم و به‌قول آن فیلسوف بزرگ در چرخه «بازگشت ابدی همان» گیر بیفتیم!

قبلی۳بعدی