گفت‌و‌گو با امیر غفارمنش، بازیگر مجموعه «دردسرهای عظیم»

سریـال‌سازی به سبک فوتبالی‌ها

۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

ساخت سریال‌های ادامه دار از آن اتفاقاتی است که به‌خصوص در چند سال اخیر در جهان هم سر و صدا به پا کرده و طرفداران خود را دارد. ماجرایی که البته در تلویزیون خودمان هم کم و بیش رخ داده است و همچنان ادامه دارد. پایتخت یکی از معروف‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی است که امسال ششمین فصل آن در دست تولید است، در ادامه هم می‌توان به ستایش که این شب‌ها روی آنتن رفته اشاره کرد. دردسرهای عظیم به کارگردانی مهران مهام هم مجموعه دیگری است که در دوفصل پخش شد؛ سریالی که در ادامه داستان چند فصلی‌هاست و ما سراغ امیرغفارمنش یکی از بازیگران آن رفتیم. غفارمنش مجموعه‌های دیگری چون ارمغان تاریکی، خوش‌نشین‌ها، آرزوهای شیرین، پرانتزباز و... را در کارنامه کاری خود دارد و در این گپ و گفت هم از فراز و نشیب‌های بازی در یک سریال ادامه دار و اتفاقاتی که پشت سرگذاشته، تعریف کرد.

بررسی دلایل شکست سریال «زیر آسمان شهر » در فصل سوم و سوختن این اثر خاطره‌انگیز

تعبیـر وارونـه یک رویــا

۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

ساخت فصل‌های بعدی یک سریال موفق در یکی دو دهه اخیر چه در کشورهای دیگر و چه ایران بسیار باب شده است. به طوری که وقتی کلید ساخت یک سریال می‌خورد از همان ابتدا تصمیم گرفته می‌شود آن سریال دارای چند فصل باشد. این در حالی است که در گذشته استقبال از سریال موجب می‌شد تا سازندگان سراغ ساخت فصل‌های بعدی بروند. سریال‌ها در ایران ابتدا به همین منوال پیش می‌رفتند و در صورت استقبال از آن تصمیم گرفته می‌شد تا فصل‌های بعدی نیز ساخته شود. از جمله موفق‌ترین ساخته‌های این سبک، ساخت سریال نقطه‌چین، پاورچین و شب‌های برره بود که اتفاقا با استقبال خوبی نیز از سوی مخاطب‌ها رو‌به‌رو شد، اما به دلایل گوناگون از ادامه باز ماند. اما همیشه ساخت فصل‌های دوم و سوم و... عاقبت خوشی ندارد و ضعف در ادامه پیدا کردن آن موجب می‌شود تا نارضایتی مخاطب‌ را هم به همراه داشته باشد. چون در برخی موارد ادامه دادن بیش از حد و دنباله‌سازی به شیوه‌های غلط به شکست سریال ختم خواهد شد. به طوری که ادامه پیدا کردن و ساخت فصل‌های بعدی سریال کاری می‌کند تا همان نام خوشی که از فصل اول آن باقی مانده نیز به نابودی کشیده شود. در اینجاست که سوالی مطرح می‌شود، چرا باید سریالی که سری اول آن آنقدر موفق پیش رفت وقتی به فصل‌های بعدی خود رسید تا این حد تنزل پیدا کرد طوری که دیگر تماشاگران خود را هم از دست داد؟ در ادامه به چند دلیل شکست طرح فصل‌های بعدی زیر آسمان شهر می‌پردازیم که می‌توانید آنها را بخوانید.

مروری بر سریال‌هایی که دنباله‌هایشان نتوانست موفقیت سری اول را تکرار کند

حتی فکرشم نکن نمیشه ادامه داد!

۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

دنباله‌سازی همیشه هم موفق از آب در نمی‌آید و اگر کیفیت سری‌های قبلی را نداشته باشد، نمی‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. در این سال‌ها سریال‌هایی هم بوده‌اند که به‌رغم کسب موفقیت در زمان پخش سری نخست، نتوانسته‌اند موفقیتشان را ادامه دهند.

سریال های دنباله دار موفق چه ویژگی هایی دارند؟

دوبـــاره! یک فصل فایده نداره!

۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

سنت دنباله‌سازی برای سریال‌ها و حتی فیلم‌های سینمایی سال‌هاست که در عرصه‌های بین‌المللی تجربه می‌شود و امتحان خود را پس داده است. در تلویزیون ایران هم این اتفاق چندین بار افتاده و سازندگان بیشتر سریال‌هایی که خوب دیده می‌شوند، سودای ساخت سری‌های بعدی را در سر دارند. در این بخش به سریال‌هایی می‌پردازیم که ادامه پیدا کردن آنها موفقیت‌آمیز بوده و در سری‌های بعدی هم توانسته‌اند مخاطبان خود را راضی نگه دارند.

دلیل محبوبیت فصل سوم سریال ستایش نزد مخاطبان چیست؟

پر ایراد اما بسیار پرمخاطب !

۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

فصل سوم ستایش از آن دست سریال‌هایی است که خیلی‌ها نسبت به آن نقد دارند، اما در عین حال مخاطبش نیز هستند. این نحوه مواجهه مخاطبان با این سریال که در شبکه‌های اجتماعی بروز پررنگی دارد باعث شده سراغ نقاط قوت و ضعف این سریال برویم. از طرفی در این پرونده از قاب کوچک به مناسبت فصل سوم ستایش به سریال‌های دنباله‌دار پرداختیم. با توجه به این دو نکته بهترین فرصت برای آنالیز فصل جدید و پرمخاطب این سریال ر ا غنیمت شمردیم .

سریال‌های ایرانی و خارجی چطور به فصل‌های بعدی می‌رسند؟

مـــزد تـــرس

۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

17 سال پیش، در فصل سوم «زیر آسمان شهر»، اکبر عبدی به ترکیب حمید لولایی و مهران غفوریان اضافه شد تا موفقیت فصل اول سریال را تکرار کنند اما در میانه سریال از ادامه بازی انصراف داد. چند روز بعد او در گفت‌وگویی از مردم عذرخواهی کرد؛ «بازی در طنزهای شبانه یک‌بار برای من اتفاق افتاد که به‌خاطر آن از مردم و همه کسانی که به مقوله هنر پررنگ نگاه می‌کنند، عذرخواهی می‌کنم.» وقتی از دلایل این ناراحتی و پشیمانی پرسیدند، جواب داد: «فیلمنامه کارهای روتین باید از قبل نوشته شود؛ چرا که همه آنها پس از 13 قسمت اول به مشکل کمبود سوژه برخورد می‌کنند و مجبور به تکرار خودشان می‌شوند. وضعیت «زیرآسمان شهر» هم همین‌طور بود. بنابراین قرار بود تا 60 قسمت با این سریال همکاری کنم اما فقط در 38 قسمت بازی کردم.» در هنوز بر همان پاشنه می‌چرخد. هنوز چالش‌های دنباله‌سازی سریال‌ها با همان قوت و حتی سخت‌تر و پیچیده‌تر برقرار است. اینجا یک دورِ تند مولفه‌های موفقیت‌ها و شکست‌های دنباله‌سازی سریال‌های ایرانی و خارجی را مرور کرده‌ایم. رازهای ساختن فصل‌های بعدی یک سریال خوب را.

مروری بر سریال‌های پلیسی خاطره‌ساز خارجی که در سال‌های گذشته پخش شده‌اند

به نام قانون، ایست!

۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

یک زمانی شبکه‌های تلویزیونی پر بود از سریال‌های پلیسی و معمایی. سریال‌های پرمخاطب خارجی که اتفاقا به‌موقع هم وارد شبکه‌های داخلی می‌شدند و به شکل حرفه‌ای دوبله و هر هفته روی آنتن می‌رفتند. صداپیشه‌های معروفی که روی نقش‌های اول‌ این سریال‌ها حرف زده‌اند بسیاری‌شان با همان نام و عنوان شناخته و حتی معروف شده‌اند.سریال‌هایی که حسابی طرفدار داشت و همه دوست داشتند تا انتها آن را دنبال کرده و متوجه شوند جرم و جنایت قتل و سرقت و... که رخ داده، چطور کشف و رسوا می‌شود. تعقیب و گریزهای هیجان‌انگیز، انفجار خودروها در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها، تیراندازی‌های هیجان‌انگیز، در کنار چهره‌های مرموز کارآگاه‌ها و پلیس‌های‌ جنایی و کشف معماهایی که تصور می‌شد به عقل جن هم نمی‌رسد و... باعث می‌شد تا همه مشتاق قسمت‌های بعدی شوند که قرار بود هر هفته از یکی از شبکه‌های تلویزیون منتشر شود. در این گزارش مروری داریم به برخی از این سریال‌هایی که زمانی برای خودشان گل کرده بودند.

کدام سریال‌های پلیسی این سال‌ها نتوانستند در ذهن مخاطب تلویزیون ماندگار شوند؟

از یادها رفته

۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

سریال پلیسی در همه جای جهان به عنوان یکی از پرطرفدارترین گونه‌های سریال شناخته می‌شود و در ایران هم مجموعه‌های موفقی در این سال‌ها ساخته شده است، اما سریال‌هایی هم بوده‌اند که با وجود تلاشی که برای ساخت آنها صرف شده به نتیجه قابل قبولی نرسیده‌اند؛ حتی در مواردی که عوامل پشت صحنه و بازیگران حرفه‌ای هم در کار حضور داشته‌اند. در این گزارش مروری بر تعدادی از سریال‌های پلیسی تلویزیون داشته‌ایم که در ذهن مخاطبان سیما ماندگار نشده؛ سریال‌هایی که تمام آنها در ده سال اخیر از تلویزیون پخش شده‌ است.

از چالش‌های پیچیده تا سختی‌های به یادماندنی برای بازیگران نقش‌های پلیسی

خاطرات یک پلیس پاره وقت

۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

با شنیدن نام سریال‌های پلیسی، خاطراتی از سریال‌های موفق یا غیرموفق تلویزیونی که سعی در نشان دادن این ژانر معمایی و پر‌هیجان داشتند، یادآوری می‌شود که در این بین نام تعدادی از بازیگران مرد که در این حوزه با درخشش در نقش‌های متفاوت پلیسی به چهره‌ای شناخته شده، تبدیل شده‌اند نیز در ذهن‌ها نقش می‌بندد، بازیگرانی که با ایفای نقش‌های هرچند سخت و متفاوت در نقش‌های پلیسی، توانایی خود را ثابت کرده و به رخ مخاطبان کشیده‌اند که در این شماره از «قاب کوچک» به مروز این سریال‌ها و نقش‌های ماندگار پلیس می‌پردازیم.

مخاطبان تلویزیون کدام بازیگران را با نقش‌های پلیسی‌شان به یاد می‌آورند؟

سریال‌های خوب برای پلیس‌های خوب

۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

ژانر پلیسی همیشه یکی از آن ژانرهای پرطرفدار هم برای سینما هم برای تلویزیون در سراسر دنیا بوده است. معمولا هم این نوع فیلم و سریال‌ها فارغ از خوب یا بد‌بودن آنها، مخاطبان زیادی دارد در حالی که شاید تعداد فیلم و سریال‌های ایرانی که به‌یاد‌ماندنی بوده و اصولی ساخته شده باشند، انگشت‌شمار باشد. اولین سریال پلیسی که برای تلویزیون ساخته شد سریال «چنگک» به کارگردانی فریبرز صالح بود که سال 56 از تلویزیون پخش شد. این مجموعه مانند کارهای مهدی‌فخیم‌زاده کمی چاشنی طنز داشت و در هر قسمت به یکی از مشکلات جامعه و زندگی اجتماعی با نگاهی طنز پرداخته می‌شد. اما در میان تمام سریال‌های پلیسی، سریال‌هایی بوده‌اند که در زمان پخش‌شان حسابی گل کرده و بیشتر در ذهن مخاطب مانده‌اند. همین‌طور بازیگرانی بوده‌اند که در نقش‌های پلیسی بیشتر درخشیده‌اند و نقش‌شان به نوعی ماندگار شده است. این بار سری به دنیای پلیس‌های ماندگار سریال‌ها زده‌ایم.

قبلی۵بعدی