نگاهی به مسابقه هیجان‌انگیز «مافیا» که مدتی است از شبکه سلامت پخش می‌شود

در حاشیه

۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

بازی «مافیا» را اگر تا به حال انجام نداده باشید بارها و بارها از زبان اطرافیان، شنیده‌اید که در دورهمی‌ها و مهمانی‌هایی که دارند این بازی را انجام می‌دهند. حتی حتما این را هم شنیده‌اید که برخی از جمع‌های دوستانه که بازی را شروع می‌کنند ممکن است ساعت‌ها آن را ادامه دهند؛ بدون آن‌که ذره‌ای از گذر زمان را متوجه شده باشند. این بازی، یک بازی جذاب، بامزه و هیجان‌انگیز است که هرچقدر تعداد بیشتر باشد اتفاقا آن بازی را دوست داشتنی‌تر خواهد کرد. برای همین مافیا نه سن و سال می‌شناسد و نه جنسیت برمی‌دارد. همه می‌توانند در آن شرکت کنند. البته باید این نکته را هم بگوییم که ابداع این بازی به کشور روسیه و سال‌های 1986 برمی‌گردد که به عنوان یک درس دانشگاهی در دانشگاه‌های روسیه ابداع، طراحی و تدریس می‌شد تا این‌که به دلیل جذابیت بعد از آن همه‌گیر شده و از دانشگاه‌های روسیه به اروپا و آمریکا نیز راه پیدا کرد. از دهه 80 هم وارد ایران شد. بازی‌ای که با هدف تمرین در زمینه کشف درست از نادرست در میان صحبت‌ها، رفتار صورت‌ها و حس ششم ایجاد می‌شود به منظور پرورش‌دهندگان مهارت‌های اجتماعی و پرورش توانایی و هنر حرف زدن و صحبت کردن در جمع.

تحلیل برنامه تلویزیونی «بی‌کرایه» که این شب‌ها از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود

بی‌کرایه به سمت مقصد

۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

تصور کنید هر روز به جای تحمل فشار جمعیت در اتوبوس‌های شهری و بی‌آرتی و مترو، با تاکسی به محل کار یا دانشگاه یا هر جای دیگری که کار دارید، بروید؛ آن هم رایگان! تصور لذت‌بخشی که اگر واقعی شود، کمتر کسی است که به استقبال آن نرود. از آنجا که بخشی از کارکرد سینما و تلویزیون آن است که ما را به تماشای آرزوهایی بنشاند که خیلی از وقت‌ها برای محقق شدن آنها بخت با ما یار نیست، پس نباید از دیدن تاکسی «بی‌کرایه‌»ای که ما را تا مقصد ببرد و در عین حالا شانس بردن جایزه را هم به ما بدهد، خیلی تعجب کنیم. این در واقع سوژه محوری برنامه تلویزیونی بی‌کرایه شبکه نسیم است که این شب‌ها با اجرای محمد نادری روی آنتن این شبکه می‌رود. برنامه‌ای که در همین ابتدای شروعش مخاطبان زیادی با آن همراه شدند اما ظرفیت بیشتری دارد.

«اورست» برنامه‌ای جوانانه برای آشناشدن با واقعیت کشورهای مختلف است

دعوای همیشگی داخل و خارج

۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

«اورست» عنوان برنامه جدید شبکه سه است که در جدول پخش این شبکه قرار گرفته و البته فقط در 13 قسمت تولید شده است. با شنیدن نام اورست ممکن است فکر کنید با برنامه‌ای درباره ورزش، کوهنوردی یا موضوعاتی مشابه طرف باشید، اما همان ابتدای برنامه با این پرسش که اورست کوهنوردی است؟ خود برنامه پاسخ می‌دهد خیر و بعد مخاطب را دعوت می‌کند که جهان را از بام دنیا ببیند. همین نکته، یعنی نگاه از بالا و در واقع نگاه از جایگاه دانای کل به کشورهای مختلف جهان مهم‌ترین ویژگی برنامه او رست است. اورست به صورت هفتگی پخش می‌شود و هر بار پرونده‌ای را برای مخاطب می‌گشاید که با بخش‌‌های مختلفی سراغ موضوع مورد نظر می‌رود. این برنامه که هر یک از بخش‌هایش را یک مجری بر عهده دارد توسط تیمی از جوانانی تولید می‌شود که شاید پیش از این چهره آنها را در برنامه‌های دیگر ندیده باشید یا کمتر بشناسیدشان. این دومین نکته جذاب و قابل توجه این برنامه است، چرا که مجریان و تولیدکنندگان جوان برنامه باعث شده‌اند اورست بسیار سرخوش و جوانانه باشد و برخلاف سایر برنامه‌های مشابه، ریتم خوبی داشته باشد . البته ناآشنا بودن مجریان این برنامه شاید در نگاه اول نقطه ضعف به نظر برسد اما به مرور با مزیت‌های آن‌ها آشنا خواهید شد؛ مجریان جوانی که سعی دارند برنامه را با ریتمی تند و فضای بانشاط اجرا کنند. خود برنامه هم از چند بخش اصلی تشکیل شده است و هر بخش نیز پر از تصاویر گرافیکی و متحرک است تا مخاطب از تماشای آن خسته نشود.

تلویزیون به روایت طنزهای 98

آماده طنزهای جدید سیما باشید

۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

نوروز امسال یک تفاوت با سال‌های قبل داشت و برای اولین بار شبکه دو سیما یک سریال ملودرام را برای این بازه زمانی انتخاب کرده بود تصمیمی که احتمال می‌رفت رویکردی جدی نسبت به کمتر بودن سریال‌های طنز در کل سال داشته باشد و همین طور هم شد. امسال تلویزیون کار خود را با «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی در شبکه یک و «زوج یا فرد» به کارگردانی علیرضا نجف زاده در شبکه سه سیما آغاز کرد. شبکه پنج هم سریال «شش قهرمان و نصفی» را به کارگردانی حسین قناعت پخش کرد. از میان این سریال‌ها طنز سعید آقاخانی که شخصیت‌های کرد را محور سریالش قرار داده بود آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که این روزها در حال پیش تولید فصل دوم سریال است. سریال زوج یا فرد به تهیه‌کنندگی مهران مهام و با حضور بازیگرانی چون مرجانه گلچین، مهران غفوریان، یوسف تیموری، مهران رجبی و... هم در رتبه بعدی سریال‌های مورد علاقه مخاطبان قرار گرفت و مثل باقی کارهای مهام فضایی شیرین، اما نه‌چندان جدید را برای مخاطب تداعی کرد.

ویژگی‌های یک سریال طنز خوب

۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

فیلمنامه و قصه یکی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین ویژگی که باید درباره سریال‌های طنز به آنها اشاره کرد فیلمنامه و قصه است.

سختی‌های بازیگری در گونه طنز

همان همیشگی‌ها!

۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

بازیگری یکی از مشاغل دشوار محسوب می‌شود که با خود سختی و چالش‌هایی را نیز همراه دارد. شاید کسی که شناخت و تخصصی در زمینه بازیگری ندارد بر این باور باشد بازیگری آن هم در نقش طنز یکی از آسان‌ترین نقش‌هایی است که می‌تواند یک بازیگر آن را برعهده گیرد. در حالی که چنین اعتقادی صحیح نبوده و باید به این نکته تاکید کرد یک بازیگر، کار بسیار دشواری به‌عهده دارد و باید بسیار توانا باشد تا بتواند خود را در قالب یک نقش طنز قرار دهد و با بیننده خود به خوبی ارتباط برقرار کند. این موضوع را چهره‌ها و بازیگرانی نسبت به آن اذعان دارند که سال‌هاست در حرفه بازیگری مشغول هستند و نقش‌های گوناگون از جمله نقش‌هایی را که چاشنی طنز دارد به‌عهده گرفته‌اند. آنها از یک سو از علاقه‌شان به بازی در این نقش‌ها می‌گویند و از سوی دیگر از سختی‌هایی می‌گویند که وقتی در نقش طنز بازی می‌کنند آنها را تاب بیاورند. از تکراری شدن نقش‌هایشان تا نپذیرفته شدن برای نقش‌هایی با گونه‌های دیگر و از سوی دیگر انتظاری که مردم دارند تا آنها در زندگی عادی همانی باشند که در مقابل دوربین قرار می‌گیرند. از طرف دیگر معضلات بازیگری زنان در نقش‌های طنز را هم به آن باید اضافه کنید که در میانه ممیزی‌ها و خط قرمزی‌هایی که برای زنان در عرصه بازیگری وجود دارد نمی‌توانند قابلیت‌های خود را آن‌طور که باید در معرض نمایش قرار دهند.

نگاهی به سریال‌های طنزی که در خاطر مخاطب ماندگار شده است

خنده‌دارها!

۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

برخی‌ها معتقدند که چند سالی است تلویزیون برنامه‌های زیادی برای خنداندن مردم ندارد یا به عبارتی کفگیرش در ساخت این گونه برنامه‌هابه ته‌ دیگ خورده است. البته عده‌ای می‌گویند این خنداندن مردم است که سخت شده، اما این حرف درست نیست، چرا که مردم هنوز هم به سریال‌های کمدی که سال‌ها پیش و با استاندارد همان سال‌ها ساخته شده می‌خندند و هنوز هم با آنها ارتباط برقرار می‌کنند. سریال‌هایی که هر کدام در سال تولید خود بهترین سریال تلویزیون شد‌ و به اصطلاح خیابان خلوت‌کن بودند. تکه‌کلام‌های‌شان تا سال‌های سال سر زبان پیر و جوان بود و هنوز هم گاهی شنیده می‌شود. نگاهی به بهترین سریال‌های کمدی سال‌های خوب تلویزیون انداخته‌ایم.

یک مصاحبه ترکیبی درباره این‌که چرا ساخت سریال‌های طنز در تلویزیون کاری دشوار است

اندر مصائب کمدی‌سازی

۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

کمدی سازی برای تلویزیون کار سختی است. احتمالا بخش عمده‌ای از مخاطبان تصور می‌کنند اصلی‌ترین دلیل این اتفاق همان‌گونه که برخی از کارگردان‌های سینما می‌گویند، محدودیت در زمینه استفاده از شوخی‌های 18+ سال باشد. اتفاقی که در برخی از نمونه‌های خارجی به‌وقوع می‌پیوندد و برخی از کارگردان‌های ایرانی نیز تصور می‌کنند تنها راه‌حل خنده گرفتن از مخاطب توسل به همین مدل شوخی‌هاست. اما آنها که دستی بر آتش تولید این قبیل آثار در تلویزیون داشته و دارند، نظرات متفاوتی هم در این زمینه دارند. آنچه که در ادامه می‌خوانید در واقع برش‌هایی از گفت‌وگوهای کارگردانان، تهیه‌کنندگان یا فیلمنامه‌نویسان این قبیل آثار درباره دلایل سخت بودن ساخت آثار کمدی برای تلویزیون است.

چرا طنز برایمان این قدر مهم است؟

این مُسکن دوست‌داشتنی

۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

طنز، کمدی، فکاهی، شوخی، مطایبه یا هر چیز دیگری که صدایش کنیم، جایگاهی غیر قابل انکار در جامعه ایرانی دارد و نمی‌توان فرهنگ و هنر ایرانی را بدون در نظر گرفتن عامل مهم شوخ‌طبعی ارزیابی کرد. طبیعتا رسانه ملی هم در این سال‌ها به طنز در مدیوم‌های گوناگون پرداخته و از سریال‌های طنز تا برنامه‌های گفت‌وگومحور با چاشنی شوخی و استندآپ‌کمدی و... را در تلویزیون دیده‌ایم. در این گزارش مروری بر دلایل اهمیت طنز برای ایرانیان داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم به پاسخ این پرسش برسیم که چرا طنز برایمان این قدر مهم است؟

تلویزیون در چند سال اخیر با چه برنامه‌هایی به ترویج کتاب و کتابخوانی پرداخت؟

با تشکــر از ســایــرین

۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

احتمالا اغلب مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی، شاخص‌ترین برنامه کتابی تلویزیون در سال‌های اخیر را «کتاب‌باز» بدانند؛ این گزاره لزوما به‌دلیل کیفیت بالای برنامه نیست، بلکه اینجا نیز حضور چهره‌های سرشناس در برنامه است که شانس دیده شدن آن توسط مخاطبان را افزایش می‌دهد. اما تلویزیون در سال‌های اخیر به نوبه خود برنامه‌های مختلفی در حوزه کتاب تولید کرده که برخی از آنها فصلی و مناسبتی بودند و مثلا همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران روی آنتن می‌رفتند و برخی دیگر هم با نگاهی راهبردی‌تر به سراغ قالب‌هایی جذاب مثل سریال رفتند تا از طریق آن به ترویج کتاب و کتابخوانی بپردازند.

قبلی۲بعدی