معضلی که امروزه با تغییر سبک زندگی با آن مواجه هستیم معضل «چاقی» و در برخی افراد معضل «لاغری» است . هر دارویی ، حتی یک استامینوفن ساده عوارض خاص خود را دارد چه برسد به داروهای قوی تری مثل انواع قرص ها و داروهای مربوط به کاهش و افزایش وزن .عوارض این دارو ها به گونه ای است که گاهی منجربه عوارض جبران ناپذیری حتی مرگ افراد می شود برای آگاهی بیشتر با یک دارو ساز به گفت و گو نشسته ایم .
کد خبر: ۹۴۲۲۰۱
دارو های هورمونی عوارض جدی دارد/ برخی داروهای لاغری اعتیاد آور است

دکتر کاوه سالارمند ، داروساز در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: دارویی تحت عنوان داروی چاق کننده در بازار دارویی کشور نداریم ولی بالعکس داروها و مکمل های کاهش وزن به وفور یافت می شود همین مسئله باعث شده است که یکسری از افراد از این موضوع سوء استفاده کنند و فراورده های غیر مجاز و بعضا دست سازی را روانه بازار کنند که سرشار از عوارض جبران ناپذیر است.

وی در ادامه افزود : داروهای کورتیکو استروئیدی یا همان کورتون ها معمولا به اشتباه به عنوان افزاینده وزن سوء استفاده می شوند که باعث چاقی کاذب در افراد می شوند ، کورتون ها باعث احتباس آب و نمک در فرد شده و شخص در مصرف طولانی مدت دچار تجمع چربی در نواحی مختلف بدن می شود بنابراین چاقی کاذب،ناپایدار و عارضه داری را برای فرد بوجود می آورد که عوارض بسیاری در پی خواهد شد.

در رابطه با عوارض این داروهای هورمونی می توان به دیابت ، فشار خون ، کاهش توان ایمنی بدن ،ناراحتی های گوارشی، گلوکوم یا افزایش فشار داخلی چشم و....اشاره کرد .معمولا فرآورده هایی که از مجاری غیر از داروخانه تهیه می شود حاوی کورتون و بعضی از انواع مواد غیر مجاز است. کورتون باعث می شود فرد مصرف کننده سریع به نتیجه مدنظرخود که همان چاقی است برسد غافل از اینکه این نتیجه زودرس لطمات جبران ناپذیری را به فرد وارد می کند.

سالارمند در خصوص داروهای کاهش وزن متذکر شد : همین معضل برای داروهای کاهش وزن هم وجود دارد ، یکسری مواد شیمیایی مانند آمفتامین ها باعث کاهش اشتها در فرد مصرف کننده می شوند.این ترکیبات که اعتیاد آور و غیر مجاز است توسط افراد سودجو به در ترکیب برخی از فراورده های غیر مجاز کاهنده وزن به کار می رود. به همین سبب خیلی تاکید می شود تمام مکمل ها و فراورده های دارویی و سلامت محور را از داروخانه ها تهیه کنید و گول تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی را نخورید.

این داروساز به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می کند : افراد می توانند مکمل هایی را مخصوص کاهش وزن هستند از داروخانه تهیه و بدین منظور استفاده کنند چرا که این مکمل ها عوارضشان کنترل شده و مشکل خاصی را برای فرد بوجود نمی آورد ، عوارض این مکمل ها محدود است و گاهی جز مشکلات مختصرگوارشی که جای نگرانی ندارد عارضه دیگری نخواهند داشت اما در رابطه با داروهایی که افراد ،از مجاری غیر داروخانه تهیه و مصرف می کنند باید متذکر شد که این افراد می بایست منتظر مشکلات جدی افسردگی ، بیماری های قلبی ، بیماری های کلیوی ، بیماری های کبدی و ... باشند.

به هر حال، حتی در صورت انتخاب درست مکمل های لاغری، استاندارد کاهش وزن در ماه حدود 2 کیلوگرم است که با تغییر رژیم غذایی و ورزش حاصل می شود . بنابراین افرادی که مکمل های لاغری مصرف می‌کنند اما سبک زندگی خود را تغییر نمی‌دهند، تضمینی وجود ندارد که به نتیجه دلخواه برسند.

وی در پاسخ به این سوال که داروهای گیاهی عوارضشان نسبت به داروهای شیمیایی چگونه است بیان کرد: داروهای گیاهی هم مانند داروهای شیمیایی، دارای عوارض خاص خودشان هستند و لازم است بیمار قبل از مصرف، نسبت به آن ها آگاهی کافی پیدا کند. متأسفانه مردم تصور می‌کنند چون داروهای گیاهی از گیاه تهیه شده‌اند مضر نیستند اما حقیقت چیز دیگری است و موارد بسیاری دیده شده است که بیماران به‌علت مصرف بیش از حد و ناآگاهانه داروهای گیاهی دچار عوارض قابل توجه و حتی مسمومیت شده‌اند. بنابراین در خصوص داروهای گیاهی هم بهترین مشاور برای بیماران،داروسازان هستند و لازم است قبل از مصرف هر فراورده گیاهی با آنها مشورت کرد.

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
جانبازو بازنشسته
-
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
۰
۰
مردم می گویند مرغهای تولیدی هورمونی هستند ولی دولت زیر بار نمی رود

نیازمندی ها