به کاربردن واژه‌ها و عبارات تأکیدی مثبت در زیباتر شدن افکار و اعمال ما و بهبود کیفیت زندگی‌مان تأثیر زیادی دارد و باعث ایجاد شور و شوق در زندگی می‌شود و مقابله موثری برای افسردگی محسوب می‌شود. به‌طورکلی مثبت‌اندیشی و افکار منفی، هر دو از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند.
کد خبر: ۸۹۴۹۲۳
مهار افسردگی را بیاموزید

شما باید بکوشید به جای این که اجازه دهید افکار منفی دیگران بر شما تأثیر بگذارد و روحیه شما را ضعیف کند، با گفتار مثبت خودتان اندیشه‌ها و افکار مثبت را به دیگران منتقل کنید و به آنها بیاموزید افکار منفی‌شان را کنار بگذارند و اندیشه‌های مثبت را جایگزینش کنند. با این کار شما می‌توانید هم به اطرافیان خود کمک کرده، هم روحیه مثبت‌اندیشی خود را تقویت کنید.

مثبت‌اندیشی و مثبت‌گویی از افکار ما نشأت می‌گیرند. همان‌گونه که منفی‌نگری از افکار ما سرچشمه می‌گیرد. خودگویی (self talk) گفت‌وگوی درونی است که با خودمان داریم. این که گاهی غمگین یا شاد، با‌انگیزه یا بی‌انگیزه، عصبانی یا آرام هستیم، به جملاتی بستگی دارد که به خودمان می‌گوییم.

خود گویی می‌تواند بر عزت نفس، عملکرد و روابط ما با دیگران اثر گذارد و به لحاظ روانی زمینه‌ساز انواع اختلالات روانشناختی و بخصوص افسردگی شود. بسیاری از ما هنگام برقراری ارتباط با دیگران از واژه‌های بسیار مثبت و خوب استفاده می‌کنیم؛ اما درباره شیوه ارتباط با خودمان بی‌اهمیت هستیم.

مثلا فردی که پیوسته خود را سرزنش می‌کند (من نباید این کار را می‌کردم، من فرد ضعیفی هستم، من لایق تعریف و تمجید دیگران نیستم) یکسره در ذهن خود دادگاهی به پا می‌کند و خود را مورد شماتت قرار می‌دهد. پس:

* به صحبت‌های درونی‌تان گوش دهید و القاب منفی برای خود به کار نبرید.

* هر روز صبح که از خواب برمی‌خیزیم با نگاه کردن به منظره‌ای زیبا، روز خود را با نشاط آغاز کنیم.

* از افراد منفی نگر یا موقعیت‌هایی که باعث ایجاد افکار ناخوشایند یا منفی می‌شوند دوری یا سعی کنیم کمتر با آنها برخورد داشته باشیم.

* به مشکلات به عنوان محکی برای ارزیابی توانایی‌های خود نگاه کنیم و هرگز نتیجه بدی را پیش‌بینی نکنیم، زیرا مشکلات فقط به اندازه‌ای مهم هستند که ما آنها را مهم می‌پنداریم.

* به قدرت بیکران خداوند ایمان داشته باشیم و با خود تکرار کنیم که من لیاقت بهترین‌ها را دارم و با لطف خداوند به آنها خواهم رسید.

* از چشم و همچشمی و حسادت که باعث ایجاد افکار منفی می‌شود دوری و سعی کنیم روش خود را خودمان انتخاب کنیم.

* قدر لحظات زندگی را بدانیم و در حال زندگی کنیم.

* هرگز خود را بدبخت و ناتوان و درمانده احساس نکنیم و از مطالعه و گوش دادن به اشعار و بخصوص آهنگ‌هایی که چنین حس‌هایی را القا می‌کنند، خودداری کنیم.

* خندیدن را فراموش نکنیم. خندیدن باعث می‌شود افکار ناراحت‌کننده و منفی جای خود را به افکار مثبت و شاد بدهند.

دکتر فرشاد شیبانی

روان‌شناس بالینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها