فصل تابستان کم‌کم از راه می‌رسد و اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که هنوز اقدامی برای سیستم برودتی منزل خود نکرده‌اید و زیاد تمایل به استفاده از کولرهای آبی ندارید یا این‌که شرایط اقلیمی شهر محل سکونت شما، استفاده از کولرهای آبی را غیرممکن کرده، بدون تردید چاره‌ای جز انتخاب کولرهای گازی نخواهید داشت.
کد خبر: ۵۶۹۱۸۹

بنابراین بد نیست که بدون پیشداوری راهی بازار شوید و کالای مورد نظرتان را تهیه کنید تا از هزینه ای که کرده اید و وقتی که گذاشته اید، استفاده کنید و لذت ببرید نه این که پس از مدتی فقط هزینه نگهداری آن را بپردازید، بی آن که از خرید خود راضی باشید.

کولر گازی به عنوان یکی از وسایل برودتی منازل که امروزه گرما هم تولید می کند، وسیله ای است که می تواند بسرعت دمای محیط را کاهش یا افزایش دهد، اما بحث امروز در مورد سرمایش آن است بنابراین این گونه می توان بیان کرد که کولر گازی نام مصطلحی است که به تمامی دستگاه هایی که شامل چرخه سرمایشی مبتنی بر تراکم و انبساط گاز است، گفته می شود. اما در واقع این وسایل را air conditioner می گویند.

کولر گازی درواقع با سیستمی همانند یخچال کار کرده و از فرآیند تبدیل گاز به مایع به وسیله افزایش فشار و ارسال آن به داخل سیستم استفاده می کند.

این گاز مایع برای دوباره گاز شدن، گرمای محیط را گرفته و باعث خنک شدن محیط خود می شود بنابراین در ابتدا درمی یابیم که کولر گازی از چند بخش اولیه تبدیل شده است که کندانسور، سیستم انتقال و در نهایت فن برای به جریان درآوردن هوا، اصلی ترین آنها ست.

کولرهای گازی معمولا به سه گروه اصلی یعنی یک تکه یا پنجره ای، کولرهای دوتکه یا همان اسپیلت ها (دیواری، سقفی ایستاده، زمینی، داکتی یا کاستی) و در نهایت قابل حمل تقسیم بندی می شوند. گرچه اکنون هر کدام از این سه بخش دوباره زیرمجموعه هایی پیدا کرده اند، اما باز هم این گروه از اصلی ترین ها هستند.

برآورد ظرفیت کولر گازی مناسب

اولین گام برای انتخاب محصول مورد نظرمان، تعیین ظرفیت متناسب کولر گازی برای منزل، محیط کار یا هر مکانی که قصد داریم از آن استفاده کنیم، خواهد بود.

بدون تردید هنگام خرید کولر گازی با اعدادی چون 9000، 12 هزار یا بالاتر برخورد می کنید. از خود سوال می کنید این اعداد چیست؟

به طور کلی میزان سرمادهی کولر با معیار «بی.تی.یو» (british termal units) مشخص می شود. Btu بالاتر به میزان سرمادهی بیشتر در واحد زمان است نه این که این کولر خنک تر است بنابراین این اعداد درواقع همان توان سرماسازی به واحد زمان هستند که از فروشندگان می شنوید و هرچه این اعداد بزرگ تر باشد، بدون تردید قیمت کولر مورد نظر هم افزایش خواهد یافت بنابراین ظرفیت خنک کنندگی یا گرمادهی کولرهای دوکاره را می توان روی برچسب پشت کولر دید یا روی کاتالوگ آن مطالعه کرد.

برای یافتن کولر مناسب خودتان این گونه عمل کنید: اگر محل مورد نظر شما در طبقات میان ساختمان قرار دارد و اطراف آن پوشیده است، به ازای هر مترمربع بنا 400 تا 600 Btu در نظر بگیرید و اگر به طبقات فوقانی یا به پشت بام نزدیک هستید، به ازای هر مترمربع 600 تا 800 Btu محاسبه کنید.

در نظر داشته باشید که اگر محل شما آفتابگیر است، 10 درصد به میزان محاسبه خود بیفزایید یا به عکس اگر آفتابگیر نیست 10 درصد بکاهید، اما در مورد آشپزخانه اگر قرار است کولر گازی آنجا کار کند، همان شرایط آفتابگیر را اعمال کنید، یعنی 10 درصد بیشتر در نظر بگیرید. 

مصرف برق کولرها

مصرف برق کولرهای گازی از کولرهای آبی بیشتر است و همین موضوع باعث شده بسیاری عطایش را به لقایش ببخشند و آن را فراموش کنند، اما مدتی است که کولرهای جدید گازی با مصرف انرژی بسیار پایین تر از گذشته ساخته شده اند و در بازارهای بین المللی به فروش می رسد.

این گروه ها به گروه های A و A+ تقسیم شده اند و کمترین میزان مصرف انرژی مربوط به گروه A+ است. البته این گروه می تواند گران ترین هم باشد.

بنابراین با دقت روی برچسب انرژی محصول سعی کنیم به میزان برق مصرفی آن هم توجه داشته باشیم ولی به یاد داشته باشیم که در حال عمومی میزان مصرف انرژی کولرهای گازی حدود 4 برابر میزان مصرف کولرهای آبی است.

راهنمای خرید

با این اطلاعات اولیه بهترین خرید کولر گازی برای چیست این مراحل را در نظر بگیرید و بدون نگرانی مبلغ کالای موردنظر را بپردازید، چون هوای بهاری در انتظار شماست.

1ـ اولین گام محاسبه BTU موردنیاز شماست.

2ـ دومین مرحله انتخاب کولر با مصرف انرژی پایین تر مثلا A+ یا بالاتر است.

3ـ هرگز به شایعات توجه نکنید و بدون پیشداوری به بازار بروید. فقط قبل از رفتن به بازار خوب اطلاعات بگیرید.

4ـ اطلاعاتی که برای خرید کولر گازی موردنیاز شماست، عبارتند از: نوع پنل، توان گرمایی و سرمایی آنها، ابعاد، وزن و صدای کولر هنگام کار است.

5ـ توجه داشته باشید مارک مشهور دلیل کیفیت خوب نیست. البته پول زیاد دادن هم دلیل دریافت کیفیت بهتر نیست.

6ـ در انتخاب کولر مناسب با فضای موردنظر دقت کنید.

7ـ توجه داشته باشید اسپیلت ها یا کولرهای دوتکه نیازمند فضای بیرونی هم هستند، بنابراین به محل نصب آن نیز فکر کنید.

8ـ موتور برخی از این کولرها مخصوص مناطق مرطوب و گرم ساخته شده، بنابراین به محل جغرافیایی کولر که قرار است کار کند، خوب توجه کنید.

9ـ به یاد داشته باشید کولرهای پنجره ای میزان برق بیشتری نسبت به اسپیلت ها مصرف می کنند.

10ـ از نمایندگی مجاز خرید کنید. 11ـ به نوع گارانتی و شرایط آن توجه داشته باشید.

12ـ به خدمات پس از فروش خوب توجه کنید چون گاهی قیمت خدمات حتی از قیمت خود کولر بیشتر است.

13ـ تعداد و مراکز خدمات پس از فروش محصول را بپرسید.

14ـ از فروشنده بخواهید دفترچه راهنمای فارسی در اختیار شما بگذارد تا از بهترین شرایط مصرف کولر آگاهی داشته باشید.

چگونه راندمان کولر گازی را افزایش دهیم:

1ـ کندانسور خارجی مدل های دوتکه را در سایه قرار دهید.

2ـ تاجای ممکن کندانسور را در معرض جریان باد نصب کنید.

3ـ در مورد فاصله لوله های اتصال تا پنل داخلی حتما دقت کنید.

4ـ سرویس های دوره را فراموش نکنید.

5ـ شارژ گاز کولر را فراموش نکنید.

6ـ دمای اتاق نشیمن را بین 28 - 22 تنظیم کنید.

7ـ از درزگیرهای پنجره استفاده کنید تا سرمای ایجاد شده هدر نرود.

8ـ شعله گاز آشپزخانه دشمن اصلی کولر گازی است.

9ـ از لامپ های کم مصرف استفاده کنید.

10ـ اگر اتاق آفتابگیر است، حتما یک پرده نازک پشت پنجره نصب کنید تا انرژی تابشی خورشید باعث گرم شدن اتاق نشود.

11ـ نصب اینورتر در کولرهای گازی پنجره ای باعث راندمان بالا می شود.

12ـ از تمیز بودن کندانسور اطمینان حاصل کنید.

13ـ در صورت امکان درختی حدود دو متری کندانسور بکارید تا کار تهویه طبیعی هوا بخوبی انجام شود.

14ـ هنگام شب فقط از حالت فن استفاده کنید.

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها