فرهنگ-جدیدترین اخبار ایران و جهان | پایگاه خبری جام جم

ایران حسینی تا ابد پیروز است
حمیدرضا اشراقی معتقد است وحدت هیأت‌ها در محرم امسال؛ تجلی غیرت تاریخی و هویت ریشه‌دار ملت ایران است

ایران حسینی تا ابد پیروز است

پرونده‌ای که بسته نمی‌شود

از سرنگونی دولت ملی، تا شلیک به هواپیمای مسافربری؛ مروری بر مداخلات ایالات متحده که حافظه تاریخی ایرانیان را آزار می‌دهد

پرونده‌ای که بسته نمی‌شود

۲۳ تير ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۰ | نظر

حافظه تاریخی یک ملت، مجموعه‌ای از زخم‌ها و افتخاراتی است که هویت آن را می‌سازد. برای مردم ایران، نام ایالات متحده آمریکا تنها با سیاست‌های کلان بین‌المللی گره نخورده، بلکه یادآور زنجیره‌ای از مداخلات مستقیم و غیرمستقیم است که از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ آغاز گردید، با حمایت بی‌چون‌وچرا از دیکتاتوری پهلوی ادامه یافت، در آسمان خلیج‌فارس با خون ۲۹۰ مسافر بی‌گناه رنگین شد و امروز در قالب جنگ نرم و تحریم‌های فلج‌کننده، معیشت و آرامش جامعه را هدف قرار داده است.

عصر ظهور و نزاع سه رویکرد تمدنی

عصر ظهور و نزاع سه رویکرد تمدنی

۲۳ تير ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۱ | نظر

غرب، این تمدن سراب، در نهایت تباهی خودخواسته، به جایی رسیده که حتی انتظار موعود را نیز می‌خواهد به اسارت خویش درآورد.

بازخوانی کربلا از چشم «فراموشان»

در این گزارش بنا داریم رمانی عاشورایی را معرفی کنیم‌؛ اثری که برای روایت سراغ شخصیت‌های فرعی این واقعه رفته است

بازخوانی کربلا از چشم «فراموشان»

۲۳ تير ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۴ | نظر

در میان انبوه آثار ادبی که هر‌ساله با نزدیک‌شدن به ایام محرم، ویترین کتاب‌فروشی‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، برخی از آنها، نه تنها به تکرار مکررات نمی‌پردازند، بلکه با رویکردی نو و جسورانه، غبار از زوایای پنهان یک واقعه‌ سترگ تاریخی برمی‌دارند و خواننده را به تأملی عمیق‌تر فرامی‌خوانند.

زهر چشم از دشمن با هنر مردمی کاریکاتور 

نیرومند معتقد است کاریکاتور دارویی تلخ است که با لعابی شیرین به مخاطب ارائه می‌شود 

زهر چشم از دشمن با هنر مردمی کاریکاتور 

۲۳ تير ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۷ | نظر

هنر در بزنگاه‌های تاریخی نقش مهمی در اذهان مردم به‌جا می‌گذارد. این موضوع در رابطه با هنر گزنده‌ای مانند کاریکاتور بیشتر برجسته است.

گوهرشاد؛ خونبارترین جنایت تاریخ پهلوی

گوهرشاد؛ خونبارترین جنایت تاریخ پهلوی

۲۳ تير ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۴ | نظر

در تابستان ۱۳۱۴، مسجد گوهرشاد مشهد شاهد یکی از خونبارترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران بود. اعتراضات مردمی علیه اجباری‌شدن کلاه‌شاپو و سیاست‌های تجدد آمرانه رضاشاه به سرکوب خشونت‌بار منجر شد که صدها کشته و زخمی بر جای گذاشت و زخم عمیقی بر پیکر جامعه سنتی ایران وارد آورد.

روضه‌ های خانگی؛ روایت بازگشت آیین‌ها به خانواده ایرانی

 با احمدعلی صادقی، مسئول و ایده‌پرداز گروه «سدره» درباره بازتعریف یک تجربه قدیمی گفت‌وگو کردیم

روضه‌ های خانگی؛ روایت بازگشت آیین‌ها به خانواده ایرانی

۲۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۸ | نظر

در روزگاری که زندگی شهری، آپارتمان‌نشینی و گسترش فضای مجازی، بسیاری از سنن اصیل ایرانی ــ اسلامی را به حاشیه رانده است، جریانی تازه‌نفس و برآمده از دغدغه‌های نسل جدید، در پی احیای یک سنت قدیمی برآمده؛ سنتی به‌نام روضه‌های خانگی.

بی‌رحمانه‌ترین کشتار قرن بیستم

بی‌رحمانه‌ترین کشتار قرن بیستم

۲۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۲ | نظر

اساس تمدن غرب، به‌خصوص در حوزه فرهنگ و رسانه مبتنی بر دروغ است. آنها آن‌قدر دروغ را محکم و قدرتمندانه می‌گویند که همین دروغ‌ها باعث بسیاری از خسارت‌های فرهنگی در جهان شده است. 

نبرد در میدان هنر

نبرد در میدان هنر

۲۲ تير ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۲ | نظر

سینمای ایران که هویت خود را وامدار روایت‌های انسانی و حماسی ازسنگرهای دفاع‌مقدس است، در دهه اخیر با آزمونی نوین و میدانی متفاوت مواجه شده است؛ «جبهه مقاومت». از کوچه‌های ویران حلب تا دشت‌های نینوا و پایتخت خودخوانده داعش، دوربین فیلمسازان ایرانی کوشیده تاروایتی نزدیک و ملموس از نبردی ارائه دهد که مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و مفهوم «امنیت ملی» را از هزاران کیلومتر دورتر بازتعریف کرده است.

اهمیت «سواد رسانه‌ای» برای جوانان و نوجوانان 

اهمیت «سواد رسانه‌ای» برای جوانان و نوجوانان 

۲۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۸ | نظر

فرهنگ با همه ضمائمش، ظرفیتی است که می‌تواند تمام‌قد، به کمک تاریخ بیاید. البته اگر مقدمات و ملزوماتش فراهم و ایجاد فضای مناسب برای کار سالم جایگزین اقدامات سفارشی و تصنعی شود.

حضور ایران سرودی‌ها در تهران پس از جنگ ۱۲ روزه با نماهنگ «قهرمان من» 

حضور ایران سرودی‌ها در تهران پس از جنگ ۱۲ روزه با نماهنگ «قهرمان من» 

۲۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۸ | نظر

با پایان جنگ تحمیلی دوم و شکل‌گیری فصل تازه‌ای از آرامش در جامعه، برنامه ایران سرود با حضور در تهران و رونمایی از نماهنگ «قهرمان من» توسط گروه سرود شمیم یاس وهیئت ام المصائب بابل، جلوه‌ای از بازگشت فضای آرامش و معنویت به دل مردم ایران را به تصویر کشید.