فرهنگ-جدیدترین اخبار ایران و جهان | پایگاه خبری جام جم

سمفونی هفتم بتهوون در برابر سمفونی پول
گفت‌وگو با مازیار یونسی، رهبر ارکستر «آیسو» به ‌بهانه برگزاری کنسرت «سمفونی ۷ بتهوون» در تالار وحدت

سمفونی هفتم بتهوون در برابر سمفونی پول

اجرای ۱۷ طرح مرمت و ساخت آرامگاه مفاخر

اجرای ۱۷ طرح مرمت و ساخت آرامگاه مفاخر

۰۴ دی ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۵ | نظر

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از اجرای ۱۷ طرح ملی بازسازی، مرمت و ساخت آرامگاه مفاخر خبر داد و گفت: مرمت مزار میرسید شریف جرجانی در گالیکش، مجموعه یادمانی استاد هوشنگ ابتهاج در رشت، مزار پژمان بختیاری در چهارمحال و بختیاری، بنای یادمانی شیخ اشراق در سهرورد و توسعه آرامگاه قیصر امین‌پور از جمله این فعالیت‌هاست.

وقتی سکوت چشم‌ها، فریاد دل‌ها شد

در روزگار فراموشی ادبیات و هجوم فضای مجازی، بازخوانی شعر او یادآور قدرت کلمات و انسانیت در زبان فارسی است

وقتی سکوت چشم‌ها، فریاد دل‌ها شد

۰۴ دی ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۸ | نظر

در روزگاری که ادبیات بیش از هر زمان دیگری به سمت انزوا و فراموشی رانده می‌شود و با گسترش فضای مجازی، نسل «زد» فاصله‌ای محسوس با ادبیات کهن فارسی گرفته و دلمشغولی‌اش به سایت‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال محدود شده است، بازخوانی شعر یادآور یک حقیقت فراموش‌شده است:ادبیات، اگر زنده و انسانی روایت شود، هنوز می‌تواند با مخاطب امروز گفت‌وگو کند.

بفما؛ دریچه‌ای به جهانی ‌شدن سینمای کودک و نوجوان

بفما؛ دریچه‌ای به جهانی ‌شدن سینمای کودک و نوجوان

۰۴ دی ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۰ | نظر

نخستین نشست فرصت‌های همکاری فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان و کشور‌های عضو بریکس با محوریت انجمن BEFMA با حضور حبیب ایل‌بیگی مدیرعامل مؤسسه سینماشهر، محمدحسین ایمانی خوشخو ریاست پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و جمعی از فعالان و سینماگران حوزه کودک و نوجوان روز گذشته در پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. 

تاریخ؛ همان فریاد گمشده

تاریخ؛ همان فریاد گمشده

۰۴ دی ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۳ | نظر

نور آبی صفحه موبایل، سکوت آن شب مسکوت را می‌شکست. آن شب، بی‌حوصله، خسته و شاید کمی دلمرده فضای مجازی را شخم می‌زدم همچون تشنه‌ای در جست‌وجوی ذره‌ای آب. نمی‌دانم چرا؟ شاید از بس که پدر، قدیم‌ها از شکوه بازار تبریز حرف می‌زد یا شاید فقط یک کلیک تصادفی بود.

استخاره‌ای که قاتل شهیدان «زین‌الدین» را گرفتار کرد

استخاره‌ای که قاتل شهیدان «زین‌الدین» را گرفتار کرد

۰۳ دی ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۳ | نظر

سردارشهیدمهدی زین‌الدین،فرمانده لشکر۱۷امام علی‌بن ابی‌طالب(ع)در دوران دفاع مقدس،روز ۲۷آبان۱۳۶۳ درحالی که همراه برادرش مجید،مسئول اطلاعات و عملیات تیپ ۲ لشکر ۱۷، برای شناسایی منطقه عملیاتی از باختران به سمت سردشت در حرکت بودند، در پیچ دارساوین بر اثر کمین ضدانقلاب به شهادت می‌رسند.

«اسکورت» با فناوری صدای روز دنیا ساخته می‌شود

«اسکورت» با فناوری صدای روز دنیا ساخته می‌شود

۰۳ دی ۱۴۰۴ - ۱۸:۵۶ | نظر

برای نخستین بار در سینمای ایران، میکس اتموس یک فیلم به عنوان تکنولوژی صدای روز دنیا در داخل کشور انجام می‌شود و «اسکورت» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا نخستین فیلم ایرانی در این زمینه خواهد بود.

زیارت جامعه کبیره؛ میراث ماندگار امام هادی (ع)

زیارت جامعه کبیره؛ میراث ماندگار امام هادی (ع)

۰۳ دی ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۳ | نظر

سوم رجب، سالروز شهادت امام علی‌بن‌محمد الهادی (ع)، فرصتی است برای بازخوانی زندگی امامی که بخش مهمی از دوران امامت خود را در حصر، مراقبت و فشار خلافت عباسی گذراند.

مردی که رادار‌ها به نامش می‌بالند

روایتی از زندگی و شهادت مجتبی عرفانیان ثابت‌صفار که در پدافند ارتش جاودانه شد

مردی که رادار‌ها به نامش می‌بالند

۰۳ دی ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۲ | نظر

برخی تقدیرها در کنار «پنجره‌فولاد» رقم می‌خورند و با آب سقاخانه تطهیر می‌شوند؛ سرنوشت‌هایی که از کودکی، عطر حرم به خود می‌گیرند و در بزرگی، نذر امنیت سرزمینی می‌شوند. روایت پیش‌رو، قصه‌ مردی است که کامش را با عشق به امام‌رضا(ع) برداشت و گام‌هایش را در مسیر دفاع از خاک ایران استوار کرد؛ حکایت مجتبی که سربازی برایش نه شغل، که عهدی نانوشته با وطن بود.

جراحی بزرگ در بنیاد سینمایی فارابی 

‌سیدمحمدصادق لواسانی: دستور بررسی قرارداد‌های سرمایه‌گذاری و مالکیت آثار سینمایی فارابی با هدف رفع همیشگی ابهامات انجام گرفته است 

جراحی بزرگ در بنیاد سینمایی فارابی 

۰۳ دی ۱۴۰۴ - ۰۶:۲۴ | نظر

سینما به‌عنوان یکی ارکان اصلی سرگرمی در جامعه ایرانی از گذشته تاکنون شناخته می‌شود. این صنعت/هنر از ابتدای راه خود تاکنون راه پرفراز و نشیبی را طی کرده است.

موضوعی تکراری در ساختاری نو

موضوعی تکراری در ساختاری نو

۰۳ دی ۱۴۰۴ - ۰۶:۲۴ | نظر

«بچه مردم» فیلمی در ژانر کمدی فانتزی مدرن با قصه‌ای ساده است؛ موضوعی تکراری که کارگردان در قالب ایده‌ای نو و ساختاری متفاوت در شیوه روایت، اثر قابل قبولی از آن خلق کرده است.