مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از خلیج فارس به عنوان زیستگاه 32 گونه کوسه ماهی و بیش از 20 گونه سپر ماهی نام برد.
کد خبر: ۹۵۲۹۰۰
خلیج فارس قلمرو 32 گونه کوسه ماهی

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد قشم، سید محمد هاشم داخته به عنوان سخنران سمینار آموزشی کوسه ماهیان و سپر ماهیان در تالار پارک زیست فناوری خلیج فارس، با بیان این مطلب، گفت: این ماهیان منحصر به فرد علیرغم فواید بیشماری که برای حفظ تعادل زیستگاه های دریایی خلیج فارس دارند، متاسفانه با خطرات بزرگی از جمله صید بی رویه رو به رو هستند.

وی از خلیج فارس با 800 سکوی نفت و گاز و بیش از 25 ترمینال حمل فرآورده های نفتی به عنوان بزرگترین میدان نفتی جهان و دومین ذخیرگاه گاز طبیعی دنیا نام برد که سود حاصل از معاملات نفتی آن ثروت هنگفتی را نصیب کشورهای حاشیه خلیج فارس کرده است.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: علیرغم موقعیت مهم حوزه نفت و گاز در خلیج فارس، گنج اصلی این آبراه مهم براساس بررسی های علمی دانشمندان و نخبگان علوم زیستی و محیط زیست دنیا، تنوع زیستی منحصر به فرد آن می باشد.

وی گفت: دانشمندان بر این باورند که شناخت تنوع زیستی خلیج فارس در حقیقت کلید نجات شرایط بحرانی کره زمین است که در آینده نزدیک با آن رو به رو خواهیم شد.

به گفته داخته، خلیج فارس دریایی بسته واقع در ناحیه گرم و خشک است که به علت تبخیر شدید به یکی از شورترین و گرمترین دریاهای جهان تبدیل شده و افزایش شوری و دما سرنوشتی است که با افزایش روند گرمایش زمین به علت فعالیت های صنعتی انسان، در انتظار تمام دریاها و اقایانوس ها است.

وی ادامه داد: این در حالی است که موجودات ساکن خلیج فارس از صدها سال گذشته تا کنون با شوری و گرمای شدید آب این آبراه خو گرفته اند و از این بابت خطری آنان را تهدید نمی کند و دانشمندان معتقدند با رمزگشایی از این راز ماندگاری، می توان به حفظ تنوع زیستی کره زمین امیدوار شد.

توسعه همگام با حفظ منابع طبیعی سیاست مهم منطقه آزاد قشم

داخته، توسعه همه جانبه قشم همگام با حفظ منابع طبیعی را بخشی از سیاست ها مهم سازمان منطقه آزاد قشم برشمرد و گفت: علیرغم پیشرفت های صنعتی و توریستی فراوانی که در این جزیره اتفاق افتاده، خوشبختانه در بیشتر سواحل حریم 60 متری دریا و حتی 60 متر پس از آن نیز از ساخت و ساز و توسعه در امان مانده است.
وی گفت: بیش از 9 منطقه حفاظت شده تحت عنوان اثر طبیعی – ملی در سطح جزیره قشم با پیگیری سازمان منطقه آزاد به ثبت ملی رسیده و توسعه محدوده ژئوپارک قشم هم به پنج برابر وسعت قبلی رسیده و تسری آن به کل جزیره نیز از اقدامات مهم این سازمان است.
به گفته داخته، طی یک دهه گذشته بیش از 22 طرح مشترک با همکاری برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی وابسته به صندوق توسعه سازمان ملل در جزیره قشم اجرا شده که دخیل نمودن مردم محلی به عنوان اصلی ترین افراد در منافع این طرح ها مورد توجه قرار گرفته است.

اهمیت جلوگیری از انقراض زیستگاه ها و گونه های در معرض خطر

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه مباحث خود به اهمیت برنامه ریزی برای جلوگیری از انقراض زیستگاه ها و گونه های در معرض خطر در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم که این زیستگاه ها و گونه های در معرض خطر انقراض نه تنها آثار طبیعی ارزشمندی به شمار می روند که می بایست برای نسل های آینده حفظ شوند بلکه سرمایه های گرانبهایی هستند که می توان از منظر توسعه اقتصادی بر آن تکیه کرد.

وی ادامه داد: امروزه زیستگاه ها و گونه های حساس دریایی جزیره قشم شامل ذخیرگاه زیستکره حرا با پوشش منحصر به فرد گیاهی و تنوع خارق العاده جانوری دلفین های زیبای خلیج دیرستان، لاک پشت های پوزه عقابی ساحل شیب دراز و تالاب پرندگان دوکوهک جزیره قشم به عنوان اصلی ترین مقاصد گردشگری این جزیره قشم سالانه میزبان صد ها هزار گردشگر و طبیعت گرد، هستند.

کارگاه آموزشی کوسه ماهیان و سپر ماهیان با حمایت معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران، دکتر ریما ژابادو نایب رئیس گروه تخصصی کوسه ماهیان اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) حسین زاده صحافی، معاون تحقیقات شیلات ایران ، شاهی فر مدیر کل حفاظت از منابع ابزیان شیلات کشور و تنی چند از مسئولان شیلات کشور، استان هرمزگان و جزیره قشم در تالار پارک زیست فناوری خلیج فارس در منطقه آزاد قشم برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها