معاون اقتصادی وزیر تعاون گفت : در برنامه ششم توسعه برای صندوق های بازنشستگی افزایش حق بیمه و سن بازنشستگی، تغییر فرمول های محاسبه حق بازنشستگی و کاهش تعهدات این صندوق ها پیش بینی شده است.
کد خبر: ۹۴۲۴۰۰
پیشنهاد افزایش حق بیمه و سن بازنشستگی

به گزارش جام جم آنلاین،حجت میرزایی در حاشیه نشست علمی اقتصاد کلان و تأثیر آن بر صندوق های بازنشستگی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای کاهش وابستگی این صندوق ها به دولت چه باید کرد؟ افزود: غیر از صندوق تأمین اجتماعی که وابستگی به دولت ندارد بقیه صندوق ها به شدت به دولت وابسته اند و علت آن کسری مالی بزرگ آنهاست و این کسری مالی در چند دهه گذشته شکل گرفته و هم مصارف آنها را به تدریج افزایش داده و هم منابع ورودی آنها را کاهش داده است.

وی گفت: این کسری مالی بزرگ یک وجه اش از ناحیه صندوق هاست که به خصوص در صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح و فولاد با وابستگی 80 تا 100 درصدی مواجهند یعنی ناپایدارند و همه هزینه ها و مستمری ها را دولت می پردازد.

میرزایی افزود: یک وجه دیگر هم از موضع دولت یا اقتصاد کلان است که سهم کمکی که برای تأمینِ کسری می کند روز به روز بزرگتر می شود و امسال معادل رقم یارانه ها یعنی 40 هزار میلیارد تومان و سال آینده ممکن است به 60 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و کم کم این رقم آنقدر بزرگ می شود که به نیمی از بودجه دولت یا بیشتر از آن می رسد.

معاون وزیر تعاون در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه صندوق های بازنشستگی در برنامه ششم توسعه باید دستخوش چه تغییراتی شوند؟ گفت: برای این صندوق ها اصلاحاتی پارامتری از جمله افزایش حق بیمه، افزایش سن بازنشستگی و تغییر فرمول های محاسبه حق بازنشستگی و همچنین اصلاحات ساختاری مانند ادغام برخی صندوق ها و لایه بندی خدمات بیمه اجتماعی و همچنین ایجاد صندوق های خصوصی پیش بینی شده است.

وی افزود: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، صندوق های بازنشستگی در برنامه ششم توسعه می توانند با دارایی های خود و برخورداری از بنگاه های بزرگ اقتصادی نقش پیشران در توسعه و جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها