قطعه‌ «بلد السلام و الزیتون» که به مناسبت روز جهانی قدس از شبکه‌ افق در تلویزیون پخش شد، از ساخته‌های بهزاد عبدی با اجرای هیثم نور خواننده عرب‌زبان است.
کد خبر: ۹۴۰۷۵۴
«هیثم نور»خواننده سرزمین صلح

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از خوزستان، بهزاد عبدی، آهنگساز آثار معروفی چون اپرای مولوی، اپرای عاشورا، اپرای حافظ و فیلم‌هایی چون دهلیز، مزار شریف و سریال‌های مختار و تعبیر وارونه یک رویا است.

خواننده‌ این کار، هیثم نور؛ خواننده‌ی عرب‌زبان و شعر آن از شعرای معروف جهان عرب، نزار قبانی است. هیثم نور که سابقه‌ی همکاری با آهنگسازانی همچون پیمان خازنی و غسان الرحبانی دارد، این‌بار تجربه‌ای متفاوت با مضمونی فراملی را با عبدی آغاز کرده است.

اولین تجربه کار مشترک هیثم نور و عبدی، در فیلمی سینمایی به کارگردانی عطیه الدراجی، کارگردان نام آشنای عراقی ست که در آن، هیثم نور، در تیتراژ پایانی فیلم، خوانده است.

استقبال از کار بلد السلام و الزیتون در ایران در حدی بود که شبکه یک سیما را به گفت‌وگوی تلفنی با عبدی درخصوص شکل‌گیری آن واداشت. عبدی آغاز آن را دغدغه‌ی مشترکش با خواننده‌ی جوان و با استعداد، هیثم نور درخصوص مضامین و اشعار نزار قبانی با محوریت انسان‌دوستی و صلح، قلمداد کرد.

قطعه‌ «بلد السلام و الزیتون» یا سرزمین صلح و زیتون، بی‌شک، آغازی برای ایجاد فضاهای پیوندی میان شعر و زبان عربی و موسیقی فارسی است که به زیبایی توسط خواننده‌ی عرب‌زبان به اجرا درآمد و ویدیو‌موزیک آن نیز با حس و هوای آن تولید شد.

هیثم نور در این خصوص در صفحه‌ی اینستاگرام خود این‌گونه نوشت: «موسیقی بلد السلام و الزیتون افتخاری است برای بنده که در کنار مردی بودم که مرا به دهه‌ی ٦٠ و ٧٠ میلادی فضای هنری و موسیقی لبنان برد. بهزاد عبدی، بی‌شک، آهنگسازی توانمند است. نمی‌توانم او را با الیاس الرحبانی و انیوموریکونه مقایسه کنم؛ چراکه الیاس الرحبانی، برای لبنان آهنگ ساخت و انیوموریکونه برای سینمای هالیوود. اما بهزاد عبدی، برای فرهنگ و زبانی غیر از زبان خود، اثری زیبا خلق کرد و نام خود را در میان موسیقی‌دانان آن فرهنگ جاودانه کرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها