عادی‌سازی روابط میان آلمان و ایران بر اساس نامه‌ای که سه‌شنبه منتشر شده است، منوط به شناسایی رژیم اسرائیل توسط ایران و مشروعیت بخشی به این رژیم شده است.
کد خبر: ۹۴۰۲۰۵
شرط عجیب آلمان برای ارتباط با تهران

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از باشگاه خبرنگاران، عادی سازی روابط میان آلمان و ایران بر اساس نامه ای که روز گذشته (سه شنبه) منتشر شده است، منوط به شناسایی رژیم اسرائیل توسط ایران و مشروعیت بخشی به این رژیم شده است. این نامه که تحت عنوان دولت صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل نوشته شده است، می گوید: تا زمانی که ایران حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد، روابط عادی و کامل با ایران امکان پذیر نیست.

این نامه خطاب به رئیس گروه پارلمانی دوستی آلمان و اسرائیل (ولکر بک) و در پاسخ به استفساریه ای مربوط به ششم جولای توسط پارلمان آلمان نوشته شده است.

این نامه و این شرط نا معقول از سوی آلمان، تنها بخشی از فشارهای دولت آنگلا مرکل بر ایران در راستای اجبار جمهوری اسلامی ایران برای به رسمیت شناختن رژیم نامشروع اسرائیل است. در این نامه همچنین آمده است، در عین حال دولت فدرال آلمان علاقه مند به گفت وگو با دولت ایران بر سر مسائل اساسی و ضروری است.

این در حالی است که نشریه «بیلد» آلمان در ماه جولای گزارش داده بود که وزیر امور خارجه این کشور – فرانک والتر استاینمایر – و همچنین وزیر اقتصاد آلمان – زیگمار گابریل – که هر دو از حزب سوسیال دموکرات هستند قصد دعوت از حسن روحانی برای سفر به برلین در فصل پاییز را دارند. در مقابل ولکر بک عضو حزب سبز در پارلمان آلمان از دولت آنگلا مرکل درخواست کرده بود تا دچار اشتباه عادی سازی روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران نشود.

از سوی دیگر، وزیر خارجه آلمان اشتانمایر، یکی از طرفداران مهم و تأثیرگذار توافق هسته ای ایران و غرب بوده و بارها از نخست وزیر رژیم اسرائیل برای مخالفت با این توافق انتقاد کرده بود؛ اما نشریه اسرائیلی «جروزالم پست» به نقل از سفارت این رژیم در برلین گفته است که اشتانمایر در یک مصاحبه اشاره کرده که برخی مسائل مشخص نباید در نزد افکار عمومی مطرح شود و این مسائل مربوط به دوستان و متحدان آلمان باید مستقیم با خود آنها در میان گذاشته شود و نه از طریق رسانه ها.


این مواضع منجر به انتقاداتی از سوی گروه های طرفدار یهودیان رژیم اسرائیل شده و آنها با اشاره به سفر سریع هیأت آلمانی و در رأس آن ها زیگمار گابریل به ایران تنها چند هفته بعد از نهایی شدن توافق هسته ای، مواضع آلمان در برابر این رژیم را منافقانه قلمداد می کنند.

در نامه ای که دولت آلمان خطاب به بک نوشته است، گفته شده که مقامات آلمانی درخواست و شرط خود مبنی بر به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل را به مقامات ایرانی یادآور شده و همچنین آزمایش موشکی ایران با تهدید اسرائیل را محکوم کرده اند. همچنین در این نامه دولت آلمان موضوع حقوق بشر در ایران را نیز پیش کشیده و گفته است وضعیت حقوق بشر در دوره حسن روحانی بهبود نیافته است.

این همه در حالی است که نگاهی به وضعیت تجارت میان ایران و آلمان نشان می دهد که صادرات آلمان به ایران بعد از برداشته شدن تحریم ها در نیمه سال میلادی جاری رشد فزاینده ای داشته و با افزایش 15 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به رقم 1.13 میلیارد یورو رسیده است.

اما آن گونه که مشخص است، فشارهای زیاد گروه ها و لابی های صهیونیستی که حتی در پارلمان آلمان نیز نفوذ کرده اند، قرار است موانع اساسی بر سر راه عادی سازی روابط ایران و کشورهای غربی باشند. بدون شک کشورهای غربی تا کنون به این نتیجه مشخص رسیده اند که جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی رژیم نا مشروع اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.

در نتیجه دولت های غربی در مواجهه با فشارهای بالا از سوی لابی صهیونیستی، ناچار به اتخاذ مواضع نوسانی در این گونه مسائل می شوند. پاسخ دولت آنگلا مرکل به نامه بک در حالی است که همگی شواهد حاکی از شروع روند بهبود و عادی شدن روابط آلمان و سایر کشورهای اروپایی با ایران است.

این نکته خود موضوع انتقاد یهودیان طرفدار اسرائیل از مواضع دولت های غربی را نیز روشن می کند. دولت های غربی پس از چند دهه تخاصم و آزمون انواع فشارها بر جمهوری اسلامی ایران در نهایت به این نتیجه رسیده اند که راه برخورد با ایران از مسیر تحدید و تهدید، به نتیجه معقول و منطقی نخواهد رسید و در نتیجه طریق مماشات و همکاری را برگزیده اند.

اما همچنان باید برای حفظ وجهه نزد افکار عمومی خود و همچنین فروخواباندن انتقادات و فشار لابی اسرائیل در کشورهای خود گاه گاهی مواضع رسمی خود را فراموش کرده و نقش جانبی و حاشیه ای خود را ایفا نمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
احمد
-
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
۰
۰
شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه!!!!!
نرم افزار موبایل
-
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
۰
۰
مرگ بر اسراییل غاصب
رضا
-
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
۰
۰
لعنت خدا به كسی كه رژیم منفور صهیونیسی را به رسمیت بشناسد.
بازرگان ایرانی
-
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
۰
۰
آلمان با سرمایه یهودیهای صهیونیستی ساخته شد و صاحبان اصلی شركتهای آلمانی همه یهودی تبار هستند با گرایش صهیونیستی در حقیقت بعد از سقوط آلمان نازی و هیتلر , صهیونیست ها آلمان را تصرف كردند البته آلمان با نیروی كارگری تركها آباد شد . تركها به آلمان , تركیه دوم هم میگن .
مرتضی
-
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
۰
۰
به خدا ما می تونیم از پس همه كارهامون بر بیابیم، و هیچ احتیاجی به این خفت و خاری هم نداریم. فقط مردانگی دولت مردان رو میطلبه، مرد باشند و با غیرت. مثل یك مرد بشینند واسه مملكتشون كار كنند نه واسه جیب خودشون.
سلیمان
-
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
۰
۰
نظریه عجیب نیست ...قبلا مگر رهبر انقلاب اعلام نكرده بود آخر سر پیشنهاد دشمنانبه رسمیت شناختن اسراییل
خواهد بود آنهم یك آرزویست باید به گور ببرند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها