مجوز ذخیره اورانیوم فراتر از برجام داده شده است

گزارش موسسه آمریکایی در خصوص معافیت های «محرمانه» هسته‌ای ایران

یک موسسه آمریکایی با انتشار گزارشی از معافیت های هسته ای محرمانه تفویض شده به ایران از سوی ۱+۵ در بازه زمانی بین امضا تا اجرای برجام خبر داد.
کد خبر: ۹۴۰۱۹۶
گزارش موسسه آمریکایی در خصوص معافیت های «محرمانه» هسته‌ای ایران

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، موسسه آمریکایی «علوم و امنیت بین المللی» که از اتاق فکرهای آمریکایی به حساب می آید، در گزارش اخیر خود از توافق محرمانه میان ۱+۵ و ایران بر سر برخی از معافیت های تفویض شده به تهران آن هم پس از انجام توافق هسته ای خبر داده است.

«دیوید آلبرایت»، رئیس موسسه یاد شده، در گزارش خود آورده است که گروه ۱+۵ پس از امضای توافق هسته ای با ایران، این کشور را از انجام برخی از تعهدات مورد توافق خود که در متن توافق آورده شده، معاف اعلام کرده است.

به گفته رویترز، یک مقام آگاه آمریکایی علت این کار را کمک به ایران برای عمل به تعهدات خود تا تاریخ اجرای برجام یعنی ۱۶ ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرده است. چرا که به گفته وی، برخی از مفاد مورد توافق میان طرفین امکان اجرایی شدن تا روز تا تاریخ مذکور را نداشته است.

یکی از معافیت های اعطا شده به میزان مجاز اورانیوم غنی شده با غلظت پایین در ایران مربوط می شود که بر اساس آن، اجازه نگهداری از حجم بیشتری از اورانیوم مورد توافق طرفین در ایران به این کشور اعطا شده است.

«آلبرایت» که پیشتر سمت هایی از جمله بازرسی سازمان انرژی اتمی را بر عهده داشته، در گزارش خود، با انتقاد از این موضوع مدعی شده است که چنین موضوعی سبب می شود تا ایران از این پس به دنبال کسب معافیت های بیشتر باشد.

گفتنی است، مقام های مربوط در سازمان ملل از ابراز نظر در مورد این گزارش خودداری کرده اند.

اما یک مقام مسئول در کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، بدون اشاره به این معافیت ها اعلام کرد که توافق انجام شده میان ایران با آمریکا و ۱+۵ محرمانه نبوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
روح الله
-
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
۰
۰
لعنت بر امریكای شغال عوضی

نیازمندی ها