از امروز فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در گروه سینمایی آزاد و فیلم سینمایی «سایه‌های موازی» اصغر نعیمی به جای فیلم «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی با سرگروهی پردیس زندگی به نمایش گذاشته می‌شوند. این در حالی است که دیروز به دلیل این‌که تعداد هفته و سقف «بارکد» مصطفی کیایی پر شده بود از پرده سینماها پایین کشیده شد.
کد خبر: ۹۳۹۶۶۴
گرمای تابستانی در گیشه‌ها

یک مقایسه ساده بین دو فیلمی که از گردونه رقابت تابستانی خارج شدند نشان می‌دهد، «بارکد» با این‌که فضای نسبتا جدیدی را در سینمای ایران تجربه می‌کرد با بازخورد خوبی از سوی تماشاگران روبه‌رو شد و توانست به فروش مناسبی دست پیدا کند، اما «امکان مینا» اثر کارگردانی که فیلم‌های پرفروش و پرمخاطبی چون «طبقه حساس»، «مارمولک» و «لیلی با من است» را در کارنامه خود دارد و با این‌که از بازیگران شناخته شده‌ای مثل میلاد کی‌مرام و مینا ساداتی در نقش‌های اصلی بهره می‌برد، نتوانست رونق چشمگیری به گیشه سینماها ببخشد.

البته از حدود دو هفته پیش هم فیلم‌های «لانتوری»، «من» و «سایه» به اکران عمومی درآمدند، با این حال سینماگران امید دارند دو فیلم جدیدی که از امروز روی پرده رفته، بتواند رونق کم‌سابقه گیشه سینماهای امسال را تداوم بخشیده و گیشه گرم تابستان را گرم‌تر کند.

سایه‌های موازی

«سایه‌های موازی» سومین فیلم اصغر نعیمی است. این کارگردان سابقه فعالیت در عرصه روزنامه‌نگاری را هم دارد. این فیلم درباره مردی است که یک‌بار در زندگی شکست خورده و حالا درگیر رابطه جدیدی می‌شود و... در این درام عاشقانه بازیگرانی چون ابوالفضل پورعرب، شهاب حسینی، سمیرا حسن‌پور، سیامک صفری، هوشنگ توکلی و حدیث فولادوند هم بازی می‌کنند.

2 سوپر استار از 2 نسل متفاوت

نکته قابل توجه در این بین حضور دو ستاره از دهه‌های مختلف سینما (پورعرب و حسینی) برای نخستین‌بار در کنار هم است. نعیمی درباره‌ انتخاب بازیگران فیلمش می‌گوید: در این فیلم بازیگرانی را انتخاب کردیم که مردم نسبت به آنها شناخت دارند. بخصوص شهاب حسینی و ابوالفضل پورعرب که از جانب مردم مقبول و پذیرفته شده‌ هستند.

او می‌افزاید: آقای پورعرب از آن دسته بازیگرانی است که یک نسل از او خاطره دارند و جزو بازیگران خاطره‌ساز سینما به حساب می‌آید. شهاب حسینی هم بازیگر موفق حال حاضر سینماست و فکر کردیم حضور این دو در کنار هم می‌تواند برای مردم جالب باشد. در واقع احساس کردم بازی دو سوپراستار از دو نسل متفاوت می‌تواند جذاب باشد، چون آنها پیش از این در مقابل یکدیگر بازی نکرده بودند.

او بیان می‌کند: البته زمانی که می‌خواستیم فیلم «سایه‌های موازی» را بسازیم، هفت، هشت سالی بود که پورعرب بازی نداشت و فکر کردیم این فیلم، می‌تواند زمینه‌ای برای بازگشت او باشد. در آن زمان هنوز مجموعه «شهرزاد» هم پخش نشده بود و اصلا حلقه اتصالش به آن سریال، همکاری با شهاب حسینی در این فیلم بود. ضمن این‌که با توجه به نقش متفاوتش در «سایه‌های موازی» حضور غافلگیرکننده‌ای هم در فیلم دارد.

تاثیر «فروشنده» بر «سایه‌های موازی»

فروشنده و سایه‌های موازی همزمان با هم اکران می‌شوند و فصل مشترکی به نام شهاب حسینی دارند. نعیمی ظاهرا از این همزمانی خشنود نیست و به همین دلیل می‌گوید: فیلم فروشنده چون در گروه آزاد اکران می‌شود و فیلمی قوی از نظر سینمادارهاست، همه علاقه‌مند به اکران آن هستند و به همین دلیل ما با محدودیت سالن سینما روبه‌رو هستیم.

معمولا روال این بوده که هفت فیلم به طور همزمان اکران ‌شوند و یک فیلم می‌تواند در گروه آزاد نمایش داده شود. قبلا اما فیلم اکران شده در گروه آزاد به دلیل نداشتن سرگروه، نمی‌توانست سالن‌های زیادی را در اختیار داشته باشد، اما فیلم فروشنده شرایط کاملا متفاوتی دارد و اگر در شرایط عادی اکران می‌شد و سرگروه داشت ما هم تعداد سینماهای بیشتر و بهتری را می‌توانستیم در اختیار بگیریم.

فروشنده

در ادامه موفقیت‌های داخلی و خارجی اصغر فرهادی، «فروشنده» چندی پیش توانست در جشنواره کن دو جایزه بهترین بازیگر مرد (برای شهاب حسینی) و بهترین فیلمنامه (برای خود فرهادی) را از آن خود کند. ترانه علیدوستی و شهاب حسینی در نقش‌های اصلی فروشنده ایفای نقش می‌کنند. آنها در این فیلم نقش دو بازیگر تئاتر را ایفا می‌کنند که در حال اجرای نمایش «مرگ فروشنده» اثر آرتور میلر هستند و با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شوند که ماجرای فیلم را شکل می‌دهد.

سایه

«سایه» به کارگردانی مسعود نوابی مضمون اجتماعی و عاشقانه دارد و داستان پسر و دختری را بیان می‌کند که قصد دارند با هم ازدواج کنند اما با مخالفت پدر روبه‌رو می‌شوند. آنها تصمیم می‌گیرند خود، مشکلشان را حل کنند اما درگیر یک ماجرای ماوراءالطبیعه می‌شوند و... . رضا کیانیان، پدرام شریفی، دیبا زاهدی، فاطمه گودرزی، شبنم مقدمی، ثریا قاسمی و... از بازیگران این فیلم هستند.

لانتوری

«لانتوری» فیلمی است با درونمایه‌ای اجتماعی که رگه‌های عاشقانه هم دارد. اتفاقات این فیلم در خیابان شهر تهران می‌گذرد و از معدود فیلم‌های ایرانی است که به موضوع اسیدپاشی می‌پردازد. پاشا رئیس گروه خلافکار لانتوری (با بازی نوید محمدزاده) عاشق یک روزنامه‌نگار، عکاس و فعال اجتماعی (با بازی مریم پالیزبان) می‌شود. عشق ناهمگونی که انتهای آن به اسیدپاشی ختم می‌شود.

من

آذر (با بازی لیلا حاتمی) زن بزهکاری است که ردپایش در خلاف‌های مختلفی مانند شرخری، توزیع قاچاقی نوشیدنی‌های الکلی، قاچاق انسان، تلکه کردن، دور زدن قانون و... دیده می‌شود. شمایل متفاوت لیلا حاتمی در نقش زنی خلافکار و ناهنجار اولین نکته‌ای است که در این فیلم به چشم می‌آید و بازی مثل همیشه خوب حاتمی در ایفای چنین نقش دشواری را می‌توان نقطه ممتاز این فیلم دانست اما مشکل اینجاست که بیننده نمی‌داند آذر به چه دلیل به سمت این حجم وسیع از خلافکاری رفته! شاید مخاطب در این فیلم برای اولین بار با شخصیت پیچیده و غیرقابل انتظار یک کاراکتر زن روبه‌رو می‌شود که تاکنون در سینما نمونه شبیه به آن وجود نداشته است.

از سوی دیگر تعلیق موجود در این فیلم از ویژگی‌های مثبت اولین ساخته سهیل بیرقی است. فیلمی که علاوه بر لیلا حاتمی، امیر جدیدی، بهنوش بختیاری و مانی حقیقی در آن ایفای نقش می‌کنند.

ساناز قنبری - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها