مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی کاهش نرخ سود تسهیلات ۸۰ میلیون مسکن هفته آینده به شعب ابلاغ می‌شود، گفت: پس از کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم، بانک مسکن درنظر دارد با هماهنگی بانک مرکزی، نرخ سود وام اوراق حق تقدم را نیز کاهش دهد.
کد خبر: ۹۳۹۰۷۶
کاهش نرخ سود اوراق مسکن / کاهش اقساط به ۷۴۲ هزار تومان

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، محمدهاشم بت‌شکن با اشاره به سخنرانی امروز رئیس‌جمهور و اعلام خبر هدیه دولت برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن گفت: اتفاق امروز در خصوص کاهش نرخ سود و تک‌رقمی شدن آن، اتفاق بزرگی در صحنه اقتصادی و کشور بوده است و این نشان می‌دهد که دولت و بانک مسکن توجه ویژه‌ای به صاحبخانه کردن قشر جوان دارد، به همین دلیل، نرخ سود مسکن را از ابتدای امسال که 14 درصد بود را به 8 درصد در بافت فرسوده و 9.5 درصد در سایر بخش‌ها کاهش داد.

وی افزود: متقاضیانی که در بافت فرسوده اقدام به خرید مسکن از طریق دریافت تسهیلات صندوق یکم کنند، نرخ سود تسهیلات آنها 8 درصد و متقاضیانی که در خارج از بافت فرسوده اقدام به خرید مسکن کنند، نرخ سود آنها 9.5 درصد خواهد بود.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: با کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن صندوق پس‌انداز یکم (خانه اولی‌ها) به طور متوسط برای تسهیلات 60 میلیون تومانی که از یک سال و سه ماه قبل سپرده‌گذاری آن شروع شده است، چیزی در حدود 41 درصد در اقساط پرداختی استفاده‌کنندگان کاهش رخ می‌دهد، چرا که اگر فرد در مراکز استان‌ها و متقاضیانی در مراکز استان‌ها تسهیلاتی 60 میلیون تومانی با نرخ 14درصد دریافت می‌کردند، باید ماهانه 860 هزار تومان اقساط پرداخت می‌کردند، اما امروز با کاهش نرخ سود در بافت فرسوده به 8 درصد، میزان اقساط به 512 هزار تومان کاهش می‌یابد.

بت‌شکن با اشاره به اینکه بعد از 25 سال برای نخستین‌بار نرخ سود تسهیلات مسکن تک‌رقمی می‌شود، گفت: نرخ سود تسهیلات 80 میلیونی صندوق یکم برای بافت فرسوده 8 درصد و برای سایر بافت‌ها 9.5 درصد است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با کاهش نرخ سود میزان سقف پرداخت تسهیلات که سالانه 100 هزار فقره است، افزایش می‌یابد؟ گفت: برنامه بانک مسکن برای مدلی که برای پرداخت تسهیلات پیش‌بینی کرده، سالانه 100 هزار فقره است، بنابراین فعلاً این عدد تا زمانی که تجهیز منابع صورت نگیرد تغییر نخواهد کرد اما شاید در آینده بخواهیم در این خصوص بازنگری انجام دهیم.

بت‌ شکن در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه آیا نرخ سود اوراق مسکن نیز کاهش خواهد یافت یا خیر، گفت: قیمت اوراق مسکن طی ماه گذشته افزایش چشمگیری داشت، اما در 10 روز بانک مسکن با تدابیر افزایش عرضه، اوراق، قیمت اوراق را تا 85 هزار تومان کاهش داد.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: موضوع کاهش نرخ سود اوراق حق تقدم در دست بررسی است و به محض اینکه بررسی‌ها کامل شود، با هماهنگی بانک مرکزی این اقدام انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا احتمال اینکه میزان بازپرداخت سالانه وام مسکن از 12 سال به 15 سال افزایش خواهد یافت یا خیر، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده، موضوع افزایش میزان سال نمی‌تواند به افراد کمک کند.

بت شکن در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه دستورالعمل اجرایی کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن از چه زمانی به شعب ابلاغ می‌شود، گفت: دستورالعمل اجرایی تسهیلات 80 میلیونی مسکن در طول هفته آینده با هماهنگی که با بانک مرکزی انجام خواهد شد به شعب ابلاغ می‌شود.

به گفته وی، متوسط دریافت تسهیلات مسکن در مراکز استان ها 60 میلیون تومان است، بنابراین اگر متقاضیان در مراکز استان‌ها با نرخ سود 8 درصد در بافت فرسوده اقدام به خرید مسکن کنند، اقساط ماهانه آنها 862 هزار تومان خواهد بود.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: میزان اقساط 80 میلیونی خرید مسکن در شهر تهران نیز با نرخ سود 8 درصد برای بافت فرسوده 683 هزار تومان و برای سایر مناطق742 هزار تومان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها