منابع دیپلماتیک غربی فاش کردند

محتوای سند پیشنهادی عربستان درباره یمن

منابع دیپلماتیک غرب محتوای طرح پیشنهادی و سند ارائه شده عربستان به نماینده سازمان ملل در امور یمن را که در آن به بندهای توافقنامه‎ دو بخشی درباره یمن پرداخته شده است، فاش کردند.
کد خبر: ۹۲۳۹۸۹
محتوای سند پیشنهادی عربستان درباره یمن

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، منابع دیپلماتیک غربی به شبکه خبری «المیادین» گفتند که سند و طرح پیشنهادی عربستان درباره یمن که ریاض آن را تقدیم نماینده سازمان ملل کرده است، از دو بخش تقسیم می شود که بخش اول آن در کویت به امضا می رسد و بخش دوم آن در مکه مکرمه.

به گفته این منابع دیپلماتیک، هدف عربستان از امضای سند پیشنهادی در مکه، تعیین رئیس جمهور یمن و اعضای دولت آن زیر نظر ریاض است.

منابع دیپلماتیک غربی در ادامه فاش کردند: بخشی که در کویت امضا می شود، شامل آتش بس کامل و جامع در یمن است و بند دوم مربوط به توافقنامه نظامی که در کویت به امضا می رسد، شامل تشکیل کمیته های نظامی است که بر سر آن توافق شد.

المیادین گزارش داد که در طرح سعودی به منطقه «الف» که شامل صنعاء، تعز و الحدیده می شود، اشاره شده است و بر اساس آن سلاح ها باید در کمتر از 30 روزه تحویل داده شوند.

منابع دیپلماتیک همچنین تاکید کردند که هیات صنعاء نیز طرح جامعی برای چگونگی خروج و نحوه عقب نشینی از منطقه «الف» طی 30 روز، ارائه کرده است.

در این توافقنامه همچنین بر سر تبادل اسرا و زندانیان دو طرف درگیر در یمن تاکید شده است.

توافقنامه کویت زیر نظر امیر کویت، نماینده سازمان ملل به امضا می رسد و با توافقنامه دیگری در مکه مکرمه در تاریخی که بعدا مشخص می شود، تکمیل خواهد شد. بخش دوم توافقنامه نیز زیر نظر دولت عربستان در مکه مکرمه به امضا می رسد.

توافقنامه مکه بر انتخاب معاون رئیس جمهور یمن که بر سر آن توافق می شود، تاکید دارد و بر اساس طرح اول شورای همکاری خلیج فارس، همه اختیارات «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن، تفویض می شود و معاون جدید رئیس جمهور نیز نخست وزیری را که بر سر آن توافق می شود، انتخاب می کند.

بر اساس این گزارش، نخست وزیر جدید نیز در کمتر از 30 روز و پس از تحویل سلاح در منطقه «الف»، مامور به تشکیل دولت وحدت ملی یمن می شود.

منابع دیپلماتیک تاکید کردند که به منظور ضمانت اجرایی توافقنامه و نظارت بر روند آن نیز یک کمیته بین المللی متشکل از اعضای دائم شورای امنیت و شورای همکاری خلیج فارس تشکیل می شود.

این منابع غربی همچنین فاش کردند که هیات صنعاء خواستار امضای توافق جامع و کامل در کویت شد و بر ضرورت تضمین اجرای توافق خروج یمن از بند هفتم سازمان ملل و لغو تحریم ها علیه این کشور تاکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها