دبیرکانون صرافان کشور گفت: با وجود رفع تحریم ها هنوز مشکلات سیستم بانکی به طور کامل حل نشده و همچنان بار مبادلات ارزی بردوش صرافی ها ست.
کد خبر: ۹۰۳۶۹۱
بار مبادلات ارزی بر دوش صرافی ها است نه بانک ها!/ فقط 400صرافی مجوز دارند

عبدالامیر بیت لفطه در گفت وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که با گذشت چند ماه از رفع تحریمها ، آیا نقش صرافی ها در بحث تبادلات ارزی کاهش یافته است گفت : با وجود رفع تحریم ها ، تبادلات ارزی به معنای واقعی هنوز در سیستم بانکی انجام نشده است و صرافان همچنان معاملات نقدی و حواله ای را انجام می دهند .

وی افزود : درزمان تحریم همین صرافها بودند که در شرایطی که سیستم بانکی نمی توانست هیچ عملیات ارزی انجام دهد کارهای مربوط به معاملات ارزی و امثال آن را انجام می دادند تا کشور دچار کمبود اقلام اساسی مثل دارو و قطعات صنعتی نشود واگر صرافها نبودند سیستم بانکی موفق به انجام کار ارزی در زمان تحریم نبود.

دبیرکانون صرافان کشور با اشاره به اینکه رفع تحریم ها از سیستم بانکی به تدریج درحال رفع شدن است گفت :تا مشکلات سیستم بانکی حل نشود این بارهمچنان بردوش صرافی ها ی قانونمنداست .

بیت لفطه در پاسخ به این پرسش که چه تعداد صراف غیر رسمی درکشور فعالیت می کنند گفت : آمار دقیقی وجود ندارد ، اما صرافان غیر رسمی تعدادشان دو برابر صرافی های رسمی است که به صورت پراکنده فعالیت می کنند و افرادی هستند که مشاغل دیگری مثل عتیقه فروشی دارند و درکنار آن به کار صرافی نیز مشغولند که بیشتر در چهار راه استانبول ، سبزه میدان مشغولند وتعدادشان بی نهایت زیاداست . غیر از آن دلالها و واسطه هایی نیز هستند که به صورت سیار در پاساژ افشار ، چهار راه استانبول ، منوچهری و سبزه میدان خرید و فروش ارز می کنند که چنین فعالیتهایی خود باعث اخلال و بی نظمی در بازار ارز می شود .

400صرافی دارای مجوز بانک مرکزی

دبیر کانون صرافان در باره ساماندهی صرافان گفت : از حدود 600 صرافی که از ابتدا فعالیت خود را با مجوز بانک مرکزی شروع کردند ، تا کنون 400 صرافی مورد تایید بانک مرکزی واقع شدند و فعالیت آنها ادامه پیدا می کند که اینها خودشان را با دستور العمل مصوبه شورای پول و اعتبار تطبیق دادند . آنهایی که خود را با این دستورالعمل از نظر میزان سرمایه و ضمانت نامه تطبیق ندادند از دید با نک مرکزی و کانون صرافان رسمی نیستند .

به گفته دبیر کانون صرافان ، با ساماندهی که صورت گرفت صرافان قانونمند حرکت می کنند و مبادلاتی که بی نظم هستند و تابع اصولی نبوده اینها منظم می شوند .درواقع خرید و فروش ها با فاکتورهای رسمی انجام می شود و مجموع اداری و فعالیت ها کاملا از بعد انجام و مسئولیت کار و همچنین بعد نرخ و نرخ گذاری شفاف است و صراف دارای مجوز از بانک مرکزی به طور قطع در چارچوب ضوابط تعیین شده عمل می کند اما صرافانی که فاقد مجوز بانک مرکزی هستند تعهداتی را که صراف قانونی از باب نظارت ، بازرسی و انواع مالیات دارد آنها ندارند .

کانون صرافان ایرانیان تنها متولی قانونی صرافان

دبیر کانون صرافان در باره شکایت انجمن صرافان درباره اجرای دستورالعمل بانک مرکزی به شورای رقابت گفت : کانون صرافان ایرانیان که دارای مجوزو فعالیت از بانک مرکزی است تنها متولی قانونی صرافان محسوب می شود و تایید شده وزارت کشور است شکایت صورت گرفته از طرف ما نبوده بنابراین وجاهتی ندارد .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها