با اعلام آمادگی یک مقام عربستانی برای آغاز عملیات زمینی در سوریه، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک شبکه اجتماعی نوشت: آیا شما در یمن پیروز شدید؟
کد خبر: ۸۷۹۵۵۹
آیا در یمن پیروز شدید که می خواهید به سوریه بیایید؟

به گزارش جام جم آنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در صفحه فیس بوک خود نوشت: عربستان سعودی برای اجرای عملیات زمینی در سوریه در چارچوب ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا اعلام آمادگی کرده است و این موضوع توسط «احمد العسیری» مشاور وزیر دفاع عربستان در گفت و گو با شبکه العربیه ابراز شده است.

زاخارووا در ادامه یادداشت خود با لحنی طنزآمیز از مقام های عربستان سعودی پرسیده است: می ترسم بپرسم که آیا شما در یمن پیروز شدید؟

این کنایه سخنگوی وزارت خارجه روسیه مورد استقبال گسترده قرار گرفته و صدها کاربر فیس بوک آن را به اشتراک گذاشته و اظهار نظر کرده اند.

یکی از کاربران روس فیس بوکی به نام «آلکساندر ک» نوشت: اگر عربستان سعودی با کمک سلفی ها جرات کند به سوریه حمله کند این کشور به قبرستان نیروهای عربستان تبدیل خواهد شد.

کاربر دیگری به نام «آلکساندر م» نوشت: عربستان سعودی و قطر باید بدانند که ارتش ضعیفی دارند و اگر جرات کنند به سوریه حمله کنند، ممکن است چند موشک بالدار کالیبر روسی به اشتباه به حوزه های نفتی این کشورها اصابت کند.

خانمی به نام «ماریا ر» نیز اظهار نظر کرده است: معلوم نیست سازمان ملل به چه کاری مشغول است، همه از آمریکا گرفته تا عربستان سعودی خواهان حمله شده اند. آیا واقعا جهان تا این حد بی قانون و بدون حساب و کتاب شده است؟

رسانه های روسی در روزهای اخیر از احتمال اعزام هزاران نیروی نظامی عربستان که به اعتراف رسانه های غربی حامی اصلی گروه های تروریستی ضد سوری به ویژه احرارالشام و جبهه النصره است برای شرکت در عملیات زمینی در سوریه خبر دادند که به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش صورت می گیرد.

روزنامه کامرسانت روز جمعه در گزارشی با عنوان «ریاض اقدامات خود در عملیات زمینی در سوریه را با آنکارا هماهنگ می کند» نوشت: عربستان ممکن است چند هزار نیروی نظامی برای مبارزه با جنگجویان گروه تروریستی داعش به سوریه اعزام کند.

به نوشته این روزنامه روسی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان اعلام کرده است که در صورت اجرای عملیات زمینی توسط ائتلاف آمریکایی در سوریه، ریاض نیروی نظامی به این کشور اعزام خواهد کرد.

روزنامه ایزوستیا نیز با انتشار مطلبی با عنوان «عربستان هزاران نیروی نظامی به سوریه اعزام می کند» نوشت: ریاض قصد دارد چهار هزار نیروی نظامی برای مقابله با گروه داعش به سوریه اعزام کند.

در مطلب این روزنامه روسی با اشاره به اظهارات «احمد العسیری» مشاور وزیر دفاع عربستان نوشت: ریاض برای شرکت در عملیات زمینی در سوریه در ارچوب ائتلاف بین المللی (آمریکایی) به رهبری آمریکا آمادگی دارد.

ایزوستیا افزود: عربستان اقدامات خود را در سوریه با ترکیه هماهنگ خواهد کرد و این دو کشور بتازگی برای این منظور شورای هماهنگی تشکیل داده اند.

«پاول کراشنینیکوف» رییس کمیسیون امور قوانین مدنی و کیفری روسیه روز جمعه اعلام کرد: لشکرکشی عربستان سعودی به سوریه متناقض معیارهای قوانین بین المللی بوده و به نوعی اعلان جنگ تلقی می شود.

کراشنینیکوف به خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت: عربستان سعودی برای انجام عملیات نظامی در سوریه، بر اساس قوانین بین المللی نیاز به اجازه رسمی دولت سوریه دارد، در غیر این صورت چنین اقدامی را می توان اعلان جنگ تلقی کرد.

وی افزود: اگر عربستان سعودی می خواهد بطور قانونی در سوریه عملیات نظامی اجرا کند، باید اجازه دمشق را کسب کند در غیر این صورت بر اساس قوانین بین المللی، عملیات نظامی غیرقانونی خواهد بود.

عربستان و چند کشور عربی برای بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت، از 10 ماه پیش با تشکیل یک ائتلاف تحت حمایت آمریکا و غرب، یمنی ها را را زیر بمباران های شبانه روزی قرار داده و تقریبا تمامی زیرساخت های یمن را نابود کرده اند و هزاران نفر کشته و ده ها هزار نفر آواره شده اند.

با وجود این عملیات گسترده، سعودی ها تاکنون در مقابل مقاومت ارتش و نیروهای مردمی یمن شکست خورده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها