معاون اداره کل میراث فرهنگی استان:

پلمپ مراکز اقامتی غیرمجاز در آذربایجان‌ شرقی

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفتگو با جام جم آنلاین:

امیدها در دریاچه ارومیه زنده شد / افزایش نیم متری سطح آب دریاچه

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی از افزایش میزان آب این دریاچه در سال جاری خبر داد و گفت:درحالیکه دریاچه ارومیه همه ساله چیزی حدود 40 تا 50 سانتی متر از میزان آب خود را از دست می داد اما امسال نه تنها کاهش آب نداشتیم بلکه با افزایش یک میلیارد متر مکعبی آب در بستر این دریاچه روبه رو بوده ایم.
کد خبر: ۹۵۰۵۱۸
امیدها در دریاچه ارومیه زنده شد / افزایش نیم متری سطح آب دریاچه

دکتر خلیل ساعی در گفت وگو با جام جم آنلاین پیش بینی کرد که شاهد ادامه این افزایش آب در پاییز امسال نیز خواهیم بود چراکه علاوه بربارندگی های پاییزی از اواخر مهرماه نیز رهاسازی آب از پشت سدها به سوی دریاچه آغاز خواهد شد.

وی عوامل مختلفی را در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه موثر دانست و افزود:در سال های گذشته زیرساخت ها ی احیای این دریاچه مهیا نبود از این رو بارندگی ها نیز که همانند امسال بود چندان کارساز واقع نشد اما در سال جاری اقداماتی چون لایروبی دریاچه ،اتصال زرینه رود به سیمینه رود و همکاری ومساعدت کشاورزان در اصلاح الگوی کشت تاثیر بسزایی در احیای این دریاچه داشته است.

به گفته ساعی در حال حاضر حدود 2هزارو 800کیلومتر مربع این دریاچه آبدار است وبراساس برنامه ستاد احیا این مقدارباید به 4هزار و 300 کیلومتر افزایش پیدا کند.البته در سال گذشته مساحت آبی دریاچه حدود 1700 کیلومتر بود.

این نماینده ستاد احیا ی دریاچه ارومیه تاکید کرد ما آمده ایم این دریاچه را احیا کنیم و این کار را می کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از کشورهای دیگر نیز برای احیای این دریاچه کمک گرفته شده است ؟گفت:تنها متخصصان ژاپنی هستند که اکنون بحث توسعه پایدار کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه را در دست بررسی دارند .ناگفته نماند که کشاورزان ما نیز امسال همکاری بسیار خوبی را با ستاد داشتند در واقع یکی از دلایل افزایش آب این دریاچه اقدامات خوب کشاورزان در خصوص اصلاح الگوی کشت و استفاده از آبیاری نوین بوده است .

ساعی افزود:با برگزاری کلاس ها وکارگاههای آموزشی ،کشاورزان دریافتند که آبیاری غرقابی نه تنها هیچ تاثیری در افزایش راندمان محصول آنان ندارد بلکه موجب کاهش تولیدات آنان نیز می شود.از سوی دیگر اصلاح الگوی کشت نظیر کشت محصولات کم آب به جای محصولات آب بر نیز موجب افزایش راندمان تولیداتشان خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی به کمک های بلاعوض دولت به کشاورزان نیز اشاره کرد و گفت:دولت هیچ محدودیتی را برای ارائه تسهیلات و کمک های بلاعوض در این حوزه آبی محدود نکرده است چراکه معتقد است این دریاچه به هر شکل ممکن باید احیا شود.از این رو مصوب کرده هر ساله به مدت 5 سال حدود 8 درصد صرفه جویی آب در حوزه کشاورزی داشته باشیم و امسال سال دومی است که این طرح اجرا می شود بنابراین در پایان 5 سال حدود 40 درصد صرفه جویی آب در حوزه کشاورزی خواهیم داشت.یعنی حدود یک میلیاردو 340 میلیون مترمکعب آب.

وی ادامه داد :براساس این مصوبه باید حدود 50 درصد آب دریاچه از طریق صرفه جویی در حوزه کشاورزی و 50 درصد دیگر نیزاز طریق برنامه های دیگرنظیر انتقال آب زاب کردستان و انتقال پساب های تصفیه شده کلان شهرها که در دست اجراست تامین شود.

وی ابراز امیدواری کرد که تا سال 1402 به احیای نهایی دریاچه ارومیه که هدف دولت است دست بیابیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد از تبریز
-
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
۰
۰
وقتی از این دست خبرها میشنویم چقدر خوشحال میشیم. زنده باد كسانیكه برای آبادی میهن عزیزمان خالصانه و بدون هیچ چشم داشتی تلاش می كنند. اینو بدانید كه همیشه دعای خیر مردم پشت سر ایشان خواهد بود و نفرین ابدی پشت سر كسانی خواهد بود كه به این ملت و كشور خیانت می كنند.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها