معاون کنسولی وزیر خارجه گفت:امکان اقامه دعوی در محاکم داخلی وجود ندارد،از طریق وکلای بین الملل فاجعه منا را پیگیری می کنیم.
کد خبر: ۹۳۷۰۰۳
از طریق وکلای بین المللی فاجعه منا را پیگیری می کنیم

به گزارش جام جم آنلاین، حسن قشقاوی پس از برگزاری جلسه پیگیری ابعاد فاجعه منا که به ریاست دادستان کل کشور برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه در مجموع چه اقداماتی در پیگیری فاجعه منا انجام داده است؟ افزود: نخستین پاسخ ما به کسانی که می گویند ما در این خصوص منفعل بوده ایم این است که ما چه رودربایستی با دولت عربستان داریم که بخواهیم منفعلانه برخورد کنیم؟ مگر با مقامات عربستان نسبت فامیلی داریم؟ مگر منافع مشترک در منطقه داریم؟ مگر کار اقتصادی با هم می کنیم؟ مگر روابط دوجانبه مشعشعی با هم داریم؟ چه دلیل منطقی وجود دارد که دستگاه سیاست خارجی کشور با عربستان رودربایستی داشته باشد و کوتاه بیاید؟

وی گفت: وزارت امور خارجه پس از موضوع برجام در هیچ موضوعی به اندازه فاجعه منا فعال نبوده است و ما در همین موضوع 580 ملاقات مهم در سطح مقامات و رئیس جمهور ، معاون اول رئیس جمهور ، وزیر امور خارجه ، معاونان وزیر خارجه، سفرا ، کارداران و سرکنسول ها داشته ایم.

وی گفت: من به همه سفارتخانه هایمان تلکس زدم و با اکثریت قریب به اتفاق وکلای بین المللی زبردست که پرونده های سنگین را وکالت کرده اند از طریق سفرا و مسئولان کنسولی نشست داشتیم و طرح موضوع شد تا ببینیم از چه راهی می شود اقامه دعوی کرد.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه افزود: من خودم به همه کشورهایی که در فاجعه منا ، شهدایی داشتند تلکس زدم و آمادگی کامل برای رایزنی انجام سفر را اعلام کردم و پیگیری فاجعه منا شاه بیت همه مذاکرات سیاسی و کنسولی ما با کشورهای خارجی بوده است.

قشقاوی گفت: به لحاظ شکلی ما دو نهاد بین المللی قضایی شامل دیوان بین المللی دادگستری و دیوان بین المللی کیفری داریم اما چون عضویت ما و عربستان در این دو نهاد کامل نیست و همه کنوانسیون ها و ملحقات آن را نپذیرفته ایم بنابر این از طریق این دو نهاد نمی توانیم اقامه دعوی کنیم. البته امکان پیگیری موضوع از نظر سیاسی در شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد و می توان طرح دعوی کرد.

وی گفت: کسانی که در ازدحام منا به شهادت می رسند باید غرامتش را دولت عربستان پرداخت کند و این براساس فقه عربستان است.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه افزود: ما الان به دلیل قطع روابط هیچ کسی را نداریم که در عربستان شکایت کند چرا که نه سفارتخانه ، نه سرکنسولگری و نه حافظ منافع داریم البته از لحاط محتوایی حق با ماست و دولت عربستان نمی تواند منکر مسئولیت خودش در پرداخت خسارت ، غرامت و یا دیه باشد.

قشقاوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می توان وکیل خارجی گرفت؟ گفت: در این زمینه پیگیریم اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم و اکنون با چندین وکیل بین المللی مذاکره کرده ایم و به زودی هیئتی برای مذاکره با وکلای دادگستری اعزام خواهد شد.

وی افزود: به لحاظ محتوایی حق با خانواده شهدا و دولت ایران است و حتی طبق مبانی حقوقی هم عربستان مسئول است و اکنون در حال رایزنی برای پیگیری این موضوع هستیم.

قشقاوی در پاسخ به این سوال که چقدر به نتیجه مثبت این پیگیری ها امیدوارید؟ گفت: اگر سیاست بر حقوق و قضاوت حاکم نشود صد در صد امیدواریم به شرطی که آن بلایی که بر سر بهداد سلیمی آوردند در خصوص این مسئله رخ ندهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها