چه کسی گفت ایرانی‌ها کار گروهی بلد نیستند؟

دانشجویان ایرانی 3 سیارک را کشف کردند

سیاره‌ای با فصل‌های 140 ساله!

طلوع سه خورشید در افق یک ابرمشتری

ستاره‌شناسان موفق به کشف سیاره‌ای چهار برابر بزرگتر از مشتری شده‌اند که در اطراف خانواده‌ای متشکل از سه ستاره گردش می‌کند.
کد خبر: ۹۱۹۷۴۷
طلوع سه خورشید در افق یک ابرمشتری

به گزارش جام جم آنلاین ، سیاره فراخورشیدی «HD 131399Ab» در فاصله 340 سال نوری از زمین قرار داشته و هر روز آن، 550 سال زمینی و هر فصلش حدود 140 سال است.

هر گونه حیات بیگانه در نزدیکی این سیاره می‌تواند حضور مستمر خورشید و سه طلوع را در هر روز تجربه کند.

جایگاه بسیار دورافتاده سیاره جدید از میزبانش نشان می‌دهد که این جهان فراخورشیدی احتمالا برای مدت زیادی در مدار خود باقی نخواهد ماند.

پیش از این سیارات ابرمشتری در سایر منظومه‌های ستاره‌ای دیده شده و سیارات فراخورشیدی در سیستم‌های سه‌ستاره‌ای نیز در گذشته کشف شده بودند اما مدار دورافتاده «HD 131399Ab» باعث تعجب ستاره‌شناسان شده است زیرا این سیاره بر اساس استانداردهای نجومی بسیار جوان است و تنها 16 میلیون سال دارد.

این سیاره توسط یک دانشجوی سال اولی دکترا در دانشگاه آریزونا توسط ابزار پژوهشی سیاره فراخورشیدی طیفی-پلاریمتری با کنتراست بالا (Sphere) بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوب اروپا در شیلی شناسایی شد. این نخستین سیاره‌ فراخورشیدی کشف شده توسط این ابزار تلسکوپ مذکور است.

این سیستم سه‌ستاره‌ای در صورت‌ فلکی قنطورس واقع شده و به باور محققان، این سیستم از یک ستاره مرکزی موسوم به HD 131399A تشکیل شده که 80 درصد جرم بیشتری نسبت به خورشید دارد.

در فاصله‌ای حدود 300 برابر فاصله خورشید و زمین دو ستاره کوچک دیگر واقع شده‌اند که در فاصله‌ای معادل مسافت خورشید و زحل دور هم می‌چرخند.

این تحقیق در مجله Science منتشر شده است.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها