در اتاق بی‌روزن

چند خط برای رمان «ستاره می‌بارید» به قلم فاطمه سلیمانی ازندریانی

در اتاق بی‌روزن

۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴ | نظر

«چرا یکهو بمب ترکید وسط زندگی‌مان؟ چرا این‌طوری پخش‌وپلا شدیم؟ اگر همین قند شکستن‌ها و مربا درست‌کردن‌ها برای جبهه نبود، دیوانه می‌شدم. سرم به کار که گرم بود، فکر و خیال کمتر به سرم می‌زد.»

فخر پژوهش‌های قرآنی

نگاهی به «المعجم» که تاکنون ۵۰جلد آن توسط بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است‌

فخر پژوهش‌های قرآنی

۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹ | نظر

«المعجم فی فقه لغه القرآن و سرّ بلاغته» دایره‌المعارفی درباره لغات قرآن کریم و حاصل تلاش چندین ساله زنده‌یاد آیت‌ا...واعظ‌زاده خراسانی و جمعی از همکاران ایشان است که به زبان عربی به رشته تحریر درآمده است.

داستانی که خودش را به خواننده می‌چشاند

مروری دیگربار بر رمان «برج سکوت»؛ شاهکار حمیدرضا منایی

داستانی که خودش را به خواننده می‌چشاند

۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷ | نظر

«برج سکوت»رمانی رئالیستی است که داستان خود رادرطبقات فرودست اجتماع روایت می‌کند.حمیدرضا منایی این رمان را با راوی اول‌شخص، و با نزدیک‌ترین حالات به کشمکش‌های درونی و بیرونی شخصیت اصلی روایت می‌کند.به‌طوری‌که مخاطب این اثر به‌جای خواندن متن،آن را به‌درستی نه‌تنها می‌بیند،بلکه می‌شنودومی‌بوید ولمس می‌کند.

میم و الف و ه ...؛ محمد ابراهیم همت

نگاهی چند‌جانبه به کتاب «ماه تمام» که به همت استاد گلعلی بابایی تدوین شده

میم و الف و ه ...؛ محمد ابراهیم همت

۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳ | نظر

«ماه تمام» نام کتابی است به قلم دکتر گلعلی بابایی که سال۱۴۰۲ توسط نشر ۲۷ بعثت و نشر صاعقه روانه بازار شد تا شهید محمدابراهیم همت را بیشتر و بهتر به مردم بشناساند. استاد بابایی در این اثر قطور۶۱۵صفحه‌ای،تلاش کرده تا سرگذشت شهید همت را به شکلی مستند و معتبر روایت کند.

درخشش شهرستان‌ها در سینما حقیقت

درخشش شهرستان‌ها در سینما حقیقت

۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵ | نظر

سینمای مستند را می‌توان انسانی‌ترین شکل از دنیای رنگارنگ سینما دانست. تولید یک اثر مستند در دنیای امروز با حداقل امکانات ممکن است؛ تنها کافی است دید بازی داشته باشیم تا یکی از حقایق فراوان اطراف‌مان را با نگاهی نو به تصویر بکشیم. به همین دلیل، در رسانه‌های بزرگ جهان، بخش مهمی از محتوا را فیلم‌های مستند تشکیل می‌دهند.

بیرون‌زدن از چرخه تکراری | عنایت چرزیانی، پژوهشگر فلسفه و ادبیات

نگاهی به «گروسو» مجموعه‌ داستانی از رامین پوران

بیرون‌زدن از چرخه تکراری | عنایت چرزیانی، پژوهشگر فلسفه و ادبیات

۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳ | نظر

در ادبیات فارسی در چند دهه‌ اخیر، باتوجه به وضعیت نشر و به تکثر شاعران و نویسندگان می‌توان در هر مکانی ولو کوچک تعداد زیادی شاعر و نویسنده پیدا کرد اما برای این‌که کار آن شاعر یا نویسنده بتواند کار ارزشمندی باشد، باید امکانی را در زبان فارسی باز کند؛ منظور از زبان فارسی، رتوریک یا روساخت زبان نیست، بلکه لایه‌های پنهان زبان، موقعیت‌های لحنی، گرامری، آوایی و اساسا برخورد با خود زبان به‌معنای خانه وجود است.

در پناه چادر مادر

چند خرده‌روایت از یک روضه‌‌ خانگی که ردش را می‌شود از دهه ۶۰ گرفت

در پناه چادر مادر

۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷ | نظر

کودکی من در دهه ۶۰ سپری شد. دوره‌‌ای که اکثر مردم در یک سطح زندگی می‌کردند. تفاوت‌ها و شکاف طبقاتی به اندازه امروز جاری نبود. سرگرمی ما در کوچه و بازی با بچه‌های همسایه می‌‌گذشت اما این همه زندگی ما نبود، ما مادرانی داشتیم که تربیت فرزندان خود را در محافل مذهبی و پای منبر امام حسین(ع) رقم زدند.

رسانه ملی، پیشران حقیقت

رسانه ملی، پیشران حقیقت

۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶ | نظر

جشنواره مستند سینما‌حقیقت به خط پایان رسید و امسال شمار آثار پرتره درباره شخصیت‌های تاثیرگذار اجتماعی و سیاسی بیش از سال‌های گذشته بود. همچنین رویکرد جشنواره نسبت به بیان وقایع تاریخی‌ای که موجب شکل‌گرفتن جریان اجتماعی مهمی در تاریخ این سرزمین شدند، قابل توجه است.

مستندسازان پس از اعتمادسازی دولت چهاردهم با رغبت بیشتری به جشنواره حقیقت آمدند

وزیر فرهنگ در جمع خبرنگاران:

مستندسازان پس از اعتمادسازی دولت چهاردهم با رغبت بیشتری به جشنواره حقیقت آمدند

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹ | نظر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان اختتامیه جشنواره فیلم حقیقت در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش‌های دولت چهاردهم برای برگزاری این رویداد گفت: برخی از مستندسازان که فکر می‌کردند فیلم‌ آنها عرضه نمی‌شود با رغبت بیشتری به جشنواره حقیقت آمدند.

یلدا جشنی کهن یا باوری در سایه التقاط فرهنگی

بررسی ریشه‌های سنت باستانی یلدا نشانگر یک تقاطع تاریخی و فرهنگی در جهان ایرانی است

یلدا جشنی کهن یا باوری در سایه التقاط فرهنگی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵ | نظر

در شب یلدا که بلندترین شب سال است، مردم بنا بر سنت پیشینیان در خانه بزرگ خانواده جمع می‌شوند، شادی می‌کنند و خوراکی مخصوص این شب را تناول می‌کنند.