مسابقات و پویشهای کتابخوانی به روایت اعداد و ارقام
۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
معرفی کتاب و استفاده از ظرفیتهای رسانهای موجود برای رساندن کتاب متناسب با سلیقههای عمومی اقدامی است که طی چند سال اخیر گروههای مختلف فرهنگی انجام میدهند و در تلاش هستند از این روش کتاب خوب را به دست مخاطب برسانند. همکاری کتابفروشیها، ناشر و رسانهها برای معرفی یک کتاب اقدامی مشترکی است که خروجی آن افزایش شمارگان و رسیدن به عددهایی است که در وضعیت کنونی بازار اعدادی باورنکردنی محسوب میشوند.
یکی از نکاتی که درباره این پویشها باید به آن اشاره شود این است که آنها موتور فروش کتاب را روشن میکنند و روند فروش ادامه پیدا میکند. برای مثال در مورد کتابهایی مانند «من زندهام» یا «دختر شینا» روند فروش و توزیع و ترویج آن متوقف نشده و همچنان ادامه دارد. برای مثال خاطرات معصومه آباد نزدیک به یک میلیون نسخه به فروش رفته و کتاب دختر شینا پس از مسابقه «کتاب و زندگی» اکنون در نوبت چاپ نود و دوم قرار دارد. به همین خاطر اعدادی که در این گزارش میخوانید اعدادی است که در بازه برگزاری مسابقه یا پویش توزیع و فروخته شده و قبل و بعد آن محاسبه نشده است.
باید این اتفاق را به عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی در فضای فرهنگی کشور معرفی کرد که توانسته تصور غالب و رایج درباره کتاب و کتابخوانی را از بین ببرد. زیرا در این پویشها کتابها در فرآیندی مردمی فروخته میشود. به این معنا که فروش آنها از طریق کتابفروشیها است و طیفهای مختلف مخاطب آن هستند و تصوری که در فضای کتاب کشور رواج دارد مبنی بر اینکه کتابهای خاصی با اقبال روبهرو میشوند را برهم زده و تصویری تازه از فروش و عرضه کتاب را در افکار فعالان این حوزه ایجاد کرده است. مناسبت زمانی و تقویمی در انتخاب کتابها نقش زیادی در موفقیت آنها در بازار داشت که برخی به دلیل انتخابهای نادرست یا زمانهای نامناسب نتوانستند به موفقیتهای چشمگیری دست پیدا کنند. تنوع کتابهای انتخابشده و گروههای هدفی که کتابها برای آنها معرفی میشود نیز از نکات مثبت این پویشها و مسابقات است.
در این گزارش مروری داشتهایم بر تعدادی از عناوینی که در این پویشها به صورت سراسری معرفی شده و به فروش رفتهاند و فرصت پرداختن به بخش دیگری از کتابها که تعدادشان بسیار است در گزارش فراهم نبود.