«سعید فتاحی بسیار زحمت کشیده است و میدانی‌ترین عنصر سازمان لیگ است.» این صحبتی است که مهدی تاج بالاترین مقام مسئول در فوتبال ایران در کنفرانس خبری‌اش در تاریخ ۱۹ خرداد ۹۸ و تنها چند روز بعد از فجایعی که در فینال جام حذفی شاهد آن بودیم درباره رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ مطرح کرد.
کد خبر: ۱۲۳۶۳۶۷
اولین نافرمانی ، آخرین شد!

جام جم آنلاین - حالا اما سؤال اینجاست که ۵ ماه بعد از این اظهارات رئیس فدراسیون، چه اتفاقاتی رخ داد که مدیران ارشد فوتبال کشور تصمیم گرفتند سهیل مهدی، مسئول کمیته صدور مجوز حرفه‌ای را جایگزین فتاحی کنند؟ تاج که در مقابل حکم کمیته اخلاق و فشار برخی نهادها تمام‌قد از فتاحی در پرونده محرومیتش دفاع کرد، حالا چرا به راحتی با حذف به قول خودش میدانی‌ترین عنصر سازمان لیگ به راحتی کنار آمده است؟

رابطه تیره و تار فتاحی با بهاروند

آنهایی که اتفاقات سازمان لیگ را با دقت دنبال می‌کنند و روی تمام مسائل مدیریتی این مجموعه اشراف دارند به خوبی می‌دانند که در ساختمان 6 طبقه معروف میدان شیخ بهایی‌، همیشه درگیری لفظی و اختلافات اساسی بین کارکنان در هر مقامی وجود دارد. به این ترتیب به هیچ عنوان نباید این حقیقت همسو نبودن مدیران و اختلافات درونی را نادیده گرفت و نسبت به آن بی‌توجه بود. در واقع همین اختلاف‌نظرها و اتفاقات درونی که در سازمان لیگ رخ می‌دهد، عامل بسیاری از حواشی و مشکلات در لیگ فوتبال ایران است. طبیعتاً در چنین فضایی سعید فتاحی که بعد از رئیس سازمان لیگ و دبیر‌، مهم‌ترین پست اجرایی و مدیریتی را در اختیار داشت، هر از چندگاهی در کانون بسیاری از حاشیه‌ها و اختلافات کاری و حتی شخصی قرار می‌گرفت. البته نمونه این درگیری و اختلافات ممکن است در هر مجموعه‌ای وجود داشته باشد. منتهی در سازمان لیگ تکرار این حواشی و اختلافات درونی و حتی تبعیض‌ها دلخوری‌ها را بیشتر می‌کرد. شاید به همین دلیل است که گفته می‌شود در ماه‌های اخیر رابطه سعید فتاحی با حیدر بهاروند نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ هم شکرآب شده بود. کلیات این درگیری‌ طبق شنیده‌ها چندین بار منجر به این مسأله شده بود که فتاحی را تهدید به اخراج کنند. البته این تهدید‌ها یکطرفه نبوده و بعضی مواقع فتاحی هم تهدید به استعفا کرده و مدت زیادی بود که به فکر جدایی بود.

سازمانی که نیاز به تغییرات اساسی دارد

یک مجموعه زمانی می‌تواند در مسیر موفقیت حرکت کند که تبعیض در آن جایی نداشته باشد و آدم‌ها در جایگاه واقعی خودشان قرار بگیرند و شاهد نابرابری نباشند. از همه مهم‌تر اینکه از کاری که انجام می‌دهند رضایت کامل داشته باشند و با اتحاد و همدلی کارها را رو به جلو ببرند. در سازمان لیگ فوتبال ایران اما انگار چنین فضایی در سال‌های اخیر حکمفرما نبوده و در هر طبقه شاهد دنیایی از سوءتفاهم‌ها نسبت به آدم‌های ساکن در طبقات دیگر هستیم. موضوعی که انتظار می‌رود حیدر بهاروند در مقام رئیس این مجموعه فکری اساسی نسبت به آن داشته باشد. در غیر این صورت شاهد آبروریزی‌های بزرگ در مجموعه خواهیم بود. به هر حال آنها بهتر از ما می‌دانند که تا چه میزان اختلاف نظر در مجموعه بالا گرفته و مدیران اجرایی باسابقه در شرایط کنونی از موقعیت کاری خود زیاد رضایت ندارند!

ورود عضو هیأت رئیسه به پرونده اختلافات

تشریح فضای ناآرام مدیریتی در سازمان لیگ برای این بود که بگوییم، از مد‌ت‌ها قبل می‌شد پیش‌بینی اتفاقات امروز را درباره سعید فتاحی داشت. منتهی رخ دادن آن نیاز به جرقه داشت که به نظر می‌رسد ورود عبدالکاظم طالقانی عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال به این داستان همه شرایط لازم برای بیشتر شدن شعله اختلافات را فراهم کرد. در واقع طبق شنیده‌ها طالقانی یکی از ارکان اصلی جدایی سعید فتاحی از سازمان لیگ بود اما چرا؟

شروع درگیری از بازی استقلال - نفت مسجد سلیمان

نه سعید فتاحی و نه مدیران سازمان لیگ درباره سلسله اتفاقاتی که منجر به این شد که این قطع همکاری صورت بگیرد توضیحات قانع‌کننده‌ای ارائه نداده‌‌اند. فعلاً همه می‌دانند که طالقانی که ریاست هیأت فوتبال استان خوزستان را بر هم بر عهده دارد، در ماه‌‌های اخیر در چند نوبت برای کارهای مربوط به برگزاری مسابقات فوتبال در این استان با فتاحی دچار چالش اساسی شده بود. مثلاً برای بازی حساس استقلال مقابل نفت مسجد سلیمان، صورتجلسه شده بود پارکینگ اختصاصی برای عوامل برگزاری در نظر گرفته نشود. وقتی دبیر هیأت فوتبال خوزستان هم با خودرو شخصی به ورزشگاه شهید محمدی رفته بود‌، ناظر مسابقه به خاطر صورتجلسه شورای تأمین، اجازه ورود خودرو دبیر هیأت به داخل ورزشگاه را نمی‌دهد. همین اتفاق باعث شد که مسئول هیأت با اعتراض شدید ورزشگاه را ترک کند و حتی کسی که مسئول خواندن قرآن بود را هم با خود از ورزشگاه بیرون برد و مراسم قبل از بازی استقلال- نفت مسجدسلیمان بدون قرائت قرآن برگزار شد. از همان موقع بود که اختلافات اعضای هیأت فوتبال خوزستان از جمله طالقانی با فتاحی به اوج رسید.

مخالفت فتاحی با سفارش‌های طالقانی درباره ناظران

پس از این درگیری اما باخبر شدیم که اخیراً عضو هیأت رئیسه و رئیس هیأت فوتبال خوزستان در تماس با سعید فتاحی از او درخواست می‌کند که باید مقدماتی را فراهم کنند که چند ناظر خاص از جمله جواد خلیفه‌سلطان در خوزستان نظارت نداشته باشند. در این دیالوگ‌ها حتی گفته می‌شود که فتاحی کارمند هیأ‌ت‌ها به حساب می‌آید و باید این موضوع را قبول کند که رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ با تأکید روی این مساله که هیأت‌ها مسئول هماهنگ کننده مسابقات هستند و سازمان لیگ مسابقات را برگزار می‌کند زیر بار قبول این سفارش نمی‌رود و برای بازی پرسپولیس و فولاد خوزستان جواد خلیفه‌سلطان را به عنوان ناظر انتخاب می‌کند. در نهایت فشار روی مهدی تاج برای راضی کردن او به قطع همکاری با سعید فتاحی به خاطر جلوگیری از تنش‌های بیشتر زیاد می‌شود و در نهایت حیدر بهاروند تصمیم می‌گیرد که سهیل مهدی را جایگزین فتاحی در کمیته مسابقات سازمان لیگ کند. درباره جزئیات بیشتر جلسات و مذاکرات صورت گرفته با مهدی تاج از سوی اعضای معترض هیأت رئیسه نیاز به تشریح کامل اتفاقات نیست و اگر لازم شد حتماً خودشان شفاف‌سازی لازم را درباره علت فشار برای کنار زدن فتاحی اعلام می‌کنند.

مدیران جوان قربانی مدیران بازنشسته!

چرخه غلط در فوتبال کشور همچنان ادامه دارد. سال‌ها روی پرورش مدیران جوان برنامه‌ریزی می‌شود و در نهایت آنها قربانی اختلاف با مدیران بازنشسته‌ای می‌شوند که در رأس کار باقی مانده‌اند. سعید فتاحی یکی از همین نفرات است. قطعاً دوران فعالیت او در مقام رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ بدون عیب و ایراد نبود. همواره او مورد هجمه اعتراضی هواداران باشگاه‌های مختلف قرار می‌گرفت. منتهی از این حقیقت که او فقط مجری سیاست‌های تعیین شده از سوی مدیران بالادستی خود است چشمپوشی می‌شد. در همین دوره سعید فتاحی بود که فوتبال ایران به دورانی رسید که علاوه بر تقویم سالانه کل فصل‌، برنامه برگزاری مسابقات لیگ برتر از هفته اول تا سی‌ام تدوین و اعلام می‌شد. همه به یاد دارند در گذشته‌ای نه چندان دور مسابقات لیگ‌های مختلف با چه بی‌نظمی و حاشیه‌هایی همراه بود. منتهی در زمان فتاحی حداقل در نحوه برگزاری مسابقات شاهد یک نظم درست و اصولی بودیم. بیش از 99 درصد مسابقات در زمان تعیین شده قبلی برگزار می‌شد و با بحران بازی‌های عقب افتاده روبه‌رو نمی‌شدیم مگر در بعضی مواقع خاص مثل صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان‌ آسیا. در زمان مدیریت فتاحی مراسم قرعه‌کشی مسابقات لیگ‌های مختلف با نظم بسار خوب و زمان مناسب برگزار می‌شد و سیستم برگزاری جام حذفی با جدول تکراری و خسته کننده به پایان رسید. او هر مرحله از مسابقات حذفی را با قرعه کشی برگزار کرد تا جذابیت بازی‌ها بیشتر شود. او به صورت مداوم با سفر به استان‌های مختلف شرایط برگزاری لیگ را زیر نظر داشت و برنامه‌ریزی و اجرا و نظارت را به صورت همزمان انجام می‌داد. ضمن اینکه سامانه آنلاین دریافت گزارش ناظران مسابقه را هم راه‌اندازی کرد که بلافاصله ناظران مسابقات دقایقی بعد از پایان مسابقات گزارش خود را در سامانه برای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ارسال کنند. فتاحی با ایرادهایی که داشت اقدامات مؤثر زیادی هم انجام داد و در نهایت قربانی اختلاف با مدیران بازنشسته این فوتبال شد و به همین راحتی سازمان لیگ میدانی‌ترین مدیر خود را از دست داد.

تاج برای تغییرات تحت فشار است؟

حالا به نظر می‌رسد که باید منتظر پست گرفتن سعید فتاحی با حمایت مهدی تاج در فدراسیون فوتبال باشیم. البته اطلاعاتی که در این مطلب به آن اشاره شد بخشی از مسائل ظاهری ماجرا است و برخی شایعات هم حکایت از این مسأله دارد که از مدت‌ها قبل مدیران فدراسیون برای انجام برخی تغییرات از جمله فتاحی از بیرون تحت فشار قرار داشته‌اند و این تغییرات به جدایی فتاحی از سازمان لیگ ختم نمی‌شود و هیچ بعید نیست که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد قطع همکاری با چند مدیر سرشناس دیگر هم باشیم. درست است که مدیران ارشد فدراسیون سکوت اختیار کرده‌اند اما خودشان خوب می‌دانند که برای قطع همکاری با چه مدیران شناخته‌ شده‌ای تحت فشار قرار دارند و تا کنون زیر بار اجرای آن نرفته‌اند. از تغییرات در سازمان تیم‌های ملی و تیم ملی گرفته تا سازمان لیگ و هیأت رئیسه و هیأت‌های فوتبال! آن هم در آستانه انتخابات فدراسیون که 6 ماه دیگر برگزار می‌شود.

زور انتخابی این دو نفر!
این نکته را هم نباید فراموش کرد که عبدالکاظم طالقانی عضو هیأت رئیسه فدراسیون و رئیس هیأت فوتبال خوزستان‌، ریاست کمیته ‌استان‌ها را هم در اختیار دارد و تمام هیأت‌های فوتبال استان‌ها که نصف آرای مجمع انتخاباتی را در اختیار دارند با او در ارتباط هستند. حیدر بهاروند هم رئیس سازمان لیگ که خودش سال‌ها رئیس همین کمیته بوده، حالا با تمام باشگاه‌های لیگ برتری و لیگ یکی و ... به خاطر وظیفه سازمانی‌اش در ارتباط است. پس باید پرسید قدرت انتخاباتی آنها تأثیری در فعل و انفعالاتی که به آن اشاره شد داشته یا خیر!

فتاحی: حرف دارم اما فعلاً سکوت می‌کنم

سعید فتاحی تصمیم گرفته سکوت کند. از زمان اعلام خبر جدایی‌اش از سازمان لیگ تاکنون هیچ مصاحبه رسمی انجام نداده و شفاف‌سازی درباره علت این اتفاق نداشته است. روز گذشته با او تماس گرفتیم تا صحبت‌هایش را بشنویم اما به دلایلی تصمیم گرفته فعلاً سکوت خود را ادامه بدهد. او در گفت‌وگو با ایران ورزشی فقط به گفتن همین جملات بسنده کرد: «من نمی‌توانم برای این فوتبال تصمیم گیرنده باشم و مسئولان محترم باید درباره سیاست‌هایی که دارند و تصمیماتی که می‌گیرند پاسخگو باشند. در تمام این سال‌ها هم مجری سیاست‌های ابلاغی از سوی مدیران بالادستی خودم بوده‌ام و سعی کردم اقدامات مؤثری داشته باشم. الان هم شاید حرف‌هایی برای گفتن داشته باشم اما فعلاً نمی‌خواهم حرفی بزنم.»

تاپ سکرت: تنش های تمام نشدنی فتاحی با اطرافیان

مدیران ارشد سازمان لیگ فوتبال ایران هم برای اتخاذ این تصمیم بحث برانگیز قطعاً دلایل بسیار مهمی داشته‌اند. این هم یکی دیگر از واقعیت‌هایی است که نباید جزئیات آن را نادیده گرفت. برای پیگیری این مسأله با یکی از مدیران رده بالای این مجموعه تماس گرفتیم تا درباره علت این تغییر اطلاعات دقیق‌تر بگیریم. این مقام مسئول که تمایلی به افشای نامش نداشت فقط برای تنویر افکار عمومی به ارائه این توضیحات بسنده کرد: «تصمیم برای تغییر مجری برگزاری مسابقات باشگاهی بزرگسالان از مدت‌ها قبل اتخاذ شده بود و ربطی به عبدالکاظم طالقانی عضو هیأت رئیسه و رئیس کمیته مسابقات ندارد. شاید چالش‌هایی در روزهای اخیر به وجود آمده باشد اما این مسائل هیچ تأثیری در تصمیمی که مدیریت مجموعه برای این تغییر گرفت نداشت. به هر حال گزارش‌های مختلفی هم به سازمان لیگ درباره تنش‌های آقای فتاحی با افراد حقیقی و حقوقی فوتبال در یک بازه زمانی طولانی ارسال شد. او با باشگاه‌ها، مربیان، عوامل هیأت‌ها و نفرات مختلفی تنش‌های شدید داشت. در داخل سازمان لیگ هم با وجود تمام زحماتی که کشید اختلافات و مسائلی به وجود آمده بود. موضوعاتی درباره کارت نزدن برای ساعت ورود و خروج‌ و نقش آفرینی در بخش حاشیه‌های فوتبال مسائلی است که مدت‌هاست وجود داشته و مجموعه بسیاری از این اتفاقات باعث شد که مجموعه سازمان لیگ چنین تصمیمی اتخاذ کند. در پرونده فینال جام حذفی هم همه به یاد دارند که حمایت قاطع از سعید فتاحی انجام شد تا بی‌دلیل محروم نشود. در نهایت باید باز هم تأکید شود که تصمیم به این تغییرات هم از چند ماه قبل اتخاذ شده بود و نزدیک به سه هفته قبل به دلیل برخی مسائلی که به آن اشاره شد و برخی مسائل دیگر که دلیلی برای افشای جزئیات آن نیست تصمیم نهایی گرفته شد. ضمن اینکه حق هر مجموعه‌ای است درباره نیروهایی که دارد و شرایط کاری آنها رسیدگی و تصمیم گیری داشته باشد و قرار نیست یک مدیر برای همیشه در رأس یک کار باشد و این تغییرات همیشه وجود داشته است»

حسین قهار / روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها