گفت و گوی جام جم آنلاین با عباس چمنیان، سرمربی موفق فوتبال پایه ایران

موفقیت شانسی نیست / تیم ملی امید ظرفیت المپیکی شدن را دارد

مهم ترین ویژگی عباس چمنیان آرامشی است که دارد، این مرد اما با همه آرامشی که دارد دست به کار بزرگی زده است. او قرار نیست معمار جدید فوتبال در رده های پایه باشد اما موفقیتی که با تیم ملی فوتبال نوجوانان در جام جهانی هند به دست آورد تاریخی و نوبرانه است. تیم تحت هدایت او در جام جهانی به مقام پنجم رسید که اتفاقی بی سابقه در تاریخ فوتبال ایران به شمار می رود.
کد خبر: ۱۱۰۷۹۰۰
هشدار سرمربی تیم ملی نوجوانان: این بچه ها را فراموش نکنید

به گزارش جام جم آنلاین ، اما به فاصله دو ماه از حماسه بزرگ یوزهای نوجوان ایرانی در رقابت های جام جهانی دیدگاهی منفی در رابطه با آنها وجود دارد، بر اساس این دیدگاه درخشش این نوجوانان همین جا متوقف می شود و دیگر اثری از آنها در فوتبال ایران نمی بینیم. عباس چمنیان نیز در این رابطه نگرانی های بسیار زیادی دارد و به شدت به آینده نسلی فکر می کند که بزرگ ترین موفقیت تاریخ فوتبال ایران را رقم زد. او در گفت و گو با جام جم آنلاین از دغدغه ها، آرزوها و برنامه هایش می گوید.

-روند درخشان تیم نوجوانان متوقف شد؟ دیگر قرار نیست یک حماسه دیگر از این گروه ببینیم؟

* من همیشه می گویم در فرآیند پرورش استعداد چیزی که خیلی اهمیت دارد استمرار پرورش است. یک استعداد خوب نمی تواند به سطح بالاتر برسد مگر اینکه به صورت مستمر در روند پیشرفت قرار داشته باشد. اینکه فقط می گوییم تیم ملی فوتبال نوجوانان با کسب مقام پنجم رقابت های جام جهانی نوید نسل بزرگ تری در فوتبال بزرگسالان ایران میدهد کافی نیست. درست است که بازیکنان نوجوان ما در جام جهانی 2017 عملکرد بسیار خوبی داشتند و به مقام پنجم جهان رسیدند اما این اتفاق بزرگ مربوط به چند ماه پیش است نه اکنون. ما باید روند پیشرفت را زیر نظر داشته باشیم. این نوجوانان استعداد بالایی دارند اما قرار نیست در رده های بالاتر همین کیفیت را از خود نشان بدهند. چالش الان ما همین مساله است. متاسفانه تیم ملی فوتبال جوانان ایران در مقدماتی قهرمانی آسیا نتیجه لازم را به دست نیاورد تا راهی برای صعود به قهرمانی آسیا نداشته باشد. الان نوجوانانی که در جهان پنجم شدند و به رده جوانان منتقل شدند با توجه به حذف تیم ملی فوتبال جوانان که از سوی یک نسل دیگر رقم خورد دیگر هیچ رویداد مهم دیگری پیش روی خود ندارند. حالا سوال این است که سرنوشت آنها چه خواهد شد؟ این خلا چگونه پر می شود؟ از زمان جام جهانی نوجوانان تا الان هیچ برنامه های برای این بازیکنان نوجوان وجود نداشته است. البته فدراسیون برای حفظ این نسل درخشان برنامه هایی دارد و من هم امیدوارم این نسل فراموش نشود.

-دلیل موفقیت یک نسل چگونه رقم می خورد؟

*استعداد به وفور در ایران یافت می شود. اما حتی اگر تا این اندازه هم استعداد نداشتیم اگر بازیکنان با حداقل استعداد و توانایی آموزش ببینند قطعا نتیجه می گیرند. آن تیم درخشان جام جهانی حاصل پرورش صحیح بود. ما در یک سال اخیر برای تک تک لحظات آن بازیکنان برنامه داشتیم. برنامه ای برای تضمین موفقیت نداشتیم اما خیلی از ضعف ها مشهود بود. اکثر تیم های رده پایه ضعف دفاعی دارند. در واقع تفکرات دفاعی ضعیف بود. به تیم بزرگسالان نگاه کنید، این تیم تفکرات دفاعی خوبی دارد و آمار بسیاری خوبی در گل نخوردن در رقابت های مقدماتی جام جهانی از خود به جا گذاشت. این تفکر خوب باعث شد دو بازی مانده به پایان رقابت های مقدماتی صعود تیم به جام جهانی قطعی شود. کی روش این خلا دفاعی را به خوبی پر کرد. تیم های رده های پایه ما نیز آمادگی مقابله با تیم های قدرتمند دنیا را نداشت اما موفق شدیم خلا دفاعی را پر کنیم. تمی ما تفکر پیروزی را هم به خوبی داشت. داشتن برنامه و جزئیات آن و همچنین پرورش شخصیت تیمی و پیروزی طلبی یکی از دلایل موفقیت هر یک از تیم های پایه به شمار می رود. مساله دیگر این است که رسانه ها انصافا از تیم نوجوانان خوب حمایت کردند. اگر بازیکنان کم سن و سال بدانند مورد توجه قرار دارند بیشتر احساس مسئولیت می کنند.

- این روزها بحث بر سر حضور شما درتیم ملی امید است. شما توانایی حضور در این رده را دارید و می توانید به حسرت نیم قرن برای حضور در المپیک پایان بدهید؟

*من در دوران کاری خودم همیشه سعی کردم کار درست را انجام بدهم و شانس موفقیتم را بالا ببرم. این تیم نشان داد کار درست در سطح بین المللی قطعا به نتیجه خوب می رسد. تیم امید نیم قرن حسرت المپیک دارد اما موفقیت این تیم نشدنی نیست. می توان با شیوه های جدید این تیم را رهسپار المپیک کرد. تیم امید بارها با شیوه های مختلف آزمایش شده اما به المپیک نرسیده است. حالا مشکل از مربی گری، بازیکنان ، اردوها و یا نحوه بازی کردن بوده را نمی دانم. تیم امید رنسانس، تفکر جدید و شیوه نوین می خواهد. همه اینها به فرآیندی نیاز دارد که به روز باشد. من به عنوان یک ایرانی با کمال میل می پذیرم در خدمت تیم ملی امید باشم.

من زمانی که تیم ملی نوجوانان را در دست گرفتم با قاطعیت گفتم به فینال جام جهانی نوجوانان می رسیم، بسیاری فکر کردند این حرف من رویاپردازی است. گفتم که تیم نوجوانان به جمع چهار تیم برتر جهان راه پیدا می کند. این اتفاق نیفتاد اما به آن نزدیک شدیم. تیم نوجوانان پنجم شد. ثابت شد حداقل ادعای من درست بوده است. زمانی هم که کارم را در تیم ملی نوجوانان آغاز کردم گفتم این تیم با 12 امتیاز و 4 پیروزی پیاپی به جام جهانی می رسد. ما در چهار بازی مقدماتی 15 گل زدیم و به جام جهانی رسیدیم. وعده ای که داده بودم بر اساس ایمان من به کارم بود. اگر در هر رده ای کار می کنم با ایمان به آنجا می روم. من در هیچ مسیری وارد نخواهم شد مگر اینکه به موفقیت در آن اطمینان داشته باشم.

-شما هم مدرس هستید و هم مربی. یک مدرس چقدر می تواند به عنوان یک مربی تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد؟

*مربیان پایه ویژگی های متفاوتی باید داشته باشند. الان تیم های بزرگ از مربیانی استفاده می کنند که مدرس هم هستند. مربی - مدرس می تواند آگاهی های بازیکنان را بالاتر ببرد. برخی از تیم های رده پایه ضعف شخصیتی و حرفه ای دارند و مربیان در کنار مدرس بودن می توانند علاوه بر تربیت فنی، آگاهی بازیکن را نسبت به مسائل مختلف بالا ببرند. کی روش هم یک مدرس است. یواخیم لو سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان نیز مدرس به شمار می رود. کی روش در تیم ایران نکات زیادی را آموزش داد. افراد زیادی از او الهام می گیرند از جمله من. هنوز هم بعد از 5 دهه می گوییم رایکوف (سرمربی اسبق استقلال) یکی از تاثیرگذارترین مربیان تاریخ فوتبال ما بوده ، او نیز مدرس بود.

-به مربی گری در رده باشگاهی و در لیگ برتر هم فکر می کنید؟

* من قبلا در لیگ برتر و لیگ یک مربی گری کرده ام. در هر رده ای باشم افتخار بزرگی است. اما با توجه به بستری مناسبی که فدراسیون برای تیم های پایه ایجاد کرده ترجیح می دهم در رده های ملی مربی گری کنم. باید ببینم تاثیرگذاری من کجاست.

-بسیاری اعتقاد دارند چرخه مربیان در لیگ برتر به شدت تکراری شده است. یک مربی ممکن است در یک فصل سه باشگاه عوض کند. در اینباره چه نظری دارید؟

* تا حدی موافق هستم که لیگ برتر در زمینه مربیان یک چرخه ثابت دارند. افراد جدید ایده های جدید می آورند. شاید کیفیت برخی از مربیان کنونی نظر همه را تامین نمی کند. فوتبال ما از کیفیت پایین رنج می برد. وقتی من می بینم که به عنوان یک مربی لیگ برتری دیگر توانایی لازم را برای کار ندارم باید کنار بروم. چرا نمی شود با کار اصولی کنار آمد؟ تماشاگران ما کاهش پیدا کرده اند. هزینه ای که برای فوتبال ما می شود با خروجی آن همخوانی ندارد. ورود افراد جدید می تواند همه چیز را تکان بدهد. خلا بزرگ فوتبال باید پر شود آن هم به وسیله افکار جدید.

- سخن پایانی شما؟

* مدیریت در فوتبال خیلی مهم است اما نحوه مدیریت هر چقدر هم خوب باشد به زمان نیاز دارد. زمان به سرعت می گذرد و کنترل استعدادهای فوتبال ما مثل همین نوجوانانی که در جام جهانی پنجم شدند نیاز به یک مدیریت قوی دارد. استعدادهای ما در حال از دست رفتن هستند. بازیکنان نسل تیم نوجوانان جام جهانی 2017 با توجه به حذف تیم جوانان از قهرمانی آسیا عملا دو سال را از دست داده اند. حالا قبل از اینکه زمان بیشتر بگذرد باید برای آنها برنامه ریزی شود. باید تصمیم گیری مهمی در این زمینه انجام شود تا این بازیکنان دوباره در مسیر موفقیت قرار بگیرند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها