برنامه جامعه شناسی ورزش رادیو ورزش در گفت و گو با اعظم شیرویی جامعه شناس به بررسی ورزش و آسیب های اجتماعی آن پرداخت.
کد خبر: ۹۷۶۲۶۷
ورزش و آسیب های اجتماعی

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از رادیو ورزش ، اعظم شیرویی جامعه شناس سخن خود را با ارائه تعریفی از جامعه شناسی آغاز کرد و گفت: جامعه شناسی ورزش مطالعه کنش متقابل مشارکت کنندگان در ورزش از جمله مربیان، ورزشکاران و هواداران است. اگر ورزش را یک کنش اجتماعی و نهاد اجتماعی قلمداد کنیم، جامعه شناسی اولین علمی خواهد بود که صلاحیت بررسی و مطالعه آن را دارد. جامعه شناسی ورزش یک رشته میان رشته ای بین تربیت بدنی و جامعه شناسی است. جامعه شناسی ورزشی به بررسی انواع مشکلات در سطح جامعه می پردازد و سعس می کند علل ایجاد آن را از منظر فردی و اجتماعی مشاهده کند.

وی افزود: به تعبیر برخی نظریه پردازان آسیب شناسی اجتماعی معلول و حاصل سیستم انقلاب صنعتی است. در جامعه صنعتی امروز که با رشد ماشین ها فردگرایی ها، از خود بیگانی و مسائل انحرافی رو به افزایش گذاشته است، پدیده اجتماعی ورزش می تواند از طریق آموزش مفاهیمی مانند گذشت، انصاف و اخلاق پهلوانی در جامعه پذیری افراد نقش داشته باشد و آنان را در مشارکت ها و روابط اجتماعی کمک نماید، به علاوه این که از بروز آسیب ها نیزجلوگیری کند.
شیرویی ادامه داد: ورزش و آسیب های اجتماعی در کنار یکدیگر از دو منظر قابل بررسی است. منظر اول آن که ورزش در برخی مواقع آسیب زاست. این اتفاق از زمانی رخ داد که ورزش به یک کالا تبدیل و پول های کلان به آن تزریق شد، در پی این رخدادها انحرافات از جمله تبانی و دوپینگ نیز در ورزش افزایش یافت. منظر دوم آن که ورزش از آسیب ها جلوگیری می کند که شامل ورزش های همگانی است. به همین دلیل لازم است افراد جامعه به سوی ورزش سوق داده شوند. ضمن این که لازم است به ورزش مدارس برای نوجوانان و جوانان اهمیت داده شود. این کار در کاهش انحرافات نقش مهمی دارد.
جامعه شناسی ورزش سه شنبه ها ساعت 21:45 با اجرای محسن ابوفاضلی تقدیم شنوندگان می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها