همه شانس‌های المپیکی ورزش بانوان در المپیک 2016

بلیت ریو را OK کن

المپیک 2016 در راه است اما هنوز مشکلات عمده‌ای در راه برگزاری آن وجود دارد

دشواری‌های برزیل برای میزبانی المپیک

روز به روز به مهم‌ترین رویداد ورزشی سال 2016 نزدیک‌تر می‌شویم. برزیل و شهر ریو دوژانیرو خود را برای میزبانی از ورزشکاران 213 کشور دنیا و برگزاری المپیک تابستانی آماده می‌کند، اما بعید نیست که این کشور آمریکای لاتین روزهای دشواری را تا زمان برگزاری المپیک تجربه کند.
کد خبر: ۸۹۱۸۳۲
دشواری‌های برزیل برای میزبانی المپیک

در حال حاضر مسئولان برگزارکننده این رقابت‌ها با چالش‌ها و معضلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و در حالی که کمتر از شش ماه به آغاز رقابت‌ها باقی مانده، نگرانی‌ها در مورد شرایط میزبانی و به آمادگی رسیدن برزیل برای برگزاری مسابقات افزایش یافته است. این نگرانی‌ها زمانی بیشتر می‌شود که روزهایی از سال 2014 را به یاد آوریم که جان کوتس، نایب‌رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از آماده‌سازی مسابقات با جمله «بدترین چیزی که تاکنون تجربه کرده» یاد کرد. با این حال از آن زمان خیلی چیزها تغییر و برگزارکنندگان مسابقات تلاش کرده‌اند تا نگرانی‌ها را رفع و در هر بازبینی وضعیت بهتری را ایجاد کنند. اگرچه برخی چالش‌ها و مشکلات همچون سال‌های اخیر پابرجا مانده و تغییری نکرده است. در شرایطی که کمتر از نیمی از سال تا روز پنجم آگوست و روز افتتاحیه مسابقات زمان باقی مانده، مهم‌ترین مشکلات پیش رو در راه رسیدن به المپیک ریو را مرور می‌کنیم.

ویروس زیکا

این جدیدترین معضل پیش روی برزیلی‌هاست. گرچه نمی‌توان آن را به تمام سرزمین قهوه تعمیم داد، اما این ویروس چند هفته‌ای هست که سلامت این کشور را مورد تهدید قرار داده و آن رادر وضعیت هشدار درآورده است. این ویروس که از یک پشه تولید می‌شود، پس از آن‌که وارد قاره آمریکا شد، به مروربه بخش‌های مرکزی برزیل راه یافت. این ویروس باعث ایجاد نقصی به نام «میکروفلای» در نوزادان شده و به تولد آنها با سرهایی کوچک‌تر از حد معمول منجر می‌شود. این ویروس بیش از هر کسی می‌تواند تهدیدی برای زنانی باشد که باردار هستند و قصد دارند برای تماشای بازی‌ها به برزیل سفر کنند. این در شرایطی است که طی مدت اخیر به زنانی که برنامه‌ای برای بارداری دارند، توصیه شده که خود را از معرض ابتلا به این ویروس دور نگه دارند. با افزایش هشدارها در مورد این ویروس، مسئولان برگزاری مسابقات به طور روزانه ورزشگاه‌ها را بررسی می‌کنند تا در صورت وجود تخم‌های این پشه آنها را نابود کنند. البته گفته می‌شود در ماه آگوست که هوا در برزیل گرمای قابل توجهی دارد این مشکل به کمترین میزان خود می‌رسد چراکه به طور معمول مقدار پشه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

آب‌های آلوده

آخرین نمونه‌گیری‌ها در ماه جولای گذشته از آب شهر ریو نشان می‌دهد که این آب توسط فاضلاب‌های انسانی به شدت آلوده شده و شمار قابل‌توجهی از ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا در آنها وجود دارد. سال گذشته برخی از ورزشکاران که در مسابقات آزمایشی رشته‌های آبی حضور داشتند، بیمار شدند. با این حال اکنون مسئولان برگزاری مسابقات این نوید را داده‌اند که با بهبود سیستم تخلیه فاضلاب توانسته‌اند سلامت آب را تا میزان زیادی افزایش دهند. گرچه مقام‌های برزیلی خودبه‌خوبی می‌دانند که نقشه‌هایشان طبق برنامه پیش نرفته و هنوز آب شهری به اندازه مناسب تمیز نشده است. ریو در این موضوع شرایط ایده‌آلی ندارد. اکنون تجهیزات فاضلاب‌های انسانی در «مارینا دا گلوریا» که محل برگزاری مسابقات قایقرانی است، در حال ساخت است. در ماه دسامبر مسئول پزشکی تیم کانادا «باب مک کورمک» عنوان کرده بود که نگرانی در مورد بهداشت آب ریو همچنان زیاد است و ما به ورزشکاران کشورمان آموزش‌های لازم را برای اجتناب از ابتلا به بیماری در هنگام سفر به ریو داده‌ایم.

ورزشگاه‌های ریو

همچون جام جهانی 2014، امسال هم نگرانی‌ها در مورد این‌که آیا ورزشگاه‌ها و دیگر تجهیزات مسابقات در زمان مقرر آماده برگزاری رقابت‌ها می‌شود، افزایش پیدا کرده است. دقیقا می‌توانستیم چنین ترسی را در جام جهانی 2014 و سال‌های پیش از آن نیز تجربه کنیم. در آن دوران هم ورزشگاه‌های فوتبال آماده نشده بودند و به نظر می‌رسید به موقع برای مسابقات آماده نشوند. همین ماه می گذشته بود که رویتر گزارش داد که تنها ساخت10درصد 56ساختمان مربوط به المپیک به طور کلی به پایان رسیده. با این حال از آن زمان پروژه‌ها پیشرفت محسوسی داشته. یک سال قبل ادواردو پائس شهردار ریودوژانیرو این قول را داده بود که تمامی ساخت و سازها به موقع تمام می‌شود و البته از آن با عنوان «شگفتی» یاد کرده بود.

رکود اقتصادی

برزیل اکنون در میان یک بحران اقتصادی وخیم قرار دارد و بدترین رکود اقتصادی از سال 1930 را تجربه می‌کند. بودجه برگزاری المپیک با ممیزی‌های چشمگیری مواجه شده است؛ به همین دلیل مسئولان برگزاری مسابقات مجبور شده‌اند صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ها داشته باشند و حدود 530 میلیون دلار از 9/1 میلیارد دلار از بودجه عملیاتی یا به عبارتی 28 درصد آن را کاهش دهند. این کسری شامل کاهش هزینه‌های غذایی و مسافرت مقامات المپیکی می‌شود. در مقطعی مسئولان برگزاری به دنبال ایجاد شرایط تهویه هوا برای همه ورزشکاران بودند که بعدها آن را انکار کردند. هفت سال قبل که ریو توانست میزبانی المپیک تابستانی 2016 را بدست آورد، اقتصاد برزیل پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت، اما پس از آن تورم 10 درصد افزایش داشت و نرخ بیکاری 9 درصد بیشتر شد.

رسوایی‌های سیاسی

در همه این سال‌ها بحران و رکود اقتصادی برزیل با مشکلات و رسوایی‌های سیاسی همراه بوده است؛ رسوایی‌هایی که مسیر آنها همگی به مسئولان ارشد کشور ختم شده است. در حال حاضر کمیته کنگره برزیل به دنبال اعلام جرم علیه دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل برای بررسی تخلف موجود در قوانین افزایش هزینه‌ها در کمپین انتخابات 2014 است. روسف و دیگر اعضای کابینه دولت با چالش بزرگی به نام شرکت نفتی پتروبراس هم روبه‌رو هستند که دچار فساد مالی وسیعی شده است و تحقیقات درباره پشتوانه‌های سیاسی، پولشویی و رشوه‌خواری مربوط به این فساد ادامه دارد.

منبع: CBS

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها