عابدزاده طلبش را گرفت

600 میلیون تومان برای هیچ!

گزارش پشت صحنه پرمخاطب‌ترین برنامه صداوسیما در شب‌های جام‌جهانی 2014

یک ماه شب‌نشینی با «بیست چهارده»

وقتی از عادل درباره رضایتش از برنامه اول پرسیدیم در جواب گفت: طبیعتا راضی نیستم، اما به هر حال این برنامه اول است.به گفته فرجادیان مجری طرح، 35 نفر برای روی آنتن بردن ویژه‌برنامه بیست چهارده تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۶۸۲۷۰۴
یک ماه شب‌نشینی با «بیست چهارده»
به گزارش جام جم ورزشی، بیستمین دوره جام‌جهانی گرچه از پنجشنبه شب آغاز می‌شود، اما عادل فردوسی‌پور با ویژه‌برنامه «بیست چهارده» هیجان این رویداد بزرگ فوتبالی را از شامگاه دوشنبه به خانه‌ها آورد. برنامه‌ای که قرار است یک ماه و شاید بیشتر، محفل گرمی باشد برای شب‌نشینی همه فوتبالی‌ها؛ از کارشناسان، مربیان و بازیکنان گرفته تا میلیون‌ها علاقه‌مند به فوتبالدر سراسر کشور.
با سه، دو و یک گفتن مدیر صحنه، فردوسی‌پور وارد استودیو شد تا با همان لحن همیشگی با بیننده‌ها صحبت کند. البته تلاش عوامل پشت صحنه از یک ماه و نیم پیش آغاز شده است؛ یعنی درست از روزی که توافق شد ویژه‌برنامه جام‌جهانی از طریق استودیوی پرس تی وی روی آنتن برود.

با این حال طبیعی بود که برنامه اول با کم و کاستی‌های زیادی همراه باشد. قطع بودن اینترنت، دوری مانیتوری پخش از مجریان و مشکل میکروفن مهمان بخشی از ایرادات اولین شب پخش ویژه‌برنامه جام‌جهانی بود.

از زیرنویس مسابقه پیامکی هم تا یک ساعت اول خبری نبود و عادل به شوخی می‌گفت میثاقی مجبور است نقش زیرنویس را بازی کند. البته این شوخی‌ها کمتر از جدیت عادل در برطرف کردن نواقص برنامه به چشم آمد. با پخش آیتم‌های تولیدی، هیاهو در استودیو به اوج خودش می‌رسید. خود عادل حتی یک ثانیه را هم از دست نمی‌داد و بلافاصله همزمان با پخش پلی بک‌ها صندلی‌اش را ترک می‌کرد تا همه چیز را زیر نظر داشته باشد. سوای مواردی که به چشم تهیه‌کننده می‌آمد، کوچک‌ترین ایراد در پخش، از طریق دوستان عادل برایش پیامک می‌شد. به همین خاطر هم او بلافاصله پس از پخش پلی بک‌ها به سراغ موبایلش می‌رفت تا پیامک‌های ارسالی را بخواند و موارد را به عوامل برنامه گوشزد کند. صدای مجری صحنه روی آنتن است... کیفیت صدای مترجم خوب نیست... دوربین‌ها هماهنگی بیشتری داشته باشند.

عادل تقریبا هر بار که دوربین به استودیو می‌آمد، فقط پنج ثانیه قبل از آن، خودش را به صندلی می‌رساند. او حتی زمانی که دوربین روی صورت دونگا یا دیگر مجریان زوم بود هم، باز حواسش به عوامل پشت صحنه بود. وقتی از عادل درباره رضایتش از برنامه اول پرسیدیم در جواب گفت: طبیعتا راضی نیستم، اما به هر حال این برنامه اول است.به گفته فرجادیان مجری طرح، 35 نفر برای روی آنتن بردن ویژه‌برنامه بیست چهارده تلاش می‌کنند. آنها هر روز از هشت صبح تا پایان آخرین بازی پخش شده در استودیوی پرس تی وی حضور دارند.

شب رونالدویی

در این که عادل به اعداد علاقه ویژه‌ای دارد، شکی نیست. او که برای برنامه نود از شماره پیامک 200090 استفاده می‌کند، برای ویژه‌برنامه بیست چهارده، شماره پیامکی 20002014 را در نظر گرفت تا همچون برنامه نود، از نام ویژه‌برنامه‌اش در انتهای شماره پیامک مربوط آن، استفاده کرده باشد.

اولین مسابقه نظرسنجی بیست چهارده با توجه به تم برزیلی برنامه و حضور دونگا در استودیو به انتخاب بهترین بازیکن هجومی دو دهه اخیر فوتبال برزیل اختصاص داشت و از مخاطبان خواسته شده بود از میان ببه تو، روماریو، رونالدو، رونالدینیو و ریوالدو یکی را انتخاب کنند. محمدرضا میثاقی که معلوم بود علاقه ویژه‌ای به رونالدینیو دارد، سعی داشت در خلال مسابقه پیامکی با تعریف و تمجیدهای فراوان برای رونالدینیو رای جمع کند، اما رای عادل فردوسی‌پور، روماریو بود. او بلافاصله پس از پخش اولین بخش با این پرسش از عوامل پشت‌صحنه که کد روماریو چند است با هر دو موبایل خود به ستاره دهه 90 فوتبال برزیل رای داد. وقتی از عادل درباره میزان حضورش در مسابقه‌های پیامکی پرسیدیم، در جواب گفت: معمولا در مسابقه‌های پیامکی برنامه‌هایی که خودم تهیه‌کننده‌اش هستم شرکت می‌کنم.

جالب اینجا بود که وقتی از دونگا درباره بهترین مهاجم دو دهه اخیر فوتبال برزیل پرسیده شد، او هم نظر عادل را تائید کرد و به روماریو رای داد، اما نظر مردم به‌هیچ‌وجه با نظرات مجریان و مهمان برزیلی برنامه همسو نبود؛ بیش از 60 درصد از جمعیت 850 هزار نفری شرکت کننده در این نظرسنجی به رونالدو رای دادند.

لذت تماشای فوتبال با کادر 16:9

به قول رضا جاودانی، این بار ویژه‌برنامه جام جهانی قرار است تکنولوژیک‌تر از همیشه روی آنتن برود. مهرداد طاهری یکی از دو کارگردان ویژه‌برنامه بیست چهارده، با اشاره به تجربیاتی که از کار در برنامه نود به دست آورده است، گفت: کاملا با روحیات و حال و هوای برنامه‌سازی عادل آشنا هستم و تلاش می‌کنم به همراه دیگر اعضای گروه بتوانیم برنامه‌ای پرمخاطب را روی آنتن ببریم. از او درباره تفاوت‌های ویژه‌برنامه بیست چهارده و برنامه نود هم سوال کردیم که در پاسخ گفت: امکانات استودیوی پرس‌تی‌وی به مراتب بهتر و به‌روزتر از استودیوی نود است. ما ویژه‌برنامه جام جهانی را با پنج دوربین فیلمبرداری می‌کنیم و به لحاظ دکور و چیدمان هم دستمان بازتر است.

اما بارزترین ویژگی برنامه بیست چهارده، در پخش با کیفیت مسابقات فوتبال است. برای اولین‌بار در کشور قرار است رقابت‌های فوتبال با تصویر استاندارد و عریض 16:9 پخش شود. طاهری در این باره گفت: تا پیش از این مسابقات فوتبال با کادر 4:3 پخش می‌شد که یا با نوار سیاه رنگی در بالا و پایین آن در تلویزیون‌های ال‌سی‌دی یا ال‌دی قابل پخش بود یا تصویر از حالت طبیعی خود خارج می‌شد و کشیده به نظر می‌آمد، اما دیدارهای جام جهانی 2014 همگی با کادربندی 16:9 که با تلویزیون‌های HD تطابق دارد، روی آنتن می‌رود.

دونگا: برزیلی‌ها طرفدار ایران هستند

شب اول ویژه برنامه بیست چهارده شبی تمام برزیلی بود. عادل فردوسی‌پور که برای نخستین بار تهیه‌کنندگی ویژه‌برنامه جام‌جهانی را برعهده گرفته است، از دونگا، کاپیتان و سرمربی اسبق تیم ملی برزیل دعوت کرده بود تا به استودیو بیاد. هرچند پرواز 36 ساعته از برزیل به تهران، این ستاره فوتبال برزیل را خسته کرده بود، اما حداقل در کلامش اثری از این خستگی نبود. کاپیتان تیمی که قهرمان جام‌جهانی 1994 شد در ابتدای صحبت‌هایش گفت: خیلی خوشحالم که توانسته‌ام به ایران بیایم. در اینجا نحوه برخورد مردم و احترامی که برای بزرگ‌تر‌ها قائل هستند برای من بسیار جالب بود. به بیمارستان کودکان سرطانی هم رفتیم که تجربه خوبی برای من بود.

مربی برزیل در جام‌جهانی 2010 درباره شرایط این کشور در فاصله دو روز مانده به آغاز جام بیستم هم گفت: همه چیز خوب است. ورزشگاه‌ها آماده شده‌اند. مردم برزیل با توریست‌های خارجی خیلی خوب برخورد می‌کنند. یک جام‌جهانی خوب همراه با سامبا و شناخت همه محلات برزیل را خواهیم دید.

دونگا با بیان این که برزیل شانس زیادی برای قهرمانی دارد، افزود: من برای آرژانتینی‌ها یک خبر خوب و یک خبر بد دارم. خبر خوب این‌که آنها به فینال جام‌جهانی می‌روند خبر بد این‌که در فینال به برزیل می‌بازند. به نظر من فینال جام بیستم را دو تیم آرژانتین و برزیل برگزار می‌کنند و در نهایت برزیل جام را بالای سر می‌برد.

او در ارزیابی خود از ایران هم گفت: خیلی خوب است که چهار – پنج بازیکن خارج از کشور دارید. تجربه بازیکنانی مثل قوچان‌نژاد به ایران کمک می‌کند. فرصت خوبی برای ایرانی‌هاست که مقابل تیم‌هایی مثل آرژانتین و نیجریه بازی می‌کنند و باید بدانند که جام‌جهانی یک بار است. اگر بازی با آرژانتین را کنار بگذاریم ایران مقابل بوسنی شانس خوبی دارد. البته در بازی مقابل آرژانتین کل برزیل طرفدار ایران هستند و بازیکنان ایران اصلا نگران نباشند. او در پایان گفت: امیدوارم که یک روز دیگر به ایران برگردم و زمان بیشتری در کنار مردم شاد، مهربان و مودب ایران باشم.

دونگا بلافاصله بعد از پایان این برنامه، راهی فرودگاه شد تا قبل از آغاز جام‌جهانی به برزیل برگردد.

رضا پورعالی‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها