در تاریخچه رقابت‌های زیر 19 سال جهان نام چند بازیکن ایرانی می‌درخشد که در راس آنها محمد سلیمانی، بازیکن لرستانی قرار دارد.
کد خبر: ۵۷۳۸۴۶
در آرزوی تکرار قهرمانی سال 2007

مکزیک کشوری با 112 میلیون نفر جمعیت واقع در آمریکای شمالی، حوالی اقیانوس اطلس است. این کشور برای والیبال ایران خاطره‌آمیز است، چرا که یک‌بار سال 2007 نوجوانان والیبالیست کشورمان به بهترین شکل در رقابت‌های جهانی که در آن سال به میزبانی مکزیک برگزار شد، درخشیدند.

آن سال مردم شهر تیخوانا و ایرانیان مقیم در شهرهای هم مرز با مکزیک برق نخستین مدال طلای تاریخ ورزش‌های تیمی ایران را در والیبال دیدند و بر رشادت شیربچه‌های سرزمین آریایی صحه گذاشتند. نام‌هایی همچون فرهاد قائمی، علیرضا جدیدی، مجتبی غیاثی، مجتبی شبان، معین رحیمی، ابراهیم چابکیان، حامد باقرپور، گل‌محمد سخاوی، اشکان درخشان، ادریس دانشفر، حسین رضوی و فرهاد سال‌افزون با قهرمانی ایران در رقابت‌های جهانی 2007 برای همیشه در اذهان جامعه والیبال باقی ماند. گرچه نایب‌قهرمانی ایران در مسابقات 2001 مصر که مطبوعات قاهره از آن به عنوان شگفتی قرن نام بردند و نیز کسب مدال نقره مردان زیر 19 سال دنیا در ونیز ایتالیا، در تاریخ والیبال گیتی به نام ایرانیان ثبت شد، ولی تکرار طلای مکزیک آنقدر دشوار شده بود که ست کوویچ، سرمربی صربستانی تیم ایران بارها اعلام کرد دیگر هرگز چنین مقامی برای کشور ما تکرار نخواهد شد. این مربی چهار سال بعد در ایتالیا در معامله‌ای تهاتری طلای ایران را دو دستی تقدیم هموطنانش در دیدار پایانی کرد و با بیرون کشیدن دو مهره اساسی تیم یعنی امیر غفور و مجتبی میرزا جانپور در ست پنجم قهرمانی را از چنگ تیم ایران درآورد، با وجود این نام ایران در رده سنی نوجوانان همواره با افتخار همراه بود و تنها در دوره قبل رقابت‌ها در آرژانتین بر اثر یک ست باخته بیشتر از راهیابی به نیمه نهایی محروم شد و در مکان نازل دهمی ایستاد که البته معلول عوامل متعددی بود.

در تاریخچه رقابت‌های زیر 19 سال جهان نام چند بازیکن ایرانی می‌درخشد که در راس آنها محمد سلیمانی، بازیکن لرستانی قرار دارد. وی دو بار در سال‌های 2001 و 2003 امتیاز‌آور‌ترین بازیکن دنیا شد. در کارنامه این جوان لرستانی 11 کاپ انفرادی پیکارهای جهانی و قاره‌ای ثبت شده است، ولی چه سود که مرد جام‌های والیبال دیگر امروز به دست فراموشی سپرده شده است.

از بازیکنان پر افتخار والیبال در این رده سنی که در رقابت‌های جهانی به میدان رفته‌اند باید به این بازیکنان اشاره کرد: فرهاد ظریف بهترین لیبروی رقابت‌های جهانی 2001، سیدمحمد موسوی بهترین آبشار‌زن رقابت‌های جهانی 2005 الجزایر، علیرضا جدیدی بهترین دفاع رقابت‌های جهانی 2007 مکزیک، مجتبی غیاثی امتیازآورترین بازیکن رقابت‌های جهانی 2007 مکزیک، ابراهیم سن‌سبیلی امتیازآور‌ترین بازیکن رقابت‌های جهانی 1987 دبی و مسلم محمدی‌زاده بهترین لیبروی رقابت‌های جهانی 2003 تایلند. البته در رقابت‌های 2011 آرژانتین پوریا فیاضی اولین زننده سرویس و شهاب احمدی پرامتیاز‌ترین مدافع روی تور شدند، اما چون تیم ایران به مرحله نیمه‌نهایی صعود نکرد کاپی به این افراد تعلق نگرفت.

مربیان پرافتخار

مصطفی کارخانه در حقیقت صف‌شکن بود، وی به اتفاق محمد وکیلی در مصر، ایران را نایب‌قهرمان جهان کرد. ناصر شهنازی و علیرضا خوشرویی برنز جهانی سال 2003 را صید کردند. ست کوویچ صربستانی نیز با کمک محمد وکیلی، فرشاد سعیدی و عباس قاسمیان دو مدال طلا و نقره به دست آوردند. حسین مهرانپور و جعفر هوتهم نیز در رقابت‌های دبی چهارم شدند و حالا در نهمین حضور ایران در رقابت‌های جهانی نوجوانان جمعی از نامدار‌ترین ملی‌پوشان گذشته و از مربیان جوان بین‌المللی یعنی ایرج مظفری (به عنوان سرمربی)، محمدرضا دامغانی و احمد لاهوتی ماموریت دارند تیم کشورمان را به عنوان قهرمان آسیا و اقیانوسیه به آوردگاه مکزیک ببرند. این تیم چهارشنبه هفته جاری پرواز می‌کند و از روز هفتم تیرماه در تیخوانا با تیم‌های روسیه قهرمان اروپا، فرانسه، فنلاند و اوگاندا در دور مقدماتی مصاف می‌دهد. ایران تیمی با میانگین قدی مناسب و بازیکنانی که پدیده‌های جدیدی‌ هستند، محسوب می‌شود، این بازیکنان تجارب بازیکنان دوران ست کوویچ را ندارند، ولی بسیار پراستعداد و امید‌وارند.

دکتر فرهاد نفرزاده، مربی کنونی تیم جوانان و سرپرست سابق تیم نوجوانان در سال 2007 در توصیف تیم نوجوانان می‌گوید: «تیم ایرج مظفری از آن تیم قهرمان جهان بهتر است و من باید از لفظ عالی برای این تیم استفاده بکنم. از قضا سرمربی تیم نیز مدعی است که بجز قهرمانی به هیچ رتبه دیگری فکر نمی‌کند. با این همه نکته مهم این است که بدانیم در سنین نوجوانی تمام تیم‌ها ناشناخته و تازه‌وارد هستند و وقتی کشورهای صاحبنام همچون صربستان، اسپانیا و بلغارستان از راهیابی به جمع 20 تیم حاضر در مکزیک باز می‌مانند باید محتاط بود و با تدبیر و دور اندیشی وارد چرخه مسابقات شد.»

آشنایی با بازیکنان اعزامی

حمید حمودی، پاسور اول از اسلامشهر، قد 198، دارای توانایی ارسال پاس در حالت پرش، دفاع عالی و قدرت لیدری تماشایی. وی تجربه دادن پاس در لیگ برتر را هم دارد.

معین معینی‌ با قد 204 سانتی‌متر از شهر والیبال‌خیز شهریار است. پنجه‌های انعطاف‌پذیر، دفاع محکم و هوش سرشار از ویژگی‌های ممتاز معینی است که او را پدیده جدید پاسوری ایران معرفی می‌کند.

رحمان تقی‌زاده با 2 متر قد، سیم خاردار دفاعی تیم خوانده می‌شود، تقی‌زاده بزودی جانشین علیرضا نادی خواهد شد.

سیدمهدی امینی حسینی، همشهری تقی‌زاده از شهرستان آمل است. وی در پست دفاع وسط از تازه‌وارد‌های مستعد تیم محسوب می‌شود.

سهند ‌اله‌وردیان جایزه بهترین مدافع آسیا را دارد. او مهره‌ای تابناک در قطر سرعتی تیم اعزامی است.

کاپیتان محمدجواد معنوی‌نژاد از دیار نصف جهان. باادب و پرجوهر‌ترین یار تیم است و در پست قدرتی توپ می‌زند.

اکبر ولایی از تبریز. خوش‌پرش و نترس که بار سنگین توپ‌رسانی را هم بر دوش دارد.

جواد حکمتی، بازیکنی خوش‌آتیه از گرگان است. او بهترین زننده سرویس نوجوانان آسیا و مهاجم پر ثمر قطر پاسور به شمار می‌رود. او را یک نوجوان بلند بالای بابلکناری (شهری بین بابل و بابلسر) به نام جابر اسمعیل‌پور تکمیل می‌کند. این دو شمالی تیم وظیفه زدن توپ‌های سرگردان را بر دوش دارند.

تیم شایسته نوجوانان را دو لیبروی شجاع همراهی می‌کنند؛ هادی سیدنیازی از پایتخت والیبال یعنی گنبد و محمد دلیری با آن ساعد‌های جفت و جور که از شاگردان مربی سازنده شهریار حسین وزیری است.

برنامه دیدارهای ایران در دور مقدماتی

جمعه 7 تیر: ایران ‌ـ‌ فنلاند ساعت 14

شنبه 8 تیر: ایران ‌ـ‌ روسیه ساعت 17

یکشنبه 9 تیر: استراحت

دوشنبه 10 تیر: ایران ‌ـ‌ فرانسه ساعت 17

سه شنبه 11 تیر: ایران ‌ـ‌ روآندا

گروه‌بندی تیم‌ها

گروه یک: مکزیک، چین، بلژیک، تونس و لهستان

گروه دو: آرژانتین، کوبا، ژاپن، شیلی و ترکیه

گروه سه: روسیه، ایران، فرانسه، روآندا و فنلاند

گروه چهار: برزیل، آمریکا، مصر، کره جنوبی و الجزایر

این نخستین بار است که رقابت‌های رده سنی زیر 19 سال با شرکت 20 تیم برگزار می‌شود. پیش از این، رقابت‌های نوجوانان جهان با حضور 12 و 16 تیم انجام می‌شد، ولی برای تشویق کشورها و به موازات رده‌های جوانان و بزرگسالان تعداد تیم‌های نوجوانان نیز افزایش پیدا کرد.

جمشید حمیدی‌ /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
۰
۰
فقط اقا محمد سلیمانی
اسطوره

نیازمندی ها