معاون صدای رسانه ملی عنوان کرد؛

جشنواره رادیویی در تراز جهانی

معاون صدای رسانه ملی گفت: صدای رسانه ملی، سنگرهای نوین فناوری های رسانه ای را فتح خواهد کرد و در تراز جهانی برنامه سازی می کند.
کد خبر: ۱۲۰۲۰۰۲
جشنواره رادیویی در تراز جهانی

به گزارش جام جم آنلاین از کمیته اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو، دکتر حمید شاه آبادی معاون صدا در مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت: در آغاز جشنواره چهاردهم از تلاش دست اندرکاران جشنواره، دبیران کمیته ها و داوران که پس از یک وقفه چندساله، جشنواره را با شور و نشاط دوباره به میان همکاران رادیویی آوردند، تشکر می کنم. همچنین تشکر ویژه و خیرمقدم از نماینده اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه ABU دارم.

معاون صدا افزود: چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا را در شرایطی آغاز می کنیم که بخش های وسیعی از سرزمین پهناوران دچار حادثه شده و جمع کثیری از هم وطنان را بی خانمان کرده است اما همین حادثه غمناک موجب شده تا صحنه های تابناک و درخشنده ای از مشارکت و همدلی مردم را شاهد باشیم. یکبار دیگر با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی به دنیا فخر کنیم که چنین مردمانی داریم.

شاه آبادی با اشاره به اینکه رادیو به عنوان یک رسانه فردگرا از دیرباز خانه فرهیختگان بوده است، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز که حکومت طاغوت سهمی در بهره برداری از آن به نفع اهداف خود داشت. اندیشمندان صاحب نامی همچون استاد شهید مطهری و مرحوم مهدی اخوان ثالث در آن قلم می زدند اما با پیروزی انقلاب اسلامی رادیو به پایگاه مهمی برای معرفی و ترویج فرهنگ غنی ایران اسلامی تبدیل شد و توانست نقش بی بدیلی را در تمام عرصه ها و فراز و نشیب های چهل ساله ایفا کند.

وی ادامه داد: رادیو اینک افتخار می کند با 16 شبکه سراسری ملی و ده ها شبکه استانی بر قله رفیعی ایستاده و حضوری موثر در تمامی عرصه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با نگاه به گذشته افتخارآمیز رادیو بر خود می بالیم که این رسانه گرم و صمیمی همواره خانه نویسندگان، گویندگان و فرهیختگان همچون استاد جلال الدین همایی و قیصر امین پور بوده و اینک از حضور پیشکسوتان ارجمند که پشتوانه معنوی آن هستند، بهره می برد.

معاون صدا توضیح داد: جشنواره چهاردهم عرصه رقابت تنگاتنگ میان برنامه سازان امروز رادیو است که در آوردگاه رسانه ای، خود را در تراز جهانی عرضه می کنند و دانسته های خویش را محک می زنند.
نسل جوان رادیو در کنار چهره های با تجربه آن امروز با امید آفرینی و ترویج روحیه نشاط، شادی و بهجت را در خانه مردم ایران به ارمغان می آورند و با استفاده از قالب ها و ساختاری های نو و با بهره مندی از تمام تکنیک های روز دنیا رادیو به رسانه ای تاثیرگذار در سبک‌های زندگی مردم ایران تبدیل کرده اند.

وی با اشاره به استقبال شنوندگان عنوان کرد: در زمانی که با گسترش فضای مجازی و رسانه های موازی سخن از افول رادیو به میان می آید رادیو ایران با 40.2 درصد شنونده و با میانگین یک ساعت و ۵۶ دقیقه در روز از استقبال قابل توجهی برخوردار است. اما همه این افتخارات ارزشمند تنها بخشی از ظرفیت میهن مان است. صدای جمهوری اسلامی در آغاز گام دوم انقلاب و در دهه پیش رو بایستی افق‌های نوی را بشکافد.

شاه آبادی بیان کرد: امروز رادیو یعنی صدای صمیمی لحظه ها، یعنی همگام و همراه مخاطب، یعنی رسانه‌ای که نیاز مخاطب خویش را می‌شناسد و با طرح دیدگاه‌های خلاقانه و با بهره مندی از هنر برنامه سازی جذاب و نوین، تمرکز خویش را بر تقویت قدرت تفکر و خلاقیت مخاطب قرار می‌دهد.

معاون صدا افزود: در این میدان نابرابر که از یک سو شاهد تولید انبوه و لجام گسیخته محتوا هستیم و از سوی دیگر با تنوع درگاههای انتشار مواجهیم، فقط آثاری در حافظه ملت باقی خواهد ماند که از پشتوانه فکری، توفیق و اتقان برخوردار باشند و کرامت مخاطب را حفظ کند و تکریم مخاطب به آن است که با او نه در مقام یک شنونده منفعل که در مقام یک شنونده کنش گر روبه‌رو شویم.

شاه آبادی با اشاره به اینکه تولیدات رسانه‌ای امروز رادیو، صرفاً تولیدات سرگرم کننده نیست، اظهارکرد: رادیو به عنوان صدای صمیمی لحظه ها، رسانه ای آموزنده و آرامش بخش و امید آفرین است که باید بر عنصر اندیشیدن تکیه کند، رسانه‌ای که می تواند و باید این با تولید برنامه های تعاملی به افزایش درک شناختی مخاطب کمک کند و روحیه تفکر و ارتقای باورها و عنصر اندیشه را جایگزین تقلید کورکورانه کند.

وی گفت: ششمین اجلاس جهانی صدا با طرح 6 شاخه اصلی بستری پژوهشی این حرکت «اندیشه محور» را فراهم کرد و مایه خرسندی است که صاحب نظران و اندیشمندان با مشارکت فعال خود زمینه را برای تحقق این امر فراهم ساختند.

معاون صدا افزود: روی دیگر سکه اما در دهه پیش رو، ارتقای تکنولوژی و فناوری های نوین است باید اذعان کنیم که در این حوزه، سنگرهای فتح نشده بسیاری پیش روی صدای جمهوری اسلامی است. رادیو درعصر شبکه و در عصر فناوری های دیجیتال از موقعیت ممتاز و منحصر به فردی برخوردار است که می تواند پنجره جدیدی پیش روی این رسانه بگشاید و در این باب سخن بسیار است که آن را به فرصت دیگری موکول می‌کند.

شاه آبادی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم این جشنواره که پس از ده ماه برنامه‌ریزی و تلاش، کار خود را آغاز می‌کند با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پنل‌های تخصصی و با استفاده از اساتید ارجمند داخلی و خارجی بتواند هم در حوزه محتوا و هم در حوزه فناوری و دستاوردهای قابل قبولی را به همراه داشته باشد و آغازگر فصلی نو در این جشنواره باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها