کوچ‌ ناباورانه زمستانی

صبح روز جمعه حسن جوهرچی، بازیگر و مجری پس از تحمل عارضه کبدی در 48 سالگی به دلیل ایست قلبی در بیمارستان شهید چمران درگذشت.
کد خبر: ۹۹۷۸۰۸
کوچ‌ ناباورانه زمستانی

حسن جوهرچی در بیش از 30 اثر سینمایی و تلویزیونی بازی کرده و این شب‌ها سریال «آرام‌ می‌گیریم» با بازی او از شبکه دو در حال پخش است، اما همچنان بسیاری از مردم و طرفدارانش او را با نقش محمد در سریال «در پناه تو» به یاد می‌آورند. از جمله سریال‌هایی که جوهرچی در آنها بازی کرده می‌توان به «کیمیا»، «تنهایی لیلا»، «برابر با اصل»، «فاصله‌ها»، «فاکتور هشت»، «او یک فرشته بود»، «جابربن حیان»، «مشق عشق» و «وکلای جوان» اشاره کرد. وی همچنین مدتی اجرای برنامه پرمخاطب «ماه عسل» را نیز به‌عهده داشت.

پیام‌های تسلیت

روز گذشته در بهت و ناباوری همکاران و طرفداران حسن جوهرچی، پیام‌های تسلیت رسمی نیز منتشر شد. روابط عمومی سیما، درگذشت هنرمند فقید حسن جوهرچی، بازیگر تلویزیون و سینما را به جامعه هنری و خانواده این بازیگر تسلیت گفت و محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز درگذشت این بازیگر محبوب را به جامعه هنری و خانواده وی تسلیت گفت و از خداوند متعال برای این هنرمند درگذشته علو درجات را مسالت کرد.

خداحافظ محمدم

ثریا قاسمی در سریال «در پناه تو» با حسن جوهرچی بازی داشت و نقش مادر او را بازی می‌کرد. جوهرچی که در این سریال محمد نام داشت، از سوی مادرش «محمدم» خطاب می‌شد و همین ارتباط عاشقانه بین مادر و فرزند در ذهن بسیاری از تماشاگران این سریال ماندگار شد.قاسمی که از درگذشت این بازیگر غمگین بود، با بغض و اندوه به جام‌جم گفت: بسیار متاسفم. روحش شاد، برای خانواده‌اش آرزوی سلامتی دارم.

بازیگری متین و به دور از حاشیه

ایرج راد از جمله بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون است که در دو مجموعه «در پناه تو» و «فاکتور هشت» همکاری با مرحوم جوهرچی را تجربه کرده بود. او در واکنش به خبر درگذشت ناگهانی این بازیگر به جام‌جم گفت: اتفاق دردناکی است. مدتی است که داریم دائم هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی کشورمان را از دست می‌دهیم. در سال 1395 متأسفانه عده‌ای از پیشکسوتان و عزیزانمان را از دست دادیم و حالا هم نوبت به حسن جوهرچی رسید که سن چندانی هم نداشت و تنها 48 بهار از عمرش سپری شده بود.

راد درخصوص آشنایی این دو نفر باهم و خصوصیات اخلاقی وی توضیح داد: آشنایی من با حسن جوهرچی برای اولین بار در پشت صحنه مجموعه «در پناه تو» به کارگردانی حمید لبخنده رخ داد. در آن سال‌ها، چند نفری در آن مجموعه حضور پیدا کردند که گرچه برای اولین بار مقابل دوربین می‌رفتند، اما انتخاب‌هایی نیکو و تحسین شده بودند و همه‌شان بعدها هم به کارشان ادامه دادند و امروز جزو بازیگران حرفه‌ای سینما و تلویزیون هستند. یکی از آن جوانان، حسن جوهرچی بود. آن چیزی که بیش از هر عامل دیگری توجه اطرافیان را درخصوص جوهرچی به خود جلب می‌کرد، متانت، ادب، آرامش، راستی و صداقت او بود. وی در آن زمان درحالی که اولین حضور جدی بازیگری‌اش را تجربه می‌کرد، اما توانست با بازی پرتوان خود حقیقتا خوش بدرخشد. حسن جوهرچی بسیار صبورانه همواره سعی در این داشت که به بهترین نحو ممکن کار خودش را جلوی دوربین ببرد و بازی‌اش را انجام دهد. او انسان بسیار منظمی هم بود. خاطر ندارم که حتی یک بار دیر به سر صحنه برسد و همیشه بموقع در محل کارش حضور داشت.

نسل ما مشاور نداشت

گزیده‌ای از مصاحبه جام‌جم با حسن جوهرچی (سه‌شنبه 27 آبان 93)

هیچ‌کس از شرایط فعلی خودش راضی نیست. خیلی از فرصت‌ها از دست می‌رود، انسان تصمیم‌های اشتباه می‌گیرد و زندگی آن‌طور که باید و شاید پیش نمی‌رود. اما در فرهنگ ما آمده که همیشه شاکر خدا باشیم.

این سایه محمد منصوری‌ نیست که بر من سنگینی می‌کند بلکه درست برعکس، سایه ‌حسن جوهرچی‌ است که بر او مستولی شده.

برای بازیگران هم‌نسل من مشاوری وجود نداشت. کسی به ما نگفت این کار را بکنیم یا نکنیم، خودمان آزمون و خطا کردیم و گاهی این آزمون و خطا به اشتباه ختم می‌شود.

جایی که فکر کرده‌ام نباید در نقشی بازی می‌کرده‌ام به مردم گفته‌ام که مرا ببخشید.

نسل ما که در اصل واسطه‌ای بودیم میان استادان بازیگری و جوانانی که امروز در این عرصه مشغول به فعالیت هستند، گمان می‌کردیم جایگاه بهتری خواهیم داشت. اگر قرار بود همه چیز به شکل آرمانی پیش برود شاید امروز خیلی از ما بازیگران بین‌المللی بودیم.

مقوله تلویزیون بشدت جدی و تاثیرگذار است. تلویزیون را اصولا نمی‌توان دست‌کم گرفت.

آخرین دیدار در مشهد مقدس

دکتر علی دارابی، معاون امور استان‌ها: حسن جوهرچی متولد 6 مردادماه 1347 در تهران بود که صبح دیروز جمعه 15 بهمن خبر ناگوار درگذشت او منتشر شد. جوهرچی لیسانس عکاسی بود و بازی در سینما را در سال 1367 با «فیل در تاریکی» شروع کرد اما 6 سال بعد با بازی در سریال تلویزیونی «در پناه تو» در سال 1373 به شهرت رسید.

از دست دادن این هنرمند اخلاق گرا و مردمی بسیار ناراحت کننده بود و از خداوند منان می‌خواهم مرحوم جوهرچی را که علاوه بر بازیگری، سعی داشت نقش اجتماعی خود را نیز ایفا نماید، قرین رحمت گرداند.

آخرین دیدارمان سال گذشته در سفر مشهد مقدس بود. طبق معمول با روی گشاده و خندان احوالپرسی کرد و بسیار اظهار محبت داشتند؛ خدایش بیامرزد.

افسوس نمی‌خورم

گزیده‌ای از مصاحبه جام‌جم با حسن جوهرچی (چهارشنبه 6 مرداد 95)

نیمه دوم زندگی هر کسی که از 40 یا 45سالگی به بعد شروع می‌شود، زمان رسیدن به ثبات و آرامش است و هر کس در این سن سعی می‌کند آرام‌آرام چیزهایی از خودش به یادگار بگذارد که به درد نسل‌های بعدی بخورد.

تک تک ما دوران سوپراستاری در تلویزیون را پشت سر گذاشته‌ایم. در آن روزها من واقعا جواب تلفن تهیه‌کنندگان را نمی‌دادم. به واقع شرمنده می‌شدم، چون مثلا در سال 77 بودیم و من کارهایم تا پایان سال 79 برنامه‌ریزی شده بود.

وقتی جابربن‌حیان را بازی می‌کردم سه ماه فرزندانم را ندیدم. به پدر تلفنی بدل شده بودم. این سیر محتوم زندگی همه بازیگران است.

برای نقش‌هایم افسوس نمی‌خورم. هر نقشی را که بازی کردم در همان مقطع زمانی، سعی کردم بهترین کاری باشد که می‌توانم ارائه کنم.

بازیگر همیشه محبوب

لاله اسکندری، بازیگر تلویزیون و سینما که در سریال «مشق عشق» با حسن جوهرچی همبازی بود، درباره درگذشت این بازیگر گفت: باورش برایم خیلی سخت است. نشسته بودم و عکس‌های سریال «مشق عشق» را به همسرم نشان می‌دادم و به این فکر می‌کردم که آقای جوهرچی چقدر برای رفتن جوان بودند.

اسکندری ادامه داد: در این سریال اولین بار بود که ایشان با چهره‌ای متفاوت ظاهر شده بودند و همیشه نگران بود که آیا مردم او را با این چهره جدید خواهند پذیرفت یا نه! که خوشبختانه مثل همیشه حضورشان در سریال مشق عشق هم با استقبال مواجه شد.

این بازیگر تلویزیون و سینما با تاکید بر این‌که جوهرچی همیشه بازیگر محبوبی بود، توضیح داد: بازیگری حرفه عجیبی است، گاهی در اوج هستیم و گاهی ممکن است حتی فراموش بشویم، اما آقای جوهرچی همیشه برای مردم محبوب و دوست‌داشتنی بود. وی یادآور شد: سال‌های اول ورودم به دنیای بازیگری بود و آقای جوهرچی دوره‌ شهرت و محبوبیت را تجربه کرده بودند. زمانی که در سریال مشق عشق با هم کار می‌کردیم از تجربه‌های ایشان استفاده می‌کردم و سوالاتم را می‌پرسیدم. روزهای خوبی بود و چقدر زمان زود گذشت.

پیکر مرحوم حسن جوهرچی، بازیگر تلویزیون و سینما، صبح روز یکشنبه از مقابل خانه سینما به بهشت‌زهرا(س) منتقل و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود.

بهرام رادان:

حسن جانم، یادته تابستان 79 سکانس‌های آخر فیلم «آبی» را تو تئاتر شهر؟ کل‌کل جوک داشتیم؛ اینقدر واسه هم جوک تعریف کردیم و غش‌غش خندیدیم که حمید خان لبخنده (کارگردان) دعوامون کرد، ساکت شدیم و خنده‌مونو نگه داشتیم؛ جوری که رنگمون بنفش شده بود. سال‌ها بعد دیدمت. حوالی همون تئاتر شهر، همون صورت مهربون، ریش سفید کرده بودی، شماره تلفن‌هامونو به هم دادیم، قرار شد زنگ بزنی، زنگ بزنم، نزدیم. حیف، حیف، حیف ...

سفرت بخیر رفیق جان.

شهاب حسینی:

حسن عزیز، غم پر کشیدنت بر غم‌های این چند صباح گذشته دلمان افزود. از تو، جز مهربانی و رویی همواره گشاده به یاد ندارم. دل خود را تسکین می‌دهم به امید وصلت به وصال معشوق و آرزوی صبر و اجر اهل صبر به خانواده گرامی‌ات. خاصه، همسر و فرزندان داغدارت. روحت شاد، یادت ماندگار و جایگاه ابدی‌ات آغوش امن الهی باد. آمین.

محمدحسین لطیفی:

شاید بغض گلویم مجال گفتن هیچ کلامی را نمی‌دهد ... تسلیت به آوا و علی نازنین و همسرش ...

رامبد جوان:

درگذشت دوست و همکار عزیزم حسن‌جانِ جوهرچی را به همه و خانواده محترمش تسلیت می‌گویم.

نفیسه روشن:

عمو حسن مهربون و خوش‌اخلاق، روحت شاد.

الهام پاوه‌نژاد:

حسن جوهرچی؟؟؟؟ شوخی می‌کنین؟! این یک مبارزه است؟ روکم‌کنی؟ امتحان؟ یادآوری؟ خدایا ...

آذر مهاجر/ زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
سین
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
۰
۰
اشتباه زدید بیمارستان شهید چمران نبوده بیمارستان امام خمینی تهران بوده
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
۰
۰
خدابیامرزدش
فیات 131 آبی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
۰
۰
خدا رحمت كنه ، خیلی محجوب بود ...

نیازمندی ها