ابراهیم حاتمی‌کیا: ضرغامی با غیرت پای «چ» ایستاد

تمجید سردار سینمای دفاع مقدس از رسانه‌ ملی

ابراهیم حاتمی‌کیا، نویسنده و کارگردان شناخته‌شده سینما درآستانه ورود فیلم «چ» به شبکه نمایش خانگی به نقش موثر تلویزیون در هرچه بیشتر دیده شدن و موفقیت این اثر سینمایی اشاره کرد و گفت: خدا را شاکرم رسانه ملی و بویژه آقای ضرغامی با غیرت پای این فیلم ایستادند.
کد خبر: ۷۱۱۸۲۰
تمجید سردار سینمای دفاع مقدس از رسانه‌ ملی

کارگردان صاحب‌نام سینمای مقاومت و دفاع مقدس با ساخت فیلم «چ» دوباره دل علاقه‌مندان قدیمی‌اش که دوست داشتند او را مثل گذشته در فضای جبهه و جنگ ببینند و نه در فیلم‌های شهری، به دست آورد و هم با دقت و وسواسی مثال‌زدنی و ساخت فیلمی به لحاظ فنی با کیفیت بالا سطح آثار این چنینی را بالا برد و به یک معیار تبدیل کرد.

هرچند برخی از منتقدان و تماشاگران به لحاظ شیوه روایت و نوع تصویری که از شهید مصطفی چمران در این اثر ارائه شد، خرده گرفتند، ولی بیشتر بازتاب‌ها چه در زمان جشنواره فیلم فجر و چه در زمان اکران فیلم در ایام نوروز مثبت بود و فیلم به لحاظ مضمونی و ساختاری خیلی‌ها را به تحسین واداشت و علاوه بر نمایش‌های عمومی، بارها در محافل مختلف از جمله دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف به صورت خصوصی نمایش داده شد و خود حاتمی‌کیا هم با حضور در این مجامع به بحث و گفت‌وگو درباره این فیلم پرداخت.

فیلم«چ» که با محوریت ماموریت دو روزه شهید چمران در پاوه سال 58 ساخته شد، در جشنواره فیلم فجر پنج سیمرغ بلورین را به دست آورد و در اکران نوروزی نیز با موفقیتی خیره‌کننده وارد باشگاه میلیاردی‌های تاریخ سینمای ایران شد در مجموع تهران و شهرستان‌ها به فروشی معادل سه میلیارد تومان دست یافت.

/Media/Image/1393/02/30/635361994245248362.jpg

گرچه بخش زیادی از این موفقیت نتیجه تلاش حاتمی‌کیا و گروهش و شکل و محتوای فیلم است، اما بخش دیگری از این بازخورد مثبت و اقبال مردم به تبلیغات و اطلاع‌رسانی درست و مناسب در این خصوص برمی‌گردد. تلویزیون و رسانه ملی نیز که همیشه ضمن تولید آثاری درخور و شایسته از حمایت سینمای ایران و بخصوص آثار دغدغه‌مند و مبتنی بر ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و باورها و اعتقادات مردم دریغ و کوتاهی نکرده، به عنوان قدرتمندترین رسانه کشور نقش موثر و بسزایی در دیده شدن این اثر ارزشمند داشت.

حاتمی‌کیا نیز که ضمن فعالیت مستمر در سینما نگاه و توجه ویژه‌ای به رسانه ملی داشته و دو اثر از بهترین آثار کارنامه‌اش یعنی سریال های «خاک سرخ» و «حلقه سبز» را برای تلویزیون ساخته، روز گذشته به بهانه ورود فیلم «چ» به شبکه نمایش خانگی بار دیگر به این مساله اذعان کرد و نقش رسانه ملی و عزت‌الله ضرغامی، رئیس رسانه ملی را در هرچه بیشتر و بهتر دیده شدن این فیلم انکارناپذیر دانست.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان صدا و سیما، کارگردان «آژانس شیشه‌ای» در همین خصوص گفت: «چ» پس از ساخت دیگر متعلق به من نیست، بلکه متعلق به همه کشور است و باید حمایت و تبلیغات ویژه‌ای برای استقبال از فیلم صورت بگیرد. خدا را شاکرم رسانه ملی و بویژه آقای ضرغامی با غیرت پای این فیلم ایستادند. به نظرم به حق است که این فیلم مورد حمایت همه قرار بگیرد.

حاتمی‌کیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: فیلمسازان ما با نگاه شکسته فیلم می‌سازند و هیچ اعتنایی به نگاه مردم ندارند. اینها زمانی که با عنوان «فاخر» و با بودجه فراوان فیلمی را می‌سازند و در اکران به فروش و موفقیت نمی‌رسند، تصور می‌کنند به آنها توجه نشده است، در حالی که این‌طور نیست. اصل حرف را خود فیلم می‌زند و زمانی که فیلم تاثیری نداشته باشد هیچ اتفاقی هم برایش نخواهد افتاد.

کارگردان «بوی پیراهن یوسف» ادامه داد: خدا را شاکرم که فیلم «چ» یک میلیون نفر بیننده داشت. باید برای سایر فیلم‌ها هم این اتفاق رخ دهد که اگر چنین نشود زنگ خطری برای آنها خواهد بود. البته کارگردانان باید این اعتقاد را داشته باشند که فارغ از حاشیه و ظلم‌هایی که در اکران به یک فیلم می‌شود، خود آن اثر باید جاذبه‌هایی برای جذب مخاطب ایجاد کند تا مردم برای تماشای آن به سینما بیایند.حاتمی‌کیا اضافه کرد: در همه دنیا برای ساخت طرح‌های ملی بودجه‌های زیادی در نظر گرفته می‌شود، اما آنچه که در کشور ما کمی مخدوش شده آن است که به فیلم‌ها عنوان «فاخر» داده می‌شود، اما این آثار در عمل هنری ندارند. البته فراموش نکنید که برخی از فیلم‌ها باید با حمایت دولت ساخته شود، چرا که فقط در این صورت حق مطلب ادا می‌شود.

کارگردان «از کرخه تا راین» افزود: بسیاری از فیلم‌های ساخته شده با عنوان «فاخر» سخیف بودند و به نظر من حمایت به‌طور یکسان از همه فیلم‌ها نگاه غلطی است، زیرا در برخی از فیلم‌ها حرف‌هایی زده می‌شود که نیاز به حمایت ویژه‌تری دارند. به عنوان نمونه نمی‌توانستم فیلم «چ» را دو ماهه بسازم. برای همین دو سال از عمرم را برای این فیلم گذاشتم تا به‌گونه‌ای درست با نگاه مخاطب عجین شود.

حاتمی‌کیا درباره توزیع نسخه نمایش خانگی این فیلم هم گفت: امیدوارم نسخه نمایش خانگی «چ» مورد استقبال مردم قرار گیرد، زیرا کار گروه تولید بسیار منحصربه‌فرد است. یعنی 90 دقیقه پشت صحنه‌ آموزشی از شاخه‌های برجسته این فیلم از جمله طراحی، کارگردانی و موارد مطرح دیگر در این نسخه گنجانده شده است.در نمایش خانگی فیلم تلاش کردیم با کیفیت بالاتری کار کنیم و به نظرم این کار یک نمونه منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.گفتنی است، نسخه نمایش خانگی فیلم «چ» با نمایش سکانس‌های حذف شده و شش زیرنویس نیمه شهریورماه به صورت سراسری عرضه خواهد شد. (جام‌جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها