در هر خانه ای بعد از قرآن و حافظ یک مارمولک هم هست!

پرستویی: قبل از «میهمان داریم» دو سال خودسازی می‌کردم

از پرستویی و رضا مارمولک تا گلزار و «توفیق اجباری»

کدام بازیگران در نقش روحانی ظاهر شدند؟

ایفای نقش روحانی می‌تواند یکی از نقاط مهم کارنامه کاری یک بازیگر باشد، از میان بازیگران سرشناس سینمای ایران تعدادی از آنان با لباس روحانیت مقابل دوربین حاضر شده‌اند.
کد خبر: ۷۰۳۰۶۶
کدام بازیگران در نقش روحانی ظاهر شدند؟

شاید برخی رضا کیانیان را که در مجموعه‌های «کیف انگلیسی» و «دوران سرکشی» نقش روحانی بازی کرده، موفق‌ترین بازیگر سینمای ایران در ایفای این نقش بدانند، اما به یادمانی‌ترین‌ها را در میان حضور پرویز پرستویی در «مارمولک» یا خسرو شکیبایی در «مرغ حق» می‌توان یافت.

فیلم‌هایی که منوچهر محمدی تهیه‌ کرده، از «زیر نور ماه» تا «مارمولک» و در ادامه «طلا و مس» و همین «فرشته‌ها با هم می‌آیند» که به تازگی اکران عمومی شده، همه وجهی تازه از روحانیون رو پیش روی مخاطبان قرار داده است. اکران غمومی این فیلم سینمایی بهانه‌ای است برای مروری به نمایش تصاویری از روحانیت در پرده سینما و قاب تلویزیون.

جدولی که در ادامه می‌آید، اسامی بازیگرانی که در نقش روحانی حاضر شده‌اند و ویژگی‌های آن حضور را بررسی می‌کند. (خبرآنلاین)

نام بازیگر

نام فیلم یا سریال

کارگردان

ویژگی‌های نقش

رضا کیانیان

مجموعه‌های «کیف انگلیسی» و «دوران سرکشی»

ضیا‌الدین دری / کمال تبریزی

رضا کیانیان بازیگری است که نوع بازیگری او همواره نام او را پیش از نقش مقابل تماشاگر قرار می دهد؛ از معدود دفعاتی که به جا آوردن کیانیان کار سختی برای تماشاگر می شود، زمانی است که او لباس روحانی به تن می کند.

او در «کیف انگلیسی» این لباس را بر تن کرد. او در «کیف انگلیسی» با کار روی صدای خود و نوع بیانش توانست آنچه از او انتظار می رفت را برآورده کند.

خسرو شکیبایی

مجموعه «مرغ حق»

هوشنگ توکلی

زمانی که خسرو شکیبایی درگذشت، یکی از بهترین بازی‌های او که بسیاری به عنوان حضوری شگفت‌انگیز از آن یاد کردند، بازی شکیبایی در مجموعه «مرغ حق» در نقش آیت الله مدرس و مونولوگ طولانی او در مجلس بود.

قدرت بیان او در آن لحظات و نزدیک شدن او به چهره‌یی تاریخی، تصویری ماندگار از بازیگری ساخت که در کارنامه کاری خود نقش‌هایی بسیار متفاوت گرد هم آورده بود.

پرویز پرستویی

«مارمولک»

کمال تبریزی

پرستویی در ایفای نقش دووجهی دزد و روحانی موفق ظاهر شد تا حدی که می توان با قطعیت گفت حتی این نقش او را بیش از حاج کاظم «آژانس شیشه‌یی» در ذهن عموم مخاطبان ماندگار کرد: این بازیگر با درک درست از نقش خود و البته با اتکا به فیلمنامه و کارگردانی موقعیت های کمیک را به درستی درک کرد و شاید همین خندیدن تماشاگران به گفته های یک روحانی روی منبر و بالارفتن او از دیوار بود که برای «مارمولک» و سازندگانش دردسرساز شد.

محمدرضا گلزار

«توفیق اجباری»

محمدحسین لطیفی

محمدرضا گلزار نیز در میان همه نقش‌هایی که بازی کرده، در بخش ابتدایی فیلم «توفیق اجباری» نقش یک روحانی را بازی می‌کند. این فیلم که در اصل به ماجرای زندگی یک ستاره سینما می‌پردازد، در ابتدای کار فرصتی برای دیده شدن گلزار در لباس یک روحانی به وجود می آورد.

محمدرضا فروتن

«طبقه حساس»

کمال تبریزی

محمد رضا فروتن در فیلم «طبقه حساس» در حالی که سرگرم نقاشی یک ساختمان است، با مهمانی مواجه می‌شود که قصد دارد مشکلی را با او مطرح کند. رضا عطاران در نقش مردی که همسرش را در قبری دوطبقه به خاک سپرده، و بعد مردی غریبه طبقه بالای قبر همسرش دفن شده است، پر از خشم با امید رسیدن به جوابی فقهی و امیدوارکننده سراغ یک روحانی می‌رود. این روحانی فروتن است که البته در ابتدا لباس کار بر تن دارد و در ادامه لباس روحانیت بر تن می‌کند و به سئوالات عطاران پاسخ می‌دهد.

مهران رجبی

«زیر نور ماه»، «طلا و مس»

رضا میرکریمی / همایون اسعدیان

موضوع این فیلم برگرفته از دغدغه‌های گروهی خاص در جامعه بود، اما کیفیت فیلم میرکریمی و نگاه انسانی موجود در فیلم مخاطبان آن را بسیار گسترده‌تر از این گروه خاص کرد.

به واسطه فضای فیلم، افراد زیادی با لباس روحانی مقابل دوربین قرار گرفتند اما یکی از چهره‌هایی که با لباسش واکنش‌های اطرافیان را به همراه داشت، مهران رجبی بود. در بخشی از فیلم این لباس دردسرهایی را برای این بازیگر موجب می‌شود و این با بازی رجبی سروشکل درستی به خود می‌گیرد.

بهروز شعیبی

«طلا و مس»

همایون اسعدیان

بهروز شعیبی که تجربه حضور در پشت دوربین را داشته، در فیلم «طلاو مس» در نقش طلبه‌یی جوان ظاهر شد، که در زندگی شخصی خود با مشکلاتی روبه رو می شود و این چالش‌هایی میان جایگاه اجتماعی او، مسیری که در آن گام برمی دارد و زندگی خانوادگی‌اش، قرار می دهد.

شعیبی با همه تجربه کم خود در زمینه بازیگری به نوعی این نقش را ایفا کرد که هرچند بیشتر حضور جواهریان در این فیلم مورد توجه قرار گرفت، اما توانست همراهی خوبی با این بازیگر داشته باشد و کاری قابل قبول مقابل تماشاگر قرار دهد.

پارسا پیروزفر

«فصل چیدن گردوها»

ایرج امامی

پارسا پیروزفر در «وقت چیدن گردوها» ساخته ایرج امامی برای تصفیه نفس خود و مطالعه درس‌هایش به عنوان یک طلبه در جوار مرقد عارفی ساکن می‌شود. چالش‌های میان او و متولی این مرقد داستان را پیش می‌برد. این فیلم فرصتی برای نمایش به دست نیاورده است.

شاهرخ فروتنیان

«مارمولک»

کمال تبریزی

نخستین تصویر روحانی در فیلم «مارمولک» با حضور شاهرخ فروتنیان شکل می‌گرفت، او که در کنار تخت رضا مارمولک با بازی پرویز پرستویی در بیمارستان بستری بود، «شازده کوچولو» در دست داشت و مطالعه می‌کرد. لباس‌های او فرصتی برای رضا مارمولک به وجود آورد تا با شمایلی متفاوت از بیمارستان بگریزد و در موقعیتی متفاوت قرار بگیرد.

جواد عزتی

«طلا و مس»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» و مجموعه «دودکش»

همایون اسعدیان / حامد محمدی / محمدحسین لطیفی

این بازیگر در نخستین فیلم سینمایی حامد محمدی در نقش یک روحانی عاشق خانواده‌اش ظاهر شده است. او پیش از این دو تجربه دیگر در ایفای این نقش داشت.

اکبر عبدی

«رسوایی»

مسعود ده‌نمکی

اکبر عبدی در فیلم سینمایی «رسوایی» در نقش یک روحانی حاضر شد که با ورود دختری به خانه‌اش با مشکلاتی روبرو می‌شود.

فخرالدین صدیق شریف

«اخراجی‌ها»، مجموعه «شکار شاه»

مسعود ده‌نمکی / سعید نیک‌پور

فخرالدین صدیق شریف در فیلم‌ها و مجموعه‌های مختلفی در نقش روحانی حاضر شده است که می‌توان از مهم‌ترین آنها به نقشش در فیلم «اخراجی‌ها»ی مسعود ده‌نمکی و مجموعه «شاه شکار» سعید نیک‌پور اشاره کرد.

روحانی فیلم «اخراجی‌ها» یکی از معدود شخصیت‌هایی است که از شوخی‌های فیلم دور می‌ماند و شاید تجربه شوخی با چهره روحانی در فیلم «مارمولک» سازنده «اخراجی‌ها» را از انجام دادن این ریسک بزرگ بازداشت و فخرالدین صدیق شریف روحانی فیلم را به عنوان چهره‌یی مثبت در کنار مجموعه‌یی از شخصیت‌های حاضر برای خنداندن تماشاگر قرار داد.

محمود پاک‌نیت

«پنجشنبه آخر ماه»

ماشالله شاهمرادی‌زاده

---

هدایت هاشمی

«لطفا مزاحم نشوید»

محسن عبدالوهاب

یکی از حضورهای هاشمی در سینمای ایران که توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد بازی او در نقش روحانی در فیلم «لطفا مزاحم نشوید» بود؛ او مجبور بود پشت تلفن روضه‌خوانی کند.

افشین هاشمی

«خیلی دور، خیلی نزدیک»

رضا میرکریمی

حضور افشین هاشمی در نقش روحانی در فیلم میرکریمی توجه بسیاری را به این بازیگر و کارگردان تئاتری جلب کرد

عبدالرضا اکبری

«فرزند صبح»

بهروز افخمی

اکبری در فیلم افخمی در نقش میانسالی امام خمینی (ره) نقش‌آفرینی کرد.

محمدرضا شریفی‌نیا

«فرزند صبح»، «صندلی خالی»

بهروز افخمی / سامان استرکی

در میان انبوه تجربه‌های بازیگری شریفی‌نیا در دو مورد این بازیگر در نقش روحانی مقابل دوربین حضور پیدا کرده است.

پژمان بازغی

«روز ملاقات»

مهرداد غفارزاده

---

حامد بهداد

«کیمیا و خاک»

عباس رافعی

حامد بهداد در «کیمیا و خاک» ساخته عباس رافعی با لباس روحانی مقابل دوربین حاضر شد و این کار برای بازیگری که همواره نمود بیرونی نقش‌هایی که ایفا کرده، گاه بیش از حد توقع بوده، کاری متفاوت از او محسوب می‌شود. او نقش یک استاد دانشگاه و روحانی را در این کار برعهده داشت.

دایوش کاردان

«سقوط یک فرشته»

بهرام بهرامیان

---

فرهاد اصلانی

«یه حبه قند»

رضا میرکریمی

اصلانی در «یه حبه قند» نقش یک روحانی را ایفا کرد که با بیماری خود درگیر است، این روحانی روضه نمی‌خواهند و ترس خود را از مواجهه با مرگ پنهان نمی‌کند.

مهدی فقیه

«اخلاقتو خوب کن»

مسعود اطیابی

---

رضا توکلی

«او یک فرشته بود»

علیرضا افخمی

---

محمود عزیزی

«قلاده‌های طلا»

ابوالقاسم طالبی

او یک مامور وزارت اطلاعات در فیلم است که با وجود روحانی بودن در جریان فیلم روشن می‌شود که جاسوسی می‌کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها